Szerda délben nyílik meg a nagyközönség előtt a Szépművészeti Múzeum, ami túl van a három éven át tartó átfogó rekonstrukción. Szerdától az újrarendezett állandó kiállítás mellett a Leonardo da Vinci és a budapesti lovas című időszaki kamaratárlat is látogatható a múzeumban, ami 1906-ban Magyarország első állandó országos képzőművészeti gyűjteményeként nyílt meg. Az épület abban az időben kifejezetten korszerűnek számított, de nyilván a modern kor kihívásai szempontjából már hiányos volt. „Számtalan olyan funkció hiányzott belőle, amit a mai közönség már elvár egy múzeumépülettől, és a technológiai színvonal is egészen más volt” – ezt már Baán László, a múzeum főigazgatója mondta az MTI-nek adott interjújában. Azt is elmondta a keddi ünnepélyes megnyitón, hogy az épület a 2. világháborúban számos sérülést szenvedett. Ezeket csak egy gyors felújítással orvosolták, ezért több termet – például a most rekonstruált Román Csarnokot –
évtizedekre elzártak a közönség elől,
és raktárként használtak, más kiállítótereket pedig később irodai funkciókra építettek át. A rendszerváltás óta kisebb lépésekben haladt az épület felújítása, de az átfogó rekonstrukcióra a Liget Budapest projekt nyújtott lehetőséget. A munkálatok körülbelül 15 ezer négyzetmétert, az alapterület nagyjából negyven százalékát érintették: korszerűsítették az elavult fűtési rendszert, klimatizálták a kiállítótermek jelentős részét, felújították a tetőszerkezetet, valamint új kiállító- és közönségforgalmi tereket (múzeumpedagógiai helyiségeket, éttermet, ruhatárat) és korszerű raktárhelyiségeket alakítottak ki az épületben – mondta az igazgató.
A látogatók két szakaszban vehetik birtokba a megújult épületet és az új kiállításokat: szerdán a mélyföldszinti terek és a felújított Román szárny nagy része, valamint az ott található kiállítások – az Egyiptomi, az Antik, a Régi Szobor gyűjtemények, valamint a Régi Képtár jelentős része – nyílnak meg, az összes új állandó kiállítás pedig 2019 közepétől lesz látogatható. Baán László elmondása szerint ugyanis a hároméves felújítás idejére a gyűjteményt a Városliget felőli,
teljes egészében ideiglenes raktárrá alakított
Barokk szárnyba költöztették, így a következő hónapokban ezt az épületrészt kell megújítani, hogy minden szempontból alkalmas legyen a kiállítások befogadására. Azt is mondta, hogy jelentősen megújulnak az állandó tárlatok, amely annak is igazi meglepetés lesz, aki a felújítás előtt gyakran megfordult az épületben, a közönségnek most visszaadott Michelangelo-termet pedig egy időszaki Leonardo-kamarakiállítással nyitják meg. A tárlat azt, a mestert egész életében foglalkoztató problémát járja körbe – a Szépművészeti Múzeum híres, Leonardóhoz köthető lovasszobrán és Magyarországon még sosem látott mennyiségű Leonardo-rajzon keresztül –, hogy miképpen lehetséges megvalósítani egy két lábra ágaskodó ló és lovasának szobrát.
Baán László azt is elmondta, hogy a felújítás jelentős gyűjteményi átrendeződéssel is jár: újraegyesül a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria 1957-ben szétszakított gyűjteménye, és a Szépművészeti az 1800 előtti egyetemes és magyar képzőművészet kiállítóhelyeként működik majd, vagyis a magyar régi mesterek
több évtizedes távollét után visszatérnek a Szépművészetibe,
míg onnan a 19-20. századi nemzetközi anyag főművei ez év decemberétől egyelőre a budai Várba, a Nemzeti Galériába költöznek, megelőlegezve a majdani végleges struktúrát. 2021 végére ugyanis a Városligetben, a Petőfi Csarnok helyére felépül az Új Nemzeti Galéria, amely a 19-20. századi és kortárs képzőművészet kiállítóhelyeként, világszínvonalú körülményeket biztosítva lesz végleges otthona a külföldi és magyar mesterek alkotásainak.
Az igazgató azt is elmondta, hogy a Liget Budapest projektnek köszönhetően épülhet fel az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ (OMRRK) is a Szabolcs utcában, ami a Szépművészeti Múzeum, a Nemzeti Galéria és a Néprajzi Múzeum több mint 350 ezer műtárgyának megőrzéséhez és tudományos feldolgozásához biztosít európai szinten is kiemelkedő minőségű feltételeket és technikai hátteret. Az OMRRK épülete 2018 végére készül el, így a jövő év elején megkezdődhet a műtárgyak beköltöztetése, és
a közönség már 2019-ben birtokba veheti
az épületkomplexum látogatható tereiként működő látványraktárakat. A felújítás előtt évtizedekig raktárként funkcionáló Román Csarnokban a közönség elől elzárva tárolták a Szépművészeti gipszmásolat-gyűjteményének nagy részét is, aminek sorsa hét évtized hányattatás után rövidesen szintén megoldódik: a műtárgyak a felújítás alatt álló komáromi Csillag erődbe kerülnek, amely a Szépművészeti Múzeum Barokk szárnyához és az OMRRK látványraktárához hasonlóan szintén 2019 nyarán nyílik majd meg a látogatók előtt.
Baán László a múzeumot a művészetnek szentelt katedrálisként említette a megnyitón. Azt mondta, a művészet az egyik mód, amellyel képesek vagyunk valamennyire megszabadulni az emberi élet rövidségének, végességének fenyegetésétól. „A művészet a végtelenre nyíló tér, folyamatosan épülő roppant katedrális maga is, amelyben feloldódnak a lineáris idő korlátai, ahol az ember szabadon kommunikálhat arról, mi is létezésünk értelme” – mondta Baán László.