Úgy néz ki, Svájc nem adja vissza Olaszországnak azt a 16. századi női portrét, amelyet több szakértő Leonardo da Vinci festményének tartanak. Az Isabella d'Este portréja című olajképet 2015 februárjában foglalták le egy luganói bank széfjében a svájci hatóságok az olasz hatóságok kérésére, akik úgy gondolták, hogy a műkincset
az olasz törvények megsértésével vitték ki az országból.
A legfelsőbb bíróság funkcióját betöltő Svájci Szövetségi Törvényszék szerdán úgy foglalt állást, hogy a hajdan 95 millió euróért eladásra kínált képet nem kell visszaadni Olaszországnak, mert a festmény nem a svájci törvények megsértésével került Luganóba.
Vitatott, hogy a 61-szer 46,5 centiméteres olajfestmény valóban a reneszánsz mester munkája-e, az eredetiséget azt követően ígérték megállapítani az olasz hatóságok, hogy a kép visszakerült Olaszországba. A svájci bírósági döntés megnyitja az utat az előtt, hogy a festmény visszakerüljön az azt eladatni akaró olasz nőhöz, a pesarói Emidia Cecchinihez, akit
az olasz hatóságok már elítéltek két másik személlyel együtt a festmény illegális kivitelében játszott szerepéért.
Emidia Cecchini azt állítja, hogy a festmény egy évszázadon át Svájcban volt, ahova hajdan ott élő rokonai vitték. A kép létezéséről 2013-ban szereztek tudomást az olasz hatóságok, amikor felbukkant egy ügyvéd azzal a megbízással, hogy legkevesebb 95 millió euróért keressen rá vevőt. A nyomozás során fény derült arra, hogy a festményt a megfelelő papírok nélkül külföldre vitték. A mű akkor már Svájcban volt, de eltűnt a hatóságok látóköréből, és nem is bukkantak a nyomára egészen 2014 nyaráig. Akkor állítólag 120 millió euróért (37,12 milliárd forintért) próbálták értékesíteni. A Leonardónak tulajdonított alkotás Isabella d'Este márkinét, korának egyik leghíresebb nőjét, a kulturális és a politikai élet kiemelkedő alakját ábrázolja. Az asszonyt Tiziano is megfestette. A festmény feltűnően hasonlít Leonardo egy szénrajzára, amelyet a párizsi Louvre-ban őriznek.