A Vándor Vurstli, avagy a Travelling Funfair programfelelősei Pál Kálmán és Borsa Kata: évek óta ők szervezik a helyszínen zajló programokat, ők hozzák a Szigetre az önkénteseket és a művészeket, a külföldi társulatokat. Mint mondják, a vurstli már körülbelül 15 éve létezik, de évről évre fejlődik és változik, mindig kiegészül új elemekkel.
„Mi azt szoktuk mondani, hogy
ez egy Kultúrvurstli"
– fogalmazza meg a hitvallásukat Pál Kálmán. „A századeleji, mutatványos-vurstlis hangulatot, a korabeli elemeket igyekszünk visszahozni, és a legszebb emlékképeket összegyűjteni, bemutatni, megjeleníteni – például a régi angolparki játékokat. Nagyon népszerű a Titanic és a Dühöngő Konyha, illetve általánosságban nagyon népszerűek a klasszikus dobójátékok: erre az alapra épül a vurstli. A dobás filozófiai értelemben az emberré válás egyik legfontosabb eleme, soha nem szabad elfelejteni a célba dobó képességünket".
A dobójátékok mellett különösen sikeres a jósdasor is, ahol cigánykártyából olvassák ki vagy az orientalista jósdában árulják el a jövendőt.
A szervezők elmondták:
a régi, utolérhetetlen városligeti hangulat már annak idején is hungarikumnak számított,
így óriási sikere van a magyar és külföldi szigetlátogatók körében is. Olyannyira, hogy különböző külföldi fesztiválokra is kapott a helyszín meghívást, például Prágába.
Aki idén elsétált a Vándor Vurstlihoz, akár gólyalábas akrobatákba is botolhatott, sőt, olyan különleges akrobata-produkció is érkezett a Szigetnek ebbe a szegletébe, amelyik kávéfőzésben csúcsosodott ki.
A Hungarikum Falu rendezvényeit is Borsa Kata és Pál Kálmán szervezik évről évre.
Céljuk a magyar népszokások, tradíciók bemutatása, megismertetése a szigetlakókkal.
Partnerük ebben a Szentendrei Skanzen is: együttműködésük keretében a Skanzen kiállításai és workshopjai is láthatóak a faluban.
Ahogy minden évben, idén is a Hungarikum Falu adott otthont a népzenei koncerteknek, táncházaknak. Esténként nagyon sok külföldi fiatalt vonzottak a néptáncegyüttesek és zenészek, akiktől nagy élvezettel tanulták a magyar néptáncot. A szervezők Erdélyből is hívtak hagyományőrzőket, mert fontosnak tartották, hogy színesítsék a programot tradicionális népviseletet hordó, a hagyományokat a hétköznapokban is életben tartó táncosokkal. A Farkas Zoltán Batyu nevével fémjelzett programok mellett arra is figyelmet fordítottak a helyszín felelősei, hogy a táncegyüttesek mindennap tartsanak egy nagy felvonulást is a Szigeten, annak is felkeltve a figyelmét, aki magától nem jönne el a minden este 9-től kezdődő táncházba.
A Hungarikum Faluban
a látogatók újra gyereknek érezhették magukat:
a Szentendrei Skanzen ugyanis már évekkel ezelőtt fejlesztett ide különleges óriásbútorokat, régi gyerekbútorok egy az egyben méretarányos, megnövelt másait, hogy a felnőttek ki tudják próbálni a gyerekeknek készült eredeti, régi parasztbútorokat. Ennek betetőzéseképpen
akár egy óriásbölcsőbe is be lehetett feküdni.
A színhely gazdája és szervezője, Rácz Anikó, a Sín Kulturális Központ menedzsere, vezetője, hosszú évek óta közösen állítja össze Kardos Józseffel a színházi- és kortárs táncszínházi előadások programját. Amint Rácz Anikó elmondta, rendszeresen meghívnak nagy produkciókat, nagy társulatokat, akiknek nemzetközi hírnevük van, de helyt adnak a feltörekvő művészeknek, az új generációnak is. A nagysátor méretéből és adottságaiból adódóan, nagyobb színpadával nagyobb produkciók befogadására alkalmas, a sátor mögötti kisebb helyszín pedig a fiatalabbak sokszor talán progresszívebb, kísérletibb jellegű előadásainak lehet a színtere.Olyan közönség jön ide évről évre, akik a kortárs táncot talán kevésbé ismerik – hangsúlyozták a szervezők. Ezért tartják különösen fontosnak, hogy ezt az ablakot úgy nyissák ki egy új közönség számára, hogy
ha a szigetlakók hazamennek, akkor remélhetőleg elkezdjenek majd kortárs táncot nézni,
mert valami olyat láttak itt, ami érdekes számukra.
A helyszín az idén más, különleges, kisebb produkcióknak is otthont adott. A Sleeping Beauty című projektben például egy magyar képzőművészekből, előadóművészekből álló társulat próbált 20 perc alatt elaltatni öt jelentkezőt egy meditációs gyakorlattal. Az ehhez hasonló programoknak köszönhetően akkor is talált mindenki érdekes elfoglaltságot a sátrak környékén, amikor odabent történetesen próba folyt.
Több utcaszínházi előadás is zajlott: a Sarruga Társulat, egy katalán utcaszínházi társulat például Sárkányok című produkciójával,
óriási, mozgó sárkányokkal vonult mindennap körbe a Szigeten,
és valósággal imádták őket a Sziget látogatói. De idén láthatták a Színház- és Táncsátornál többek között Molnár Csaba koreográfus 14 női táncost, diákokat és profi táncosokat bevonó előadását, a Tünet Együttes látványos, vetítéssel és zenekarral kiegészült előadását, de lépett fel Csehországból érkezett társulat is, és volt dervis kortárstánc is tűzzel, égő szoknyával a szabad ég alatt.
„Figyelmet fordítunk arra, hogy mind technikailag, mind a közönség szempontjából a lehető legoptimálisabb körülményeket teremtsük meg ezeknek az előadásoknak" – mondta Kardos József.
Elég nagy kihívás itt egy klasszikus színházi környezetet létrehozni, de idén sikerült"
- tette hozzá Rácz Anikó. „A nézőtér és a színpad is olyan, ami megfelel bármilyen fekete doboz színházi környezetnek. A külső zaj ugyan beszűrődik, de az a tapasztalat, hogy minden egyes előadáson van itt egy olyan buborék, amely abszolút mértékben létrehoz egy nagyon jó atmoszférát. Különösen érdekes az, hogy
minden egyes fellépő, mielőtt felmenne a színpadra, retteg attól, hogy mi lesz: zaj van, Sziget van, hogy fog ez az egész megélni... És aztán valóságos extázisban jönnek le a színpadról!
Ez rendre, minden egyes alkalommal így van. Sokkal receptívebb a közönség. Sokkal jobban reagálnak: beletapsolnak az előadásba, kifejezik azt, hogy hogy tetszik nekik.
Itt egy sokkal lazább környezet van, mint amilyenhez ezek a művészek hozzászoktak,
hiszen az nyilván egy nagyon jól moderált környezet, amelyben ők általában játszani szoktak. Nagyon gyakori, hogy a művészek azt mondják: ilyen még soha nem volt az előadás. Nekik és a közönségnek egyaránt nagy élmény ez".
A szervezők fontos célkitűzése, hogy
minél több kultúrát, minél több nációt, minél több országot be tudjanak mutatni, hogy mindenkinek lehetőséget biztosítsanak a bemutatkozásra, származásra és kulturális háttérre való tekintet nélkül.
Rendeztek már izraeli-arab táncestet, idén pedig, a Sziget történetében először sikerült elhívniuk iráni művészeket, akik egyenesen Teheránból érkeztek: mindössze a fellépésük előtt egy nappal kapták meg a vízumot. Kardos József hangsúlyozta ennek jelentőségét, hiszen, mint mondta, Iránban a művészeti előadásokkal kapcsolatban tiltások vannak érvényben a vallási szabályok miatt, egy cenzorokból álló bizottság dönti el, hogy egy adott produkció bemutatható-e - és ezúttal, hosszas és problémáktól sem mentes szervezés után egy olyan előadás kerül a Szigeten színpadra, amely nem kapna engedélyt az iráni cenzoroktól.
A migrációs válsághoz kapcsolódott a Múzeumi Negyedben a Sátor Határok Nélkül programkínálata. A Néprajzi Múzeum a párizsi Nemzeti Bevándorlástörténeti Múzeummal közös projekttel volt jelen.A francia múzeum Határok címmel készített kiállítást, amely bemutatja, hogyan választják el a határok a különböző kultúrákat, különböző nációkat, mennyire változott a határok szerepe az elmúlt pár száz évben. A Néprajzi Múzeum egy másik szemszögből közelített ehhez: a röszkei – ásotthalmi határon talált tárgyakat vitték be. A sátorban migránsokról vetítettek filmeket; a múzeum összes eszközével: kiállítással, képekkel, szövegekkel, konkrét tárgyakkal, történetekkel mutatták be a kérdést.
A Múzeumi Negyedben napközben folyamatosan zajlottak a workshopok, a műhelymunkák, de a szitizenek kipróbálhatták a kézügyességüket a hasonló hangulatú Art Zone-ban is, ahol festegethettek, különböző technikákkal ismerkedhettek. A Múzeumi Negyedben még árnyékolóként is egy művészeti alkotás szolgált: Glázer Attila fotóművész installációja, aki művészek, táncosok, akrobaták fotóit használta fel képeihez.
Legalább egy órát rá kellett szánni arra, hogy az ember végigmenjen a labirintuson, mondta a Sziget programigazgatója, de ott mindenki a saját lelkével tud jobban megismerkedni, miközben különböző karakterekkel találkozott odabent, akiket önkéntesek: színészek és pszichológusok jelenítettek meg.
A Fidelio Klasszikus Opera és Jazz Színpadon szimfonikus zenekari koncertek, kóruskoncertek, operaelőadások, jazzkoncertek váltogatták egymást egész nap. Partnerek voltak az Armel Opera Festival, a Magyar Állami Operaház, a Moltopera, a Talamba Ütőegyüttes, az Óbudai Danubia Zenekar, akik több programban is részt vettek. Kádár Csoboth Judit programszervező elmondta, hogy mindennap volt a felsoroltaknak egy sávja, de vendégeket is hívtak magukhoz, éjszaka pedig fiatal jazzmuzsikusok mutatkoztak be a sátorban.
Sőt, a programszervező kiemelte, hogy idén egy 34 fős holland kórus is a Sziget vendége volt, akik több holland kórusversenyt is nyertek. Maguknak vették meg a repülőjegyet, és azt mondták: nem baj, ha nem fizetnek nekik,
mindenképpen szeretnének a Szigeten fellépni, akár ingyen is.
„Nagyon nagy öröm volt, hogy idén meg tudtuk hívni Gabriel Prokofjevet, Prokofjev unokáját és Nonclassical Night című projektjét"- tette hozzá Kardos József. „Gabriel Prokofjev rendhagyó helyeken és eseményeken próbálja népszerűsíteni a klasszikus zenét. Két este volt nagy sikerű fellépése, komolyzenére szkreccselt, Mr. Switch volt a DJ, és magyar zenészek működtek közre.
Gabriel Prokofjev is élvezte a koncerteket, boldog volt, hogy itt lehetett, vissza akar jönni jövőre is".
Prokofjev unokájával beszélgetett, sőt, sörözött is az Origo újságírója.
Egy korabeli orosz Aeroflot repülő is állt többek között a Szigeten,
sok egyéb, az 1956-os forradalom 60. évfordulójáról megemlékező installáció mellett. Az OTP Bank - A38 Színpad mellett állt az '56-os torony, de 1956-ot idéző, lukas zászlók is lengtek a zászlósoron, hogy a külföldi fiatalokkal is megismertessék, mi is történt pontosan '56-ban, és mit jelentett ez a magyaroknak. A zászlóról valóban sokszor érdeklődtek a külföldi turisták. Általában a zászlósoron azoknak az országoknak a zászlóit tűzik ki, ahonnan fellépők érkeznek az adott évben: ez idén 50-nél is több országot jelentett.
Sziget Cinemában, azaz Szigetmoziban a Magyar Nemzeti Filmalap által összeállított programot vetítettek: magyar filmeket angol felirattal, hogy a külföldiek körében is megismertessék, népszerűsítsék a magyar filmművészetet.
Szintén ugyanitt zajlottak a TEDx előadások is:
magyar és külföldi előadók különböző ismeretterjesztő előadásai, angol nyelven.
Általában alig lehetett beférni a sátorba a programok alatt. „Nem is gondoltuk volna, hogy ilyen érdeklődés van egy zenei fesztiválon arra, hogy a fesztiválozók beüljenek egy órára ismeretterjesztő előadást hallgatni" – mondta a programigazgató. „De igenis van erre igény, nagyon örültek a lehetőségnek".
A GameLandHub sátorban lehetett logikai játékokat, digitális játékokat, dartsot, a pókersátorban pedig pókerjátékokat űzni egész nap - természetesen nem pénzben.
A sakk pedig külön sátrat kapott, a Sziget és a Magyar Sakkszövetség együttműködésének köszönhetően. „Évek óta komoly, nagy szakmai elismertségnek örvendő nagymestereket hívunk ki: ők játszanak szimultánokat a szigetlakókkal, és nagy örömmel jönnek"- mondta a programigazgató.
„Csak nehéz volt helyet találni, felére kellett csökkenteni a mezőnyt, mert szűk volt a sátor. Már kinőtte magát a program, túl népszerű " – nevetett Czebe Attila nagymester, aki őszintén
rácsodálkozott arra, milyen népszerű tud lenni a sakk a bulizók körében.
Mivel nagyon sokan voltak, akik kifejezetten sakkozni mentek ki a Szigetre, és reggeltől estig ebben a sátorban ültek, jövőre talán megpróbálják kicsit megnagyobbítani a helyszínt.
A Sziget a Civil Szigettel a civil szervezeteket próbálta helyzetbe hozni, lehetőséget biztosítani számukra, hogy tevékenységüket meg tudják ismertetni a nagyközönséggel. Kardos József hangsúlyozta, hogy különösen fontos a fogyatékossággal élők problémáinak megismertetése, amelyen keresztül a társadalom nagy részének empátiakészségét is lehet fejleszteni. Az Ability Parkban ki lehet próbálni, hogyan lehet kerekesszékkel mozogni, vagy sötétben tájékozódni. Mivel a helyszín nagyon népszerű, hatékonyan lehet erre a kérdésre fókuszálni, felhívni a figyelmet.
A Szigeten már meg is kellett növelni a programok és a sátrak számát, a cirkusz akkora népszerűségnek örvend a szigetlakók körében. Jövőre még tovább próbálják majd a helyszínt fejleszteni, mert idén
már 1 órával az előadás kezdete előtt sorba kellett állni,
és még így sem volt biztos, hogy bejut valaki az adott produkcióra.
A sárga Kanári Sátorban egy ausztrál és egy berlini produkció, a piros Kolibri Sátorban pedig egy quebeci társulat és a Baross Imre Artistaképző valamint a Recirquel Párizs éjjel című előadása szórakoztatta a közönséget. A külső, szabadtéri színpadon Les Dudes nevű kanadai bicikliakrobata páros is fellépett.
A Kanári Sátorba a nagy érdeklődés ellenére azért nem kerülhetett több ülőhely, mert mind az ausztrál Circa mind a német Soap előadása úgynevezett black box, azaz fekete doboz színházi igényeket támasztott: más szóval, oldalról nem volt élvezhető az előadás, csak szemből, a színpadot pedig a függesztések miatt nem lehetett hátrébb tenni. De a terv szerint jövőre nagyobb befogadóképességű lesz a sátor.
Az ausztráliai Brisbane-ből érkezett Circa, már több mint 10 évvel ezelőtt is járt a Szigeten: az volt az első nemzetközi szerződésük. Akkoriban feltörekvő, új tehetségeknek számítottak, mára pedig szupersztárok lettek, szerte a világon három társulattal turnéznak párhuzamosan, Beyond című show-jukkal.
A Quebeci Cirkusziskola hallgatói pedig a Baross Imre Artistaképző növendékeivel dolgoztak együtt.
Előbb-utóbb Cirque du Soleil –szintű sztár lesz ezeknek a fiataloknak némelyike"
– mondta Kardos József. „Fontos, hogy a gyerekek találkozzanak külföldi, hasonló korú artistaiskolásokkal, legyen köztük tapasztalatcsere, ismerkedés, kapcsolatfelvétel, ami a későbbi karrierjük szempontjából is lehet eredményes, mutassák meg egymásnak a trükköket a fiatalok. Idén a Szigetnek van egy együttműködése a Macivával, a Magyar Cirkusz és Varietével és a Fővárosi Nagycirkusszal is: a nézőtéri felügyelők, akik terelik, ültetik a közönséget, artistaképzősök, akik azért jönnek, hogy ők is láthassanak sok egyéb társulatot". Ráadásul nemcsak a cirkuszban, hanem a Magic Mirrorban és az utcaszínházakban is szerepeltek akrobaták, a Nagy Utcaszínházban pedig a Transe Express nevű francia társulat vendégeskedett, akiknek élőzenével és légiakrobatákkal tűzdelt előadását több ezren nézték végig esténként. Negyed egytől pedig minden éjjel magyar tűzzsonglőr társulatok léptek fel.
„A Sziget szakmai találkozóhellyé is válhat a művészek számára"
– fejtette ki Kardos József programigazgató. Ezért aztán a színházi sátornál is próbálták elősegíteni, kis sarkok kialakításával, hogy a művészek tudjanak egymással beszélgetni egy kávé mellett, és ugyanezeket a feltételeket, lehetőségeket próbálták megteremteni a cirkuszművészeknek is.