Tengerparti csendélet
Közeledik Sanyi, ballag lefelé a Jellasics utcán. Otthona a dombtetőn, társasházi „másfélszoba”, panorámás erkély. Ketten lakják apró kutyájával, Menővel. Sanyi jobbjában szatyor himbálódzik, baljában Menő póráza, felettük kabócák ciripelnek a fenyőkön. Az utca alján várom őket, apartmanom kapujában.
Sanyi, azaz Csilics Sándor. Nem nyaraló, nyugdíj után lett sutivani lakos a horvátországi Brac szigetén. Színházi ember, előbb a kecskeméti Katona József Színházban, majd a budapesti József Attila Színházban volt közönségszervező. Ismert szerzőt, darabot; érzéke volt műsortervhez, próbákra járt.
Értett a színészek lelkéhez, rezdüléseket is képes volt kódolni.
A telt ház sosem rajta múlott.
Perczel Zitával 1994-ben találkozott, amikor a színésznő hazaröppent Rómából, hogy eljátssza Kecskeméten Csiky Gergely a Nagymama című darabjának címszerepét.
Sanyi ment érte a reptérre, aztán barátság lett a dologból.
Megesett, hogy Sanyi ott ücsörgött a színésznő római lakásának teraszán: kávéztak, beszélgettek.
Amikor meg Zita Pesten járt, előfordult, hogy a színésznő olykor Sanyi Régi posta utcai, aprócska garzonjában szállt meg. Együtt mentek színházba, moziba, kiállításokra. Programok után Zita szerette maga bemondani a taxisofőrnek az elegáns, belvárosi címet:
Régi posta utca hét-kilenc!
Amerikai konyha a nappali-hálóban, toalett a pici zuhanyzóból leválasztva.
Perczel Zita a kanapén aludt, a házigazda meg az összecsukható vendégágyon.
Meredek is, hosszú is a Jellasics utca, de csak a végére ér Sanyi. Hónom alatt nyitható napozószék. Pár lépés a kurta kavicsmóló, nyitom a széket, Sanyi szatyrából – szupermarketet hirdet rajta a felirat – előkerül a jelmez. Kiterítjük, eligazítjuk.
Sanyi bekopogtatott egyszer hajdani színházához Kecskeméten, s ajánlotta:
megvenné Perczel Zita jelmezét, amiben a nagymamát alakította. Mondták neki, vegye, vigye.
Fekete ruha, pelerin.
Pár közös fotó, aztán csak bámuljuk. Szövetből kibomlott szálakat táncoltat a tengeri szellő, háttérben hullámok egymásutánja. A színésznő önéletírásából ugrik be:
Tulajdonképpen egy halottba szerelemesnek lenni kitűnő dolog. Az ember soha nincs egyedül.
Katonatiszt apa, névtelen anya
Perczel Zita egy hajdani televíziós interjúban mondta egyszer:
Gyerekkor? Az enyém borzalmas volt.
Hozzátette: a gyereknek a legfontosabb dolgok kapcsán sincs választásuk, szüleiket is kéretlenül kapják. Memoárkötetében úgy fogalmaz:
1918. április 26-án születtem. Gyerekkorom nagy része mendemonda, amit szüleim meséltek rólam, nem is biztos, hogy úgy volt igaz, ahogy ők emlékeznek. Szüleimről minél kevesebbet szeretnék írni. A gyermek és a szülők viszonya a legnehezebb emberi viszony.
Ami tény: édesapja Perczel Attila honvéd főtiszt volt, az 1848-as hős, Perczel Mór leszármazottja. A kilencszázhúszas évek szokásai szerint az akkor még ezredesi rangú Perczel Atillának – később tábornok lett – egzisztenciálisan elsősorban a házasság jelenthette volna az előrelépést. Ám választottjának, Perczel Zita édesanyjának – nevét leánya sosem említi visszaemlékezéseiben – a házasságkötés idején már csupán kétholdnyi szandaszőlősi földje volt. A többit az anyai nagyapa korábban elitta. Ugyanakkor Perczel Zita életének legszebb korszaka, gyermekkora egyetlen „igazi emléke” az a pár év, amit kislányként Szandaszőlősön tölthetett. Szerette az eperfát az udvaron, a kert mályváit, a környező búzamezőket, a kiserdőt.
Az elemi iskolát már Budapesten kezdi, de tizennégy éves koráig legalább nyaranta visszajárhat Szandaszőlősre.
Akkor anyja úgy dönt: a maradék birtokot is eladja, hogy a lányát „rangjukhoz méltóan” adjusztálhassa, taníttathassa.
Perczel Zita jegyezte le évtizedekkel később:
Mama eladta Szandaszőlőst. Azóta is utálom a szép ruhákat, az önfeláldozást, az ajándékokat, a karácsonyt.
A Perczel család Budapesten, az Erzsébet híd és a Lánchíd között futó Zita királyné rakpart 16-os számú, tetszetős, de roppant keskeny házában lakott. A másfél szobás lakás nagyobbik, Dunára néző lakóhelyisége a szülőké. A kisebbik, sötétebb – lyukszerű ablaka lichoftnyi udvarra nyílt – jut Zitának.
Kicsiny fürdőszobájukban fafűtésű bojler melegíti a vizet. Ott szenvedett súlyos égési sérüléseket bejárónőjük, Faragóné, amikor a kályhára teríti száradni a kádtisztításra használt benzines rongyot. Faragóné idővel felépül, s anyja gyakran szalajtotta érte Zitát, aki látta, hogy a ház hátsó traktusában lakó asszony lakása még az övékénél is kisebb, ráadásul jóval többen lakják. Zita sokat töpreng ezen. A maguk otthona kapcsán Perczel Zita édesanyja úgy vélekedett:
Kis lakás, kevés költség.
Perczel Zita szerint édesanyja
„modernségben” szenvedett, és úgy vélte, otthonteremtés helyett jobb utazásra, vendéglőre költeni a pénzt – ha van éppen.
A színésznő akkori helyzetéről azt mondta:
Látszólag szép ruhában, a gazdag úri osztályhoz tartoztam, de nem fogadtak el engem, mert tudták, hogy szegény vagyok.
Bakfisként gyűlöli a születésnapjait, amikor anyja meghívja magukhoz Zita valóban gazdag iskolatársait. A család körülményei, viszonyai – már Perczel Attila házasságkötése is a vagyontalan dzsentri lánnyal – több kérdést is felvethetnek. Perczel Zita sem tudta rájuk a választ.
Szülei világában bizonyos dolgokról szót sem illett ejteni.
Teátrumi inspirációk
Egyik televíziós interjújában Perczel Zita elmondta, hogy mi indította a színház felé:
Anyámnak semmiféle színházi kultúrája, érzéke nem volt, csak a vágya, hogy én színészi karriert csináljak. Egy hozomány nélküli lánynak abból kinézhetett valami a kilencszázhúszas években.
Édesanyja Szandaszőlős ellenértékéből fizeti meg az olasz születésű, magyar színpadokon játszó D' Arrigo Kornél színművészt, aki hetekig gyakorolja Zitával Kiss József Tüzek című versét.
Zita választja a költeményt, mert sorai megidézik Szandaszőlőst, s utalnak akkori helyzetére. „Az én mezőmön nem érnek kalászok,/ Az én aratásom egy marék virág/ Az én gyönyöröm az álomlátások,/ Az én világom, egy álomvilág./”
Perczel Zita a Színiakadémia felvételijén a lámpaláz miatt már a cím után belesül a versbe. Majd áll némán, patakzik a könnye.
A felvételi bizottság egyik tagja, Góth Sándor – jelen van még Ódry Árpád, Nagy Adorján, Fáy Szeréna, Gaál Gyula, Hettyey Aranka –, aki egyszer csak azt mondja:
Kisasszony, maga nagyon szépen sír.
Perczel Zita 1932-ben induló akadémiai osztályában hallgatótársai között van Gobbi Hilda, Básti Lajos, Gellért Endre, Móricz Lili, Fónay Márta. Másodévtől velük jár a filmes osztályból átkerülő Szörényi Éva, akkor még báró Lersch Elvira.
Tudni kell: Perczel Zita édesanyja D'Arrigo Kornél felfogadása mellett protekciót is intézett lányának. Például a miniszterelnöknél, Gömbös Gyulánál, aki Zita édesapjának volt hallgatótársa a Magyar Királyi Honvéd Ludovika Akadémián. A gátlásos, lámpalázas Zitát a protekció ténye is bénítja az akadémiai megmutatkozások során. A mindenkihez kedves Gobbi Hildán kívül nem kerül közel senkihez.
Nincs még vége, a folytatáshoz lapozzon!