A kiállítást egy brüsszeli sajtótájékoztatón jelentették be. Manfred Sellink művészettörténész elmondta, A nápolyi öböl című, 1564 körül keletkezett, vitatott eredetű festményről csak a közelmúltban végzett restaurálás eredményeként, az ecsetvezetés és a részletgazdagság alapján sikerült megállapítani, hogy idősebb Pieter Bruegel munkája. A Galleria Doria Pamphilj római magángyűjteményben lévő festményen a lakkréteg barnás elszíneződést mutatott a restaurálás előtt.
Az „új Bruegel-festmény” látható lesz a bécsi Szépművészeti Múzeumban (KHM) október 2-án nyíló és 2019. január 13-ig tartó kiállításon, amelyen „nagy büszkeséggel tesszük közszemlére az új felismeréseket” – mondta Sellink, aki a tárlat négy kurátorának egyike.
A KHM, amely 12 Bruegel-képpel a világ messze legnagyobb Bruegel-gyűjteményével rendelkezik, számos múzeummal, gyűjteménnyel és alapítvánnyal fogott össze, hogy az eddigi legátfogóbban mutathassa be az északi reneszánsz egyedülálló, sajátos eredeti változatát létrehozó festő munkásságát. A tárlaton körülbelül 30 festményét, az összes fennmaradt olajkép háromnegyedét és grafikáinak, rajzainak felét állítják ki.
Híresebb művei közül látható lesz A halál diadala, a Háromkirályok imádása vagy a Téli táj madárcsapdá-val.
A kiállításra képeket ad kölcsön a belga Királyi Szépművészeti Múzeum is, amely a KHM után a második legtöbb Bruegel-festményt birtokolja. A múzeum főigazgatója, Michel Draguet azonban reméli, hogy
ez lesz az utolsó nagy Bruegel-kiállítás,
mert a törékeny képek mozgatása veszélyes.
A bécsi Bruegel-kiállításon a nyilvánosság elé tárják a flamand festővel kapcsolatban az utóbbi hat évben végzett tudományos vizsgálatok eredményeit is, például a Bruegel téli tájképei című kötetben a képek történelmi hátterét, a 16. századi hétköznapok ábrázolását, az archetipikus télábrázolás máig tartó hatását elemzik.
Id. Pieter Bruegel halálának 450. évfordulója 2019. szeptember 9-én lesz.