Leonard Norman Cohen a kanadai Montrealban született 1934. szeptember 21-én, lengyel-litván származású családban. Kilencéves volt, amikor mérnök és kereskedő édesapja meghalt.
Cohen tizenévesen kezdett gitározni,
az általa alapított Buckskin Boys nevű country-folk együttesben játszott. Később a montreali McGill és a New York-i Columbia Egyetemen tanult. Federico Garcia Lorca műveinek hatására fordult a költészet felé.
Már egyetemista korában, 1956-ban megjelent az első verseskötete,
Let Us Compare Mythologies címmel, de ebből még kevés kelt el – 1961-ben kiadott második kötete, a The Spice-Box of Earth után viszont már
elismert költőnek számított.
Lehetősége nyílt sokat utazni a világban: több évet töltött egy görög szigeten, Hidrán, ahol visszavonulva csak az írásnak élt. Ekkor született két regénye, A kedvenc játék és a Szépséges lúzerek: az utóbbiért egyenesen James Joyce-hoz hasonlították a kritikusok. Az évek során folyamatosan publikált versesköteteket: irodalmi munkásságáért 2011-ben megkapta az Asztúria hercege díjat. Összegyűjtött verseiért megkapta a legmagasabb kanadai irodalmi kitüntetést is, amelyet visszautasított.
Időközben azonban ismét elkezdett zenével foglalkozni, amit költészete természetes kiterjesztésének fogott fel. Az Egyesült Államokba, Nashville-be költözött. 1966-ban New Yorkba ment, ebben az időszakban a Velvet Underground, Andy Warhol és a szuggesztív német előadó, Nico voltak rá nagy hatással. A jellegzetes bariton hangú költő-énekes nevét
akkor ismerték meg széles körben, amikor Judy Collins a műsorára tűzte Suzanne című dalát.
Szintén Collins biztatására lépett fel előadóként 1967-ben a Newporti Folk Fesztiválon, ahol a Columbia Records kiadó részéről John H. Hammond is jelen volt. Hammond olyan művészeknek volt a producere, mint Billie Holiday, Bob Dylan és Bruce Springsteen: azonnal szerződtette Cohent, akinek nem sokkal később megjelent első, máris nagy sikert arató lemeze, The Songs of Leonard Cohen címen.
Harmincöt évesen került a legnagyobb sztárok közé: Woodstockban ugyan nem volt ott, de egy évvel később emlékezetes koncertet adott a Wight-szigeti fesztiválon, ahol Jimi Hendrix és a Doors is felléptek. Attól kezdve két-három évente jelentek meg lemezei. 1979-es, Recent Songs című albumát öt év hallgatás követte, majd 1984-ben jelent meg a Various Positions című lemez: ezen található talán legismertebb és legtöbbször feldolgozott dala, a Hallelujah.
Érdekes módon azonban saját addigi kiadója nem vagy csak meglehetősen egyedi módon ismerte fel az azóta klasszikusként számontartott dal és az azt tartalmazó lemez zsenialitását. Walter Yetnikoff, a Columbia Records akkori vezetője állítólag a következőképpen adta Cohen tudtára, hogy a kiadó nem fogja megjelentetni a Various Positions-t:
Nézd, Leonard, pontosan tudjuk, hogy nagyszerű vagy, csak azt nem tudjuk, hogy jó vagy-e."
Mindenesetre később talán mégis megválaszolták a saját kérdésüket, mert az 1988-as I'm Your Man már ismét náluk jelent meg.
Az I'm Your Man-nel új fejezet kezdődött Leonard Cohen pályáján:
a dalszövegekben ettől kezdve több társadalmi mondandó és fekete humor jelent meg. A címadó dalon kívül ezen az albumon található a Tower of Song, a First We Take Manhattan és az Everybody Knows.
Az azóta is ikonikusnak számító Everybody Knows 1990-ben az Adj rá kakaót! című film betétdalaként is ismert lett, és ez a fiatalabb hallgatókhoz is eljuttatta Cohen zenéjét. A zenét, amely a korai korszakában mind dallamait, mind hangszerelését tekintve leginkább a countryra épült, de a 70-es évektől a pop- és a kabarézene különböző stílusai is hatottak rá. Cohen stílusát a 80-as évektől
mély, basszus hangfekvésben való ének jellemezte,
amelyet szintetizátor és női háttérvokál kísért. Egyik legismertebb vokalistája Jennifer Warnes: az ő hangja hallható a híres Take This Waltz című számban, és Famous Blue Raincoat címmel maga is jelentetett meg lemezt Leonard Cohen dalainak feldolgozásaiból. Ez az album az Egyesült Államokban növelte Cohen népszerűségét. Kuriózum, hogy 1986-ban fia, Adam rábeszélésére a költő-énekes
elvállalt egy szerepet a Miami Vice című krimisorozat French Twist című epizódjában is,
ahol egy illegális műveletet szervező francia titkos ügynököt alakított két rövid jelenetben.
Leonard Cohen 1992-ben kiadott, The Future című albumának
dalai állhatatosságra, a kilátástalansággal szemben is szakadatlan reményre buzdítanak,
gyakran a bibliai próféciák szóhasználatával élve. Az album három meghatározó dala, a Waiting for the Miracle, a The Future és az Anthem megszólalt a Született gyilkosok című filmben is. Nemcsak a The Future festett komor jövőképet, de a lemez Democracy című dalában is komoly társadalomkritika szólal meg.
Leonard Cohen ezután öt évet a világtól elzárkózva, meditálással töltött a Mount Baldy Zen Központban: 1996-ban rinzai zen buddhista szerzetessé szentelték, és felvette a Jikan nevet, amelynek jelentése: Csend. Visszatérve azonban újabb albumokat adott ki: a 2001-es Ten New Songs-nak talán az In My Secret Life a legismertebb száma. A 2004-ben megjelent Dear Heather-en countryfeldolgozás is szerepel.
Leonard Cohen 2009-ben Magyarországon is fellépett:
a zsúfolásig megtelt Sportarénában adott emlékezetes, óriási sikerű koncertet, ahol hosszú álló ovációval ünnepelte őt a közönség. A zenekritikusok szinte egybehangzóan az év koncertjeként emlegették a fellépést, de volt, aki egyenesen
minden idők legjobb magyarországi koncertjeként
hivatkozott rá. A sors iróniája, hogy magyar rajongói ezt a koncertélményt részben egy kedvezőtlen fordulatnak köszönhetik. A Rock Dicsőségcsarnokába, a Rock and Roll Hall of Fame-be is beválasztott költő-énekes 2008-ban már a hetvenes éveiben járt, amikor megrendült anyagi helyzete miatt kényszerült világ körüli turnéra indulni: menedzsere ugyanis szinte minden pénzét ellopta, összesen 5 millió dollárt sikkasztott el tőle. A 387 állomásból álló koncertkörútról lemez és DVD is készült. Cohen a turné közepén megkapta a Grammy-életműdíjat, a Columbia kiadó pedig egy dobozban jelentette meg összes addigi lemezét.
A 2012-ben megjelent, első korszakát idéző Old Ideas című albuma tizenegy országban lett listavezető: a rockzene történetében valószínűleg
példátlan, hogy egy hetvenhét éves előadó lemeze első helyig jusson.
Tizenharmadik albuma, a Popular Problems nyolcvanadik születésnapjához időzítve jelent meg 2014-ben. „Ha még érzed magadban a lendületet, hogy folytasd, akkor ez sokkal többet jelent ebben a korban, mint 30 évesen, amikor mindezt még teljesen természetesnek vesszük" – mondta akkor Leonard Cohen.
Saját szavai szerint viszont már a halálra készült akkor, amikor mindössze három héttel ezelőtt, 2016. október 21-én megjelent utolsó lemeze, a You Want It Darker. Az albumot Cohen hátfájdalmai miatt már a saját otthonában rögzítették, a kritika pedig kitörő lelkesedéssel fogadta.
Leonard Cohen összes díját szinte lehetetlen volna felsorolni. Gazdag pályafutása során több alkalommal nyerte el a Grammyt, a kanadai zenészszakma legmagasabb kitüntetését, a Juno-díjat, és megkapta a szintén kanadai zongoraművészről elnevezett Glenn Gould-díjat is. 2003-ban kitüntették a Kanada Renddel. Az életéről egy könyv is megjelent, amely 2010 óta magyar fordításban is kapható Leonard Cohen – Hallelujah címmel.
Cohennek Suzanne Elrodtól született két fia, a – szintén a korai meghatározó irodalmi befolyásról árulkodó nevű – fotóművész Lorca Cohen és Adam Cohen, a Low Millions nevű pop-rock zenekar frontembere.
"Mély szomorúsággal tudatjuk, hogy a legendás költő, dalszerző és művész, Leonard Cohen már nincs közöttünk. Cohennel a zene egyik legnagyobb tiszteletben álló és legtermékenyebb látnoka távozott" – áll a művész közösségi oldalán megosztott üzenetben. A tájékoztatás szerint a művész gyászszertartása Los Angelesben lesz egy későbbi időpontban, a család pedig nyugalmat kér, hogy gyászolhasson.
"Édesapám békésen halt meg Los Angeles-i otthonában, azzal a tudattal, hogy
sikerült befejeznie egy olyan albumot, amelyet élete egyik legjobban sikerült lemezének tartott.
Egészen élete utolsó pillanataiig írt, és soha nem veszítette el rá jellemző, különleges humorát" – írta a Rolling Stone magazinnak elküldött közleményében a művész fia, Adam.
Legutóbbi turnéja után Leonard Cohen egészsége megromlott, de ennek ellenére fáradhatatlanul dolgozott a You Want It Darker című albumán. Mindeközben viszont többször elmondta, hogy felkészült a halálra. „Remélem nem lesz nagyon kényelmetlen. Én már ennyivel beérem" – mondta, szintén jellegzetes humorával. Sőt, mi sem jellemzi őt jobban, mint hogy később úgy fogalmazott: valójában csak túlzott korábbi nyilatkozatában, hiszen mindig is hajlamos volt erre.
Feltett szándékom örökké élni"
– mondta a múlt hónapban.
A halálra való felkészülésének azonban egyik legmeghatóbb momentuma az az üzenet volt, amelyet egykori múzsájának, Marianne Ihlennek küldött. A súlyos beteg, haldokló asszony két nappal a halála előtt még megkapta Leonard Cohen levelét, amelyben a művész egyebek között a következőket írta: „Azt hiszem, rövidesen követlek majd. Tudd, hogy olyan közel vagyok hozzád, hogy ha kinyújtod a kezed, szerintem el is éred az enyémet."
Leonard Cohen zenéje felmérhetetlen hatást gyakorolt más énekesekre és dalszövegírókra. Műveiből ezernél is több feldolgozást rögzítettek különböző előadók. A magyar vonatkozások is jelentősek: Kern András 1998-ban egy teljes lemezt adott ki Leonard Cohen-dalokból Engem vársz címmel, amelynek magyar szövegét Fábri Péter fordította.
Leonard Cohen az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb költője volt,
bár rockelőadóként tartották számon, akárcsak a közelmúltban Nobel-díjat kapott Bob Dylant – mondta Fábri Péter szövegíró, író, költő az MTI-nek:
"Cohen költőnek indult, sőt, fiatalon sikereket ért el verseivel. A világ nagy szerencséje, hogy ez a tehetséges költő ilyen fantasztikus előadó is volt. Érzésem szerint a zenéje a költészetét szolgálta, más szövegekkel ezek a dalok minden bizonnyal nem hatottak volna ugyanolyan erősen. Felszabadító erejű volt a szövegeit fordítani, rám mint eredeti dalok írójára is komolyan hatott, elsősorban abban, hogy mennyi mindent szabad." Hiszen, mint Fábri Péter fogalmazott, Leonard Cohen szövegvilágában a váratlanság volt a legfontosabb elem, egészen meghökkentő asszociációkat használt az evidencia erejével.
Fábri Péter a fordításaiban pestire ültette át az amerikai környezetet: így lett a Chelsea Hotelből Gellért Szálló, a First We Take Manhattan-ből pedig Most először Pestet.
2003-ban pedig A vendégek címmel jelent meg egy Cohen-feldolgozáslemez, több zenész, köztük Koncz Zsuzsa, a Kispál és a Borz vagy Müller Péter Sziámi közreműködésével. Rendszeresek a Leonard Cohen-dalok feldolgozásaiból összeállított koncertek is. A feltehetően legismertebb magyar Cohen-feldolgozás, Zorán Volt egy tánc című dala nem fordítás: Sztevanovity Dusán saját szöveget írt a Take This Waltz zenéjére akkor, amikor Leonard Cohen még nem is volt igazán ismert Magyarországon.
„Egyedi jelensége volt a 20–21. századi zenei világnak Leonard Cohen, nagyszerű dalokat írt, nem véletlen, hogy ezeket borzasztóan sokan feldolgozták" – mondta Zorán az énekes-dalszerző-költőre emlékezve. Magának Zoránnak sem csak a Volt egy tánc, hanem a Záróra (Closing Time) vagy a Míg a szív lejár (Dance Me to the End of Love) is szerepelt a repertoárján.
"Zenélt a hangja, abban a mélységben szépen énekelt, még ha ezt gyakran recitativós, beszélős előadásmóddal is váltogatta. Attitűdje alapján, életrajzát elolvasva emberileg is közel éreztem magamhoz őt. Noha persze soha nem találkoztunk, több koncertjét láttam, először Bécsben, és jó érzés volt látnom, hogy majdnem ugyanolyan felállású zenekarral játszott, mint én. Az általa képviselt ülős, mesélős, de kicsit mégis populárisnak mondható motívumokkal teletűzdelt előadásmód az én világom is" – mondta Zorán az MTI-nek.
Leonard Cohent szerte a világon gyászolják. Az énekes montreali otthona előtt rögtönzött virrasztást tartottak, a rajongók gyertyákat gyújtottak, virágokat és üzeneteket helyeztek el.
Megemlékezésében Justin Trudeau kanadai miniszterelnök kiemelte: "Cohen a legnagyobb művészi teljesítményig jutott. Képessége, hogy megidézze az emberi érzelmek hatalmas tárházát,
a valaha élt egyik legnagyobb és legmaradandóbb művésszé tette."
J. K. Rowling Cohen egyik dalszövegével búcsúzott a Twitteren: "There is a crack in everything, That's how the light gets in" (Mindenen van egy repedés, ahol bejuthat a fény). Kiefer Sutherland színész honfitársát "briliáns kanadai művészként" búcsúztatta.
"Újabb mágikus hang némult el" – írta a Twitteren Bette Midler. Sean Lennon az Instagramon közölt egy képet Cohenről. "Nyugodj békében. 2016 már hivatalosan is a legszomorúbb év" – írta a képhez.
"Olyan csodálatos ember, olyan csodálatos lélek. A sötétség most még sötétebb lett" – írta Moby amerikai énekes az Instagramon, utalva Cohen You Want It Darker című lemezére.
Russell Crowe Oscar-díjas ausztrál filmszínész "a csendes éjszakákat, az elmélkedéseket, a kitekintést, a szarkasztikus nevetést és a valóságot" köszönte meg Leonard Cohennek.
"A páratlan kreativitású, éleslátású és őszinteségű Cohen valódi látnok volt, akinek hangja nagyon fog hiányozni. Olyan örökséget hagy hátra, amely inspirációt és gyógyítást jelent az elkövetkező generációknak" – mondta a művész menedzsere, Robert Kory a Rolling Stone magazinnak.
Jennifer Hudson énekesnő köszönetet mondott Cohennek a zene iránti elkötelezettségéért, Twitter-üzenetében egy 2014-es felvételt is közölt, melyen a művész Halleluja című nagy sikerű dalát énekli.
Neil McCormick zenekritikus a BBC televízióban "egy ótestamentumi költő és egy keménykötésű komikus keverékének" nevezte Cohent. "Nem ismertem senki mást, aki ilyen finoman bánt volna a szavakkal és kifejezésekkel. Az ember lét legsötétebb dolgait tudta kimondani úgy, hogy humorba burkolva tette kellemessé" – mondta.
Frank Turner énekes a zsoltárokhoz hasonlította Cohen dalait: "Tökéletes alkotások, úgy tűnnek, mintha felfedezte volna, nem pedig megírta volna őket. Olyan szavakat írt, amelyek kiállják az idő próbáját, és olyat ad nekünk, többieknek, ami után vágyakozhatunk."
K. D. Lang kanadai énekes viszont a következőket üzente: "Köszönöm, Leonard Cohen. Gyors újjászületést kívánok, barátom" – írta a Twitteren, abban a meggyőződésben, hogy
Leonard Cohen hangja 82 éves korában nem örökre némult el.
Összeállította: Verasztó Annamária