Az Oscar-díjas Szabó István, akinek összesen öt filmjét jelölték Oscarra, azt mondta: elvitathatatlan érdemei vannak Andy Vajnának a magyar filmgyártásban.
"Andy Vajna rendbe hozta a szétesett magyar filmgyártást, és megteremtett egyfajta anyagi biztonságot a filmkészítésnek. Mindezeken kívül - egyebek mellett - még egy nagyon fontos dolgot tett: létrehozott egyfajta filmipart. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt években rengeteg külföldi produkció dolgozott és most is dolgozik Magyarországon. A magyar filmes szakembereknek lényegében folyamatosan van munkájuk" - mondta Szabó István, aki most egy új filmen dolgozik.
Zárójelentés című új filmjét tavaly ősszel kezdték el forgatni. A főszerepet - 30 évvel utolsó közös munkájuk, az 1988-ban bemutatott Hanussen után – ismét Klaus Maria Branauerre bízta, akivel olyan világhírű filmeket forgatott, mint az Oscar-díjas Mephisto vagy a cannes-i nyertes, Oscar-jelölt Redl ezredes.
A Zárójelentés című filmben Klaus Maria Brandauer mellett játszik még Eperjes Károly és Kerekes Éva, további szerepekben Udvaros Dorottya, Csomós Mari, Szirtes Ági, Börcsök Enikő és Szarvas József lesz látható. Az operatőr az Oscar-díjra jelölt Koltai Lajos, aki 13 év után fényképezett ismét filmet.
A film gyártását 561,8 millió forinttal támogatja a Filmalap.
Goda Krisztina Balázs Béla-díjas filmrendező rendezte Andy Vajna Szabadság, Szerelem című filmjét. Azt mondta: éppen befejezte a Csak szex és más semmi című filmet, még az utómunkák folytak, amikor Andy Vajna megnézte, és nagyon tetszett neki. Ekkor kérte fel a Szabadság, Szerelem megrendezésére.
„Andy Vajna rendszeresen kijárt a forgatásokra, hiszen neki ez a film rendkívül fontos volt. Tizenkét éves korában hagyta el az országot 1956-ban, és ez az egész életét meghatározta. A forradalomról mindenképpen akart filmet készíteni. Sokáig kereste, hogy milyen témát dolgozzon fel a film, mire rátalált a vízilabdás történetre" – mondta Goda Krisztina. De nemcsak a forgatásokra járt a producer, hanem a vágásra is bement – lényegében abban az időszakban csak ezzel a filmmel foglalkozott.
Goda Krisztina később a Magyar Nemzeti Filmalap döntőbizottságának tagja lett. A filmalap egy 2011-ben alakult magyarországi állami szervezet, amely moziforgalmazásra szánt, egész estés játékfilmek, dokumentumfilmek és animációs filmek fejlesztéséhez, gyártás-előkészítéséhez, gyártásához és terjesztéséhez nyújt támogatást.
„Azt is szerettem Andyben, hogy nem csak olyan embereket választott maga köré a filmalapban, akik mindig egyetértettek vele. Elfogadta azokat is, akiknek volt ellenvéleménye. Lehetett vele vitázni. Ráadásul nagyon jó vitapartner volt. Érdekes meglátásai voltak, és soha nem lehetett előre megtippelni, hogy bizonyos dolgokkal kapcsolatban hogyan gondolkodik. Éppen ezért volt izgalmas vele a beszélgetés. Ez nem azt jelenti, hogy szeszélyes volt. Egyáltalán nem. Hanem azt, hogy bizonyos dolgokat sokkal távolabbról, objektívebben tudott látni, mint mások" – mondta Goda Krisztina.
„Ezt egyébként az eredmények is mutatják. Nemcsak a rengeteg filmes díj, amit a magyar filmek nyertek az elmúlt években, hanem az is, hogy ugrásszerűen nőtt a magyar filmek nézőszáma. Hihetetlen érzéke volt ahhoz, hogy megjósolja: melyik filmterv lehet sikeres, és melyik nem. Senki nem lát a jövőbe, és persze, mindenki tévedhet, de ő valahogy mindig biztos kézzel nyúlt a filmtervek után, amelyek érdekelték az embereket."
Goda Krisztina hangsúlyozta:
Andy Vajna elhozta az aranykort a magyar filmipar számára.
„Volt egy viszonylag ritka tulajdonsága: nem igazán ismerte azt a szót, hogy lehetetlen. Olyan dolgokat valósított meg, amikre mindenki legyintett, és azt mondta, hogy ez kizárt. És azok mégis megszülettek, ráadásul úgy, ahogyan azt ő látta előre, ahogyan azt ő szerette volna."
„Az Egyesült Államokban találkoztam először Andy Vajnával. Az irodájában ültünk le beszélgetni , miután megtudta, hogy milyen filmeket készítettem a legnagyobb színészekkel. Barátok lettünk" – mondta Koltai Lajos, a nagy operatőr és rendező.
„Meghívott a házába egy vacsorára – ez akkor volt, amikor a Sorstalanság című filmem készült. Nagyon jó hangulatú este volt. Emlékszem, paprikás csirkét ettünk, és kézzel halásztuk ki mind a ketten az uborkát az üvegből. Ott volt a fia is – aki később öngyilkos lett -, egy biliárdasztalnál játszott végig, amíg mi vacsoráztunk."
A barátságuk megmaradt. Amikor Andy Vajna Magyarországra utazott egy-egy bemutatóra, mindig odament Koltai Lajoshoz, és beszélgettek. Andy Vajna cége, az Intercom mutatta be a Sorstalanságot is.
„Aztán ő lett a filmipar megújításáért felelős kormánybiztos. Azt kell mondjam, hogy rendbe is tette a magyar filmet. Mindenki tátott szájjal nézte – köztük én is -, és persze mindenkinek volt véleménye. Most pedig ott tartunk, hogy azt mondjuk: igenis, tudomásul kell venni, hogy rendbe rakta a magyar filmet. Óriási dolog, amit elért. Nemcsak a filmdíjak miatt, hanem azért is, mert átláthatóvá tette a finanszírozást. Gigászi feladat volt a magyar film rendbetétele, de őt ez a feladat nagyon foglakoztatta. Éppen a nehézsége miatt érdekelte ennyire. Mindig a nagy dolgok megoldására törekedett. Azt hiszem, vonzotta a feladat nehézsége. Nem létezik, hogy ezt nem lehet megoldani – mindig ezt mondogatta. Szinte most is hallom. Olyan nagyformátumú filmkészítő ment el, aki igazi döntéshozó volt, és vállalta a döntéseinek következményeit is.
Megkerülhetetlen volt a szakmában. Köszönet jár neki mindazért, amit tett. Nem tudom elképzelni, hogy mi lesz most. Tele vagyok kérdőjellel"
– mondta Koltai Lajos.
„Alig várta hogy az emberek kérjenek tőle. Azt hiszem, szerette, ha segíthet. Nehéz volt odajutni hozzá, de ha sikerült, akkor mindig elgondolkodott a problémán, és mindig őszintén megmondta a véleményét mindenről."
Koltai Lajos éppen most készült Andy Vajnához. Egy új filmtervről szeretett volna vele beszélgetni. „Egy producer barátommal gondolkodtunk el egy nagyon jó terven, és elhatároztuk, hogy írunk egy szinopszist, aztán elmegyek Andyhez, és felolvasom neki. De erre már sajnos nincs lehetőség" – mondta.
„Az első találkozásunk nagyon érdekes volt" – mondta Szász János film- és színházi rendező. (Színházban legutóbb a Nemzeti Színházban rendezett ősszel, Székely János Caligula helytartója című darabját, Trill Zsolt főszereplésével.) „Éppen egy étteremben ültem, amikor megcsörrent a telefonom. Andy Vajna hívott Los Angelesből, és azt kérdezte: „Nem akarsz Spielberggel dolgozni?" Kiesett a villa a kezemből. Ez 1988-ban volt, amikor felkért, hogy készítsek Spielbergnek egy dokumentumfilmet. Ez lett A Holocaust szemei."
A Steven Spielberg által 1994-ben létrehozott Shoah Alapítvány hatalmas anyagot gyűjtött össze és vett filmre a Holocaust túlélőivel folytatott beszélgetésekből. 57 országban, 31 nyelven összesen 50 ezer interjú készült. Aztán felmerült az ötlet, hogy felkérnek egy lengyel, egy cseh, egy orosz, egy argentin és egy magyar rendezőt, hogy az eddig elkészült interjúkat felhasználva készítsék el saját dokumentumfilmjüket. Spielberg Andy Vajnát kereste meg, hogy ajánljon egy magyar rendezőt, aki habozás nélkül Szász Jánost javasolta.
„Nagyon megtisztelő volt. Úgy tudom, hogy látta a Witman fiúk című filmemet, és úgy érezte, hogy ennek a filmnek a rendezője dolgozhat együtt Spielberggel. Néhány hét múlva kimentem Amerikába – ezt kérte tőlem Andy. Los Angelesben, az irodájában találkoztunk. Ott volt Mario Kassar is, Andy társa, aki éppen egy sonkás szendvicset evett. Andy megkérdezte, hogy na, kitaláltam, hogyan készítem majd el a filmet? Elkezdtem beszélni – holott nem találtam még ki -, inkább improvizáltam. Hihetetlenül jó beszélgetés volt Andy Vajnával. Inspiráló volt. Elfogadta az ötletemet, amit lényegében ott, helyben találtam ki, és úgy is készült el a film."
Később – ahogy Szász János mondja – szétváltak, és nem sokat beszélgettek, mert Szász nem tudta elvállalni a Szabadság, szerelem megrendezését. Éppen egy másik filmen dolgozott. De aztán A nagy füzet készítésekor újra szoros munkakapcsolatba kerültek.
„Andy nagyon sokat segített akkor is. Bármikor leültem vele beszélgetni, ugyanazt éreztem, mint az első beszélgetéskor: inspirál, gondolatokat ébreszt. Mindig megtaláltam vele a hangot."
Szász János azt mondta: Andy Vajna a hősöket kereste a filmekben. Kereste a magyar hősöket is – és például a Szabadság, szerelemben meg is találta. Szeretett volna egy Puskás-filmet is készíteni. De régebbi történelmi események hőseit is kutatta. Aztán tavaly bejelentette a Magyar Nemzeti Filmalap, hogy Az utolsó bástya címmel történelmi film készül Szász János rendezésében a nándorfehérvári csatáról és annak hőseiről.
„Andy magyar hősökről akart filmet csinálni – és a hőst a legjobb értelemben mondom. Olyan emberekről, akikre a történelem nagyon büszke. Azt érezte, hogy a nézőknek oda kell adni ezeket a hősöket. Egyébként ő nagyon ismerte a nézők érzelmeit. Elképesztő volt. Ez volt talán neki az egyik legfontosabb, hogy a nézők szeressék a filmeket. Nem a fesztiválok, nem a csillogás érdekelte. Hanem a nézők és a filmek."
Szász János kiemelte: Andy Vajnának óriási érdemei vannak – nagy dolgokat vitt véghez Magyarországon.
„Néhány napja vacsoráztunk együtt. Most a nándorfehérvári film miatt nagyon szorosan együtt dolgoztunk. Ő nagyon akarta ezt a filmet – amelyet az idén kezdünk el forgatni. Talán ez egyfajta örökül hagyás is lesz – nagyon fontos, hogy megcsináljuk. Andy halála hatalmas veszteség nemcsak a filmszakma szempontjából, hanem emberileg is. Felfoghatatlan számomra. Végtelenül sajnálom, hogy elment. Bíztam benne, felnéztem rá. Sokszor nem voltam népszerű, amikor nem voltam hajlandó Andy Vajnát bántani. Andy nagyon fontos személyiség volt Magyarországon."
A Miniszter félrelép című film volt Andy Vajna első magyar filmje – csak moziban eddig 750 ezren nézték meg. Koltai Róbert rendezte Kern Andrással közösen a filmet. És akárcsak a színházban, a moziban is ők a főszereplők.
„A Los Angelesi magyar filmfesztivál alapító elnök-igazgatója, Bunyik Béla mutatott be minket egymásnak Andy Vajnával" – mondta Koltai Róbert. „A József Attila Színházban játszottuk A miniszter félrelép című színdarabot, amelyre eljött Bunyik Béla, és elhozta Andy Vajnát is. Az előadás után Béla telefonált, hogy Andy Vajna találkozni szeretne velünk – Kern Andrással és velem. Elmentünk a találkozóra, ahol határozottan azt mondta: a színdarabból szeretne készíteni egy magyar filmet.
Elmondása szerint komoly tervei voltak a filmmel – akkor persze még nem tudtuk, hogy évtizedekig ez lesz a legnézettebb magyar film a mozikban. Valahogy megérezte már a színdarab megnézése után, hogy ebből igazi filmsiker lehet. Már a színházban is Bunyik Béla szerint a közönséget figyelte, ami nagy hatással volt rá – és közben ő is nagyokat nevetett az előadáson. Mielőtt találkoztunk, már látta Kern András Sztracsatella című filmjét és az én Sose halunk meg című filmemet is, és lényegében öt perc beszélgetés után azt mondta: azt szeretné, ha A miniszter félrelép című filmet mi rendeznénk, és mi játszanánk a főszerepeket – ugyanúgy, mint a színházban. Mindaddig csak hallottuk ezt a nevet, hogy Andy Vajna, és persze, tudtuk, hogy milyen filmeket készített, mekkora sztárokkal."
"Elindult a munka, egy író elkészítette az első forgatókönyvet, de azzal nem voltunk elégedettek. Andy sem. Ekkor azt mondta, hogy írjuk meg mi ketten. Andrissal két részre osztottuk a forgatókönyvet - az egyiket ő írta kézzel, a másikat pedig én írtam az Intercom irodájában egy titkárnőnek diktálva. Folyamatosan kapcsolatban voltunk a producerrel, már a forgatókönyv írásánál is természetesen hozzászólt a jelenetekhez, olykor Los Angelesből, telefonon. A castingot ránk bízta – a döntésekkel kapcsolatban volt véleménye, amit megvitattunk. Alapos volt, minden részletre figyelt, mindenről elmondta a véleményét, vitáztunk is olykor, de a végeredményt illetően közös nevezőre jutottunk. Amikor elkészült a film, természetesen megnézte, és azt mondta: nagyon jó, de ő még dolgozna rajta egy kicsit. 8-10 napra leült a vágóval, Gárdos Évával - aki azóta már több filmet is rendezett -, és dolgozott. Egészen kis dolgokon változtatott: megtalálta azokat a vágópontokat, amelyektől a vicces jelenetek még viccesebbek lettek. Végül a film óriási siker lett, és Los Angelesben is bemutattuk. Hárman vettünk részt a Los Angeles-i bemutatón, Kern András, Dobó Kata és én. Andy mindenre odafigyelt, és mondhatom, rengeteget lehetett tanulni tőle. Azután is tartottuk a kapcsolatot – bár, amióta pozícióba került, azóta én még új filmet nem készítettem, Viszont nagyon hálás vagyok, hogy a Sose halunk meg című filmemet a Filmalap a nemzeti klasszikusok sorába emelte, azzal, hogy restaurálták hangban és képben. Fantasztikus lett. Ehhez neki is sok köze volt. Azóta bemutattuk Los Angelesben, a Magyar Filmfesztiválon is a felújított változatot" – mondta Koltai Róbert.
A Szabadság, Szerelem című filmben Gesztesi Károly játszotta az edző szerepét. Az Origónak azt mondta: Goda Krisztina, a film rendezője szerette volna, ha ezt a szerepet eljátssza, de Andy Vajna még más színészeket is keresett.
„Folyosói pletyka volt ez, és utólag soha nem derült ki, hogy valóban így volt-e. Én nem kérdezgettem, mert nem tartozik rám. Úgy hallottam, hogy Krisztina küzdött értem, így én kaptam meg a szerepet. A forgatáson nem beszélgettünk sokat Andyvel, mindenki a saját munkájával volt elfoglalva. Egy-egy szót, mondatot váltottunk, de több nem volt. A bemutató után viszont nagy szeretettel megölelt és megpuszilt. Akik őt jól ismerték, azt mondták: ez nagyon különös, mert nem szokott megpuszilni senkit. Ezt én akkor úgy értelmeztem, hogy tetszett neki a játékom a filmben."
A film forgatásáról Gesztesi Károlynak még egy történet eszébe jutott.
„Ahogyan említettem, nem voltak nagy beszélgetések a forgatás alatt, hiszen mindenki a filmre koncentrált. Egyik reggel megérkeztem a forgatásra – meglehetősen rossz kedvem volt. Történt valami előző este, vagy reggel, már nem emlékszem. Mindenesetre nem voltam túl vidám. A rosszkedvemet soha nem viszem be a munkába, és ekkor is igyekeztem, hogy senki ne vegye észre, hogy gondjaim vannak. Találkoztam Andyvel, kezet fogtunk, aztán mentem be a lakókocsiba felkészülni a jelenetre. Negyed óra múlva megjelent Andy egy bögre teával, és azt mondta: ezt idd meg, ez a léleknek is jót tesz. Egy pillanat alatt levette, hogy nem vagyok lelkileg jó állapotban, és hogy valami történhetett. Nem elemezte, nem kérdezősködött, egyszerűen csak hozott egy teát, hogy jobban érezzem magam. Egyszerűen fantasztikus ember volt."