Az ELTE egyik kuktatócsoportjának vezetője és egy holland szakember közös kutatása bebizonyította, hogy a mesekönyv szövegéhez szorosan kapcsolódó illusztrációk jelentősen segítik az óvodás korú gyerekeket a nekik felolvasott mesék megértésében. Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője és Adriana G. Bus (VU University Amsterdam)
szemmozgáskövetés segítségével vizsgálta
az illusztrációk és a meseértés kapcsolatát. A kutatók rövid, narratív mesék és szemmozgáskövetés segítségével 41 óvodás bevonásával azt vizsgálták, hogy az illusztráció jelenléte, illetve minősége hogyan hat a gyerekek emlékezetére, vagyis milyen mértékben tudják felidézni a gyerekek rövid idő elteltével a meséket. Az eredmények szerint azok az illusztrációk, amelyek a mese szövegében foglaltakat ábrázolják,
nagyban segítették a szövegértést,
így sokkal több információt idéztek fel a gyerekek ezekből a mesékből az illusztráció nélküli mesékhez képest. A kísérlet rámutatott arra is, hogy a mese szövegéhez nem kapcsolódó, csak dekoratív szerepet betöltő illusztrációk kevésbé járulnak hozzá a mese megértéséhez.
A szemmozgáskövetési adatok alapján a kutatók azt is megmutatták, hogy a gyerekek az illusztrációnak azokra az elemeire fókuszálnak, amelyeket a narráció éppen elmond, tehát a vizuális és verbális információkat a gyerekek pillanatról pillanatra integrálják. A vizsgálat eredményei azt támasztják alá, hogy az óvodásoknak mesekönyvolvasás közben szükségük van a képekre, de
a legjobb hatás úgy érhető el,
ha ezek szorosan kötődnek a szöveghez. Az eredmények alapján fontosnak tűnik, hogy a gyerekek az óvodai csoportos mesekönyvolvasás alkalmával is lássák a képeket, miközben hallgatják a mesét. Jobb szövegértési készségekkel rendelkező, nagyobb gyerekek esetében feltételezhetően már csökken az illusztrációk szerepe a szövegértésben.