Édesapja az Arizóna bár portása volt, édesanyja évtizedekig jegyszedő az Operettszínházban. Lányuk mindkét helyre bejáratos, s alig tizenkét évesen ösztöndíjas Lakner bácsi gyermekszínházában. Egy korábbi interjújában azonban azt emelte ki: gyerekkorát a nyomor, az éhezés és a kiszolgáltatottság jellemezte.
Mindennek több olvasata van. Sokszor megesett: mivel másra nem futotta, nagyon vártuk a maradékot, amit apám hozott haza hajnalban az Arizónából. Gyakran emlegette: Horthy Pista tartozik neki tíz pengővel, mert egy lump éjszaka után kisegítette, de abból a lógva maradt adóságból nem laktunk jól. Mindig használt cipőkben jártam, ha lejött a talpuk, apám megszegelte. Irigyeltem az iskolatársaim lakkcipőit, aztán apám vett nekem valami hasonlót a Teleki téri piacon. Hát, a hasonló az sosem az igazi. Vasárnap délutánonként körbeszaladtam a környéken: kinek lehet húsz fillérért mosogatni? Hajnali ötkor elmentem krumplit pucolni egy pékségbe, aztán triciklivel kihordtuk a pékárut az ajtók elé. Nem volt könnyű, ám másfelől nézve: a mosogatásért kapott pénz feléért, tíz fillérért be lehetett ülni a Damjanich utcai „virslimozgóba", ami alakja után kapta a nevét. Igaz, csak az első sor elé lerakott padra, ahonnan hátrabicsaklott fejjel bámultam a vásznat – de imádtam. Jó emlékem a Lakner bácsi is. Hogy a gyerekkorom mégis a megtestesült borzalomként idéződik fel, annak egyetlen oka van: a háború.
Miként élte át?
Képek ugranak be. Nem volt mód arra, hogy a nagyanyám szeméről levegyék a hályogot, ezért megvakult. Előttem van, ahogy kísérgetem le-fel a légópincék lépcsőjén, apám lépeget előttünk, öcsémmel a hátán. A bátyám mindeközben kint van az orosz fronton. Felidéződik a Dembinszky utcai egyszobás udvari lakásunk, a körgang, a szomszéd gyerekek, akik egyik napról a másikra tünedeznek el szüleikkel együtt, miután megszólal egy kolomp, és viszik őket. Halottam, de gyerekfejjel fel nem fogtam, hogy vagy a Dunába lövik őket, vagy bevagonírozzák. Gyerekeik között a barátaim, mind messzi táborokba kerülnek. Csillagos házban laktunk. Hívő római katolikusként máig sem tudom feldolgozni azt, ami akkoriban történt.
Hogyan kerültek csillagos házba római katolikusként?
Apám azért kérdéses volt, ő Grünbaummból magyarosított. Örökbe fogadták, hosszú történet lenne, amúgy nemrég neki is megtaláltam a keresztlevelét. Mellékszál, nem a Grünbaummság magyarázza az ottlétünket. Korábban mi is szép, utcai lakásban laktunk, abban a házban, amelyben Ruttkai Éva élt a szüleivel. Éva ajánlatára kerültem el Lakner bácsihoz is. Ám egyre többe került fenntartani azt a lakást, ezért költöztünk a Dembinszky utcába. Amikor aztán olyan idők jöttek, akkor felmérték a lakók arányát, és csillagos háznak minősítették.
Amit eddig felidézett: többségükben abszurdok tragikus sorozata.
Aki nem élte meg azokat az időket, az fel sem tudja fogni, hogy milyen, amikor az abszurd maga a realitás. Mész az utcán, megszólalnak a szirénák, ugrasz az első pincébe, ahol lehet, hogy meghalsz. Bevásárolsz a szomszédaidnak, de mire hazatérsz, már nincsenek szomszédaid. Az meg elmondhatatlan, amit a nyilasok műveltek a háború végén. Valójában magam sem tudom megemészteni, amit gyerekként átéltem. Jó alvó vagyok, mégis altatót szedek, hogy kikapcsoljam az agyam egy bizonyos részét. Tabletta nélkül soha nincs jó álmom: mindig menekülök, mindig üldöznek. Miközben az is igaz: ha nem ég meg a lelkem a háborúban, akkor sosem tudom úgy eljátszani a Lola Blaut, ahogy azt Seregi László rendezésében évtizedekkel később eljátszottam. Azt a szerepet tartom pályám csúcspontjának.
Addig még történt egy s más. Családjuk szempontjából jobb idők jöttek a háború után?
Viharos sebességgel érkezett a Rákosi-korszak. Csontsovány anyámat, aki minden falatját a gyerekeknek adta, pártfélórákra küldték. Azt sem tudta, hol van. Munkaszolgálatot megjárt apámat majdnem kitelepítették, persze családostól. Ugyanis az öcsém – aki raccsolt, és állandóan hülyéskedett –, amikor az iskolában raccsolásáról kérdezték, azt felelte: azért raccsol, mert grófok vagyunk. Két hét múlva jöttek kitelepíteni minket. Apám behívta az ávósokat, mutatta a nyomorult lakásunkat, kérdezte: ilyenben élnek a grófok? Megúsztuk, de az öcsém életében először kapott két pofont az apámtól.
Mindeközben mégiscsak eljárt Lakner bácsihoz, majd táncolni, balettozni tanult.
Lakner bácsinál talán én voltam az egyetlen, aki aprócska fizetést is kapott. A többieknek selyemből, bársonyból csináltatták a jelmezét, a díszítéseiket, nekem krepp-papírból volt a tütüszoknyám. Kreppből volt rajta a rózsa is, a világtalan nagymamám tanította meg anyukámnak, hogyan kell papírból virágot csinálni. Ami pedig a táncot illeti: a házunk negyedik emeletén lakott Arien és Stone, akik korábban Fred Astaire iskolájában tanítottak. A virslimoziba állandóan Fred Astaire- és Ginger Rogers-filmeket néztem – amíg el nem kezdtek bombázni. Otthon meg gyakorolgattam a lépéseket. Aztán megkértem Ernő bácsit, vagyis Stone-t, hogy tanítson meg szteppelni. Ez nem sokkal az után történt, hogy a nyilasok leverték a fél veséjét, de amint felépült, hozzálátott. Szteppelni azért ülve tanított meg, úgy még ma is jobb vagyok, mint állva. Az is a pálya felé vitt, hogy anyám miatt még a leckémet is az Operettszínházban írtam. Közel háromszázszor láttam ott a Sybill-t Karády Katalinnal. Operettszínházi „hátterem" magyarázza, hogy korán elkezdtem balettozni, mégpedig Horváth Margitnál, az Operaház iskolájában, amelynek Nádasi Ferenc volt az igazgatója. Hét évig tanultam, az első spicc-cipőmet Ottrubay Melindától kaptam, aki férjhez menve Esterházy hercegné lett, de előbb még tanított az Országos Színészegyesület Színészképző Iskolájában is, miután felvettek.
Talán nem mindenki tudja: az 1949-ig működő intézmény a Színművészeti Akadémia mellett a honi színjátszás egyik legjelentősebb intézménye volt.
Olyan tanárokkal, mint Várkonyi Zoltán, Apáthi Imre, Somlay Artúr, Rátkai Márton. Én vagyok az egyetlen élő ember, aki – még elsőévesként – benne voltam Várkonyi Zoltán rövid életű Művész Színházában a Trójában nem lesz háború című darabban. A vizsgaelőadásainkat viszont a Nemzeti Színházban tartottuk, kisebb kitérők mellet én is oda jártam gyakorlatra. Elsőévesként Bajor Gizi mellett statisztáltam a Kaméliás hölgyben. Elképesztően fegyelmezett és a hivatásával szemben végtelenül alázatos művész volt. A második felvonás nagyjelentében mindig előrelopakodtam a próbákon. Bajor Gizi szerepe szerint – az ájulás felé közeledve – egyre jobban zihált, én együtt ziháltam vele. A főpróbán pedig el is ájultam az izgalomtól, megelőzve Bajor alélását. Az iskolát igazgató Szél István utóbb megkért: többet ilyet ne tegyek, de nem volt retorzió. Várkonyi imádott a képességeim, meg a dilijeim miatt. Az intézmény 1949-es megszüntetésekor már három évet elvégeztem. Kaptam egy működési engedélyt, amivel mindenfelé felléphettem, de nem számított diplomának. Azt csak a nyolcvanötödik születésnapomra kaptam meg.
Nincs még vége, a folytatáshoz lapozzon!