Eddig másolatnak tartották, de úgy néz ki, a Mester munkája
![Tongerlo Abbey is a Premonstratensian monastery at Tongerlo (A.K.A. Tongerloo) in Westerlo near Antwerp, Belgium.](https://cdn.origo.hu/2023/12/FvExqe6iuKJ_7lyBnszUijphyiDhwWqepjRz5MmKSow/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2VjYjA0NDQ5YjE4ZTQ5YWI5N2ZhNWViYWI1OTJjMGNm.webp)
Kris De Brabander, a Belgiumban lévő tongerlói apátság perjele jelentette be, hogy Az utolsó vacsora náluk lévő vásznas másolatán valószínűleg maga Leonardo is dolgozott. Korábban úgy gondolták, hogy kizárólag Leonardo tanítványai, leginkább a milánói Andrea Solari és Giampietrino munkája az eredeti freskó vászonra készült másolata.
A legújabb kutatások részeredményei alapján viszont joggal sejthetik, hogy a mester is besegített a reprodukcióba. A szakértők arra alapozzák véleményüket, hogy nincsenek skiccek a festménynek azon a részén, ahol Krisztus és János apostol látható. Ebből következtettek arra, hogy Leonardo maga készítette azokat a részeket.
A perjel egyébként azt mondta, hogy egyelőre nincs cáfolhatatlan bizonyítéka annak, hogy Az utolsó vacsora tongerlói másolata részben Leonardo saját munkája,
ehhez még a festmény műszeres, főleg infravörös vizsgálata szükséges.
A további, tudományos vizsgálatokhoz valószínűleg adománygyűjtésre lesz szükség, és ki kell kérni a brüsszeli Királyi Művészettörténeti Intézet engedélyét is. Azt is elárulta, hogy a felfedezés egy holland egyetemi oktató, az Egyesült Államokban művészettörténetet tanító Jean-Pierre Isbouts
kutatómunkájának gyümölcse.
Az 1494 és 1498 között keletkezett mű falra festett eredetije a milánói Santa Maria delle Grazie kolostor refektóriumát díszíti. A 15. század utolsó éveiben több másolat is készült a műről, a Tongerlóban lévő verzió a kicsiny, évente mindössze 2000 látogatót vonzó apátsági múzeum ékessége. A másolatot 1545-ben vásárolhatta egy tongerlói apát Normandiában, ahol korábban Georges d'Amboise bíboros, XII. Lajos minisztere díszítette vele a kastélyát.