„Nagyon vártam, hogy találkozhassak vele ismét... A színház munkatársai és társulata döbbenten fogadta tavaly a hírt, miszerint Eimuntas Nekrošius egy nappal a hatvanhatodik születésnapja előtt elhunyt" – kezdte a pódiumbeszélgetést Kozma András dramaturg.
A Kurafiak sajátos búcsúelőadás a rendezőtől, hiszen ahogyan a pályája végére érő művész hazatalált, a darab is erről a témáról, a litván identitás kereséséről – és felmutatásáról – szól.
A Kurafiak a 18. századba vezette vissza a nézőket, az ún. Kis-Litvánia mitikus, babonás, biblikus világának bemutatásán keresztül egy kis nép túlélési receptjét ismerhettük meg. A Klaipeda Drámai Színház esti előadása előtti szakmai programon nem annyira a litván önmeghatározásról, sokkal inkább Eimuntas Nekrošius művészi kisugárzásáról beszélgettek a résztvevők.
A Meno Fortas (Művészet Erődje) társulat alapítója és vezetője több előadásával is szerepelt már a Nemzeti Színház színpadán, ilyen volt 2017-ben Az éhezőművész és az Ivanov, neve – ahogy Kozma András fogalmazott – megkerülhetetlen a színházszeretők és művészszínház-kedvelők számára. Ezt követően a Távlatokat nyitni című dokumentumfilm forgatókönyvírója, rendezője, Audronis Liuga szólt pár szót.
Azt mondta, hogy filmjét bár dokumentumfilmnek nevezik, mégsem tekinthető annak – a kilencvenperces alkotás „csupán" a mesterről alkotott személyes véleményének lenyomata, tisztelgés a húszéves barátságuk előtt, s arra tesz kísérletet, hogy
Nekrošius művészetét és az embert az alkotó folyamaton keresztül mutassa meg a nézőknek.
A film 2013 és 2015 között készült az olaszországi Vicenzában, a Teatro Olimpico és a vilniuszi Meno Fortas Színházban, a Boris Godunov próbafolyamata alatt.
1998-ban dolgoztunk először együtt, két évig voltam az általa alapított társulat nemzetközi szerepléseinek koordinátora, részt vettem a Macbeth, a Fiúk cinkkoporsóban, valamint a Boris Godunov színpadra állításánál, utóbbinak Nekrošius egy komoly szívrohamból felépülve kezdett neki. A MITEM-en látható Kurafiak az utolsó litvániai rendezése
– mondta Liuga.
A filmvetítést követően Audronis Liuga és Kozma a mester európai kultúrában betöltött szerepéről beszélgettek (a hallgatóság soraiban ott volt Oskaras Koršunovas, a vilniusi Városi Színház rendezője és Rasa Kairiene, Litvánia magyarországi nagykövete).
Szó esett többek között a rendező metaforarendszeréről, és arról, hogy munkáiban előszeretettel használt természeti anyagokat (földet, hamut, vizet, tüzet). Nekrošius 18 éves koráig tanyán élt földműves családjával. Csak ezt követően nyílt ki számára a világ, amikor is jelentkezett a Vilniusi Állami Konzervatóriumba, majd felvették a moszkvai Állami Színházművészeti Főiskola rendező szakára (ebben az időszakban alakult ki sajátos, metaforikus színházi nyelvezete).
A tanyasi lét lehetett a magyarázat Nekrošius hallgatag természetére:
Kissé befelé forduló volt, nehezen fejezte ki magát a próbák alatt is, így a színészeinek eleinte komoly fejtörést okozott szándékainak dekódolása. Nem a beszéd volt az ő igazi terepe, hanem az ösztönösség. Igen, Nekrošius ösztönből dolgozott, és mindig százszázalékosan akart teljesíteni, éjszakákon át dolgozta ki mozzanatról mozzanatra a színdarabokat. A hite hajtotta, ami összekapcsolódott valami roppant erőteljes kötelességérzettel
– mondta Audronis Liuga.
A rendező munkásságát számos díjjal ismerték el, ő azonban ezektől sosem vált elbizakodottá, mindvégig szerény maradt. Szerinte – és ez a filmben is elhangzik – csak a kemény munka mentheti meg az embert önmaga démonaitól és a mélypontoktól.
Folyton azt mondogatta, hogy ő tulajdonképpen mindig ugyanazt a darabot rendezi, csak más szavakkal
– árulta el Liuga.
Azt is mondta, hogy Nekrošius a színházat fához hasonlította, amely levelet válthatott, rügyezhetett, virágba is borulhatott, de a lényeg mindig ugyanonnan indult: a fából.
Azon művészek egyike volt, aki szeretettel, odaadással és becsülettel nevelgette a fáját. Nem ragaszkodott különösebben az élethez, de nem is akarta elengedni. Sajnos úgy alakult, hogy a mester már nem lehet közöttünk, de fontos, hogy minél többen lássák a színdarabjait, mert ily módon élénken fog tovább élni az emlékezetünkben
– zárta a megemlékezést a filmrendező.
A Kurafiak esti, csodálatos előadása egyébként hihetetlen siker volt a Nemzeti Színházban.