Szergej Hacsatrjan még csak harminckét éves, de már elképesztő sikerek fűződnek a nevéhez. A legrangosabb nemzetközi versenyeken végzett az élen, négy különböző helyszínen: Helsinkiben megnyerte a Sibelius Versenyt, Brüsszelben az Erzsébet Királyné Versenyt, míg az indianapolisi versenyen, valamint a bécsi Fritz Kreisler Versenyen második lett. A Müpában ezúttal Brahms a közönség és az előadók számára is örömünnepet jelentő, örökzöld hegedűversenyét szólaltatja meg.
Találkozás egy csodagyerekkel
Brahms egyetlen hegedűversenyét Joachim József, a 19. század egyik legnagyobb hegedűművésze számára komponálta. A két muzsikus 1853-ban, Hannoverben találkozott először: az éppen csak húszéves Brahms még teljesen ismeretlen zeneszerző volt, a nála mindössze két évvel idősebb, csodagyerekként indult Joachim viszont már ekkor nagy hírnévnek örvendő művész. (Brahmsot egyébként egy másik magyar hegedűs, Reményi Ede ismertette össze Joachimmal. A zeneszerző Reményi zongorakísérőjeként, egy turné keretében érkezett a német városba.) Brahms és Joachim között életre szóló barátság szövődött. A hegedűművész (aki egyébként karmester és zeneszerző is volt) nem igazán illett a 19. századi hegedűvirtuózok sorába: bár briliáns technikával rendelkezett, de a csillogó bravúr-repertoár helyett inkább a klasszikus művekhez és a kamarazenéhez vonzódott. Ő volt az, aki a 19. század számára felfedezte Bach hegedűszonátáit és partitáit, de Beethoven már-már elfeledett Hegedűversenyének megismertetésében és megszerettetésében is kulcsszerepet játszott. Brahms Hegedűversenye 1878 nyarán – kora őszén, a Wörthi-tó melletti Pörschachban keletkezett, ősbemutatójára 1879 Újév napján került sor Lipcsében, a szerző vezényletével, Joachim szólójával. A versenyművet az egy évvel korábban, szintén a gyönyörű fekvésű karintiai nyaralóhelyen komponált, szintén D-dúr 2. szimfónia párdarabjaként szokták emlegetni, többek között mindkét mű derűs, lírai alapkaraktere miatt.Az est másik szólistája, Pasztircsák Polina szintén jelentős megmérettetéseken adott számot a világnak különleges tehetségéről, rátermettségéről és kristálytiszta hangjáról: 2009-ben a Genfi Zenei Versenyen nyert első díjat, közönségdíjat és három további különdíjat, három évvel később pedig az ARD Zenei Versenyen kapott különdíjat.
Ravel és a mesés Kelet
Maurice Ravelt kisgyerekkora óta ellenállhatatlan erővel vonzotta a keleti mesék világa. Az este folyamán elhangzó dalciklussal Ravel egyébként korántsem írta ki magából a Kelet témáját: számos barátjának emlékezete szerint a harmincas években, nem sokkal halála előtt is egy az Ezeregyéjszakából merítő, arab témájú meseopera írásának gondolata foglalkoztatta. Alkotóként először az 1890-es évek végén tett kísérletet arra, hogy ezt a vonzalmát zenében is megfogalmazza, de az Antoine Galland 1704-ben megjelent Ezeregyéjszaka-fordítása nyomán megkezdett Shéhérazade című opera (amelyre, a zeneszerző saját szavai szerint, "nagy hatást gyakorolt az orosz zene") végül befejezetlen maradt. Csupán a nyitány hangzott el nyilvánosan (1899 májusában), a hűvös fogadtatás azonban jó időre elvette a zeneszerző kedvét a folytatástól. Évekkel később már maga is úgy vélte, hogy "a nyitány szegényes, és annyira telve van az egészhangú skálarendszerrel, hogy egész életemre elegem lett belőle". A következő kísérlet, egy közeli jóbarát, Tristan Klingsor verseinek megzenésítése viszont már eljutott a befejezésig. A három dalból álló Seherezádé-ciklus 1903-ban született, s az azt megelőző F-dúr vonósnégyes viszonylagos szigorúsága után ("konstruktív zenei felépítésre törekedtem" – mondta arról Ravel) szinte lírai kompenzációnak is mondhatnánk az életműben.Az est karmestere Vaszilij Szinajszkij, aki elsősorban az orosz, német és angol repertoár interpretációiról ismert. Kiváló operai hátteret is tudhat magáénak: három éven át volt a Moszkvai Nagyszínház vezető karmestere és zeneigazgatója. Nemzetközi karrierje akkor kezdődött, amikor aranyérmet nyert a Karajan Versenyen Berlinben. Kezdetekben Kirill Kondrashinnal dolgozott együtt a Moszkvai Filharmonikusoknál és Ilya Musinnal a Leningrad Conservatorie-nál, ami egyedülálló alapokat biztosított számára. A Karajan Verseny után kinevezték a Litván Nemzeti Szimfonikus Zenekar vezető karmesterévé, majd a Moszkvai Filharmonikusok vezető karmestere és zeneigazgatója lett.
Egy kiállítás képei
A hangverseny záróműve Muszorgszkij-Ravel Egy kiállítás képei. Viktor Hartman, kiváló építész, festő emlékére rendezett kiállítás adta a zeneszerzőnek az ötletet, hogy zongoraszvitet írjon a képek keltette benyomások alapján. A művész Muszorgszkij jó barátja volt, 1874-ben halt meg, 39 éves korában. "Micsoda szörnyű csapás!" – fakadt ki Muszorgszkij Vlagyimir Sztaszovhoz, a neves kritikushoz írott levelében. "Miért él egy kutya, egy ló, egy patkány, ha egy Hartmannak meg kell halnia?" A darab azonban Muszorgszkij életében előadatlan és kiadatlan maradt, és csak akkor vált széles körben ismertté, amikor Maurice Ravel 1922-ben meghangszerelte. A zongoristák csak azután fedezték fel maguknak a művet, amikor az zenekari formájában már népszerűvé vált.Az Egy kiállítás képei kezdettől fogva szinte kiáltott a hangszerelésért, részben mivel faktúrája nem igazán "zongoraszerű" a szó schumanni, chopini vagy liszti értelmében, részben pedig azért, mert olyan éles karakterellentétekre épül, amelyek nagyzenekari köntösben érvényesülnek a legjobban. Bár többen is meghangszerelték a darabot, Ravel verziója hódította meg a világot. Nem csoda, hogy Ravel annyira lelkesedett Muszorgszkij darabjáért: a francia mester maga is gyakran öntött vizuális élményeket zenei formába. Muszorgszkij zongoraművét körülbelül 1900 óta ismerte, barátaival házimuzsika-összejöveteleken végigjátszotta. Debussyhez hasonlóan Ravel is a közelmúlt egyik legfontosabb zeneszerzőjének tekintette Muszorgszkijt.
Muszorgszkij tíz Hartman-képet választott ki szvitje számára. Az egyes képek között, legalábbis a mű első felében, vissza-visszatérő "Promenade"-dallam hallható, amely a kiállítás látogatóját jeleníti meg, amint egyik képtől a másikig sétál. A "Promenade"-téma minden egyes visszatéréskor változik: a látogató még az imént látott kép hatása alatt áll, miközben továbbhalad a következő kép felé.