A térinstallációiról ismert művész, Vincze Ottó a River-pool – Vízballonok című munkájában a színes hajózási bójákat idézi meg, de ezúttal biliárdgolyók alakjában. Installációjában
megfordítja a biliárd dinamikáját:
a golyók véletlenszerűen elhelyezve, lehorgonyozva lebegnek a víz felszínén, míg az „asztal", azaz a Duna, folyamatos mozgásban van alattuk.
Az installáció helyszínének több jelentésrétege is van: a valamikori szentendrei kikötőről van szó, és
annyi biliárdgolyót formázó bója került a vízre, ahány hajóból valaha a szentendrei délszláv, dalmát, és görög lakosság kereskedőinek flottillája állt.
A River-pool installáció más utalásokkal is kötődik Szentendréhez: például azokkal az apró jelekkel, amelyek a fehér bóják oldalán láthatóak. Hasonlóakat sok Főtér környéki ház kapuján is fel lehet fedezni: ezek a jelek voltak a szentendrei kereskedők jelvényei. A kettős keresztből, horgonyból és a 4-es számjegyből álló faragott szimbólumokban előbbi a pravoszláv egyházhoz való tartozást jelentette, a négyes pedig az akkori kereskedelemi etikára utalt, azaz, hogy a négy százaléknál magasabb haszon nem számított tisztességesnek.
Az installáció az augusztus 27-én kezdődő Art Capitalhoz kapcsolódik,
amelynek címe arra utal, hogy Szentendre milyen fontos szerepet tölt be a magyar képzőművészet történetében.
Gulyás Gábor, a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatója a Duna-parton tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy a "kevert" műfajú, a művészeti fesztivált és a képzőművészeti biennálét ötvöző projektben
20 kiállítás, 60 program és 90 alkotó várja a közönséget.
Az idei év témája az idő, a kortárs időtapasztalat, így a hazai és külföldi művészek munkáit egyaránt felvonultató kiállítások és a programok arra reflektálnak, hogy a nagyvárosi életforma miatt hogyan változik meg életünk tempója.
Az igazgató hozzátette, hogy a Ferenczy Múzeumi Centrum és az Art Capital Alapítvány rendezvényét hagyományteremtő szándékkal hozták létre, és jövőre szeretnék tovább bővítve folytatni.
Gulyás Gábor kiemelte, hogy a műfajilag sokszínű programok szervesen kapcsolódnak a város képzőművészeti múltjához, Szentendrét ugyanis
egyedülálló képzőművészeti tradíciója, számos nagyszerű kiállítóhelye és itt élő alkotója arra predesztinálja, hogy a magyar képzőművészet kiemelt központja legyen.
Az FMC igazgatója azt is megjegyezte, hogy a képzőművészetet nemzetközi perspektívában kell elhelyezni, és az Art Capital ezt a pozícionálást kívánja elősegíteni.
A projekt részeinek többsége nemzetközi érdekeltségű. Az elvesztegetett idő című központi kiállítás szeptember 3-án nyílik a MűvészetMalomban, és alkotói a mai nemzetközi képzőművészet meghatározó alakjai, például Marina Abramovic, Peter Kogler vagy Bill Viola.
A rendezők azt is fontosnak tartották, hogy a környező országok képzőművészeti műhelyei, alkotói is részesei legyenek a projektnek. Ennek eredménye például a Kolozsvári Ecsetgyár nagyszabású bemutatkozása, de távolabbi helyekről, például
Londonból, Párizsból vagy Los Angelesből is érkeznek munkák.
A rendezvénysorozat keretében kedden-szerdán főként filmes programok, csütörtökönként kortárs művészek bemutatkozása, péntekenként irodalmi estek és koncertek, szombatonként tárlatvezetések, kerekasztal-beszélgetések, vasárnaponként pedig múzeumpedagógiai programok várják az érdeklődőket.
A rendezvényen alkalmazott bérletrendszerrel arra szeretnének ösztönözni mindenkit, hogy több programra is visszatérjen. Az Art Capital programjainak 99 százaléka gyalogosan jól bejárható térben, Szentendre belvárosában található.
Vincze Ottó hozzátette, hogy az FMC Art Capital Alapítványának közreműködésével megvalósult, az önkormányzat által finanszírozott installációt a tervek szerint októberig láthatják a Duna és a város felől érkezők. Az érdeklődőknek szombatonként, délután 5 és 7 óra között csónakos vízi tárlatvezetést is tartanak.