Orosz István a grafikai bravúrok, a nézőponttal való játék nagymestere. A domború tükörfelületen látvánnyá összeálló anamorfikus grafikái, szemet becsapó optikai illúziói, geometriai paradoxonai és a vizualitás kultúrtörténeti problémáiról szóló könyvei, animációs filmjei számtalan rajongót szereztek munkásságának itthon és külföldön is.
A szerzői nap során két vetítés keretében, 16 órától és 19 órától mutatnak be válogatást Orosz István önálló és társalkotókkal készített animációs filmjeiből az Urániában. Az első blokkban Kölcsönhatásban címmel láthatunk válogatást azokból a munkákból, amelyeket társalkotóval, Keresztes Dórával, Haris Lászlóval és Horkay Istvánnal készített. Köztük szerepelnek Pilinszky János, Weöres Sándor versei alapján (Apokrif, Aranymadár, illetve Holdasfilm), népi mondókák nyomán (Garabonciák) készült animációk. Továbbá a 2017-ben készített Albrecht Dürer rinocérosza című félórás filmet is ebben a válogatásban láthatjuk. Utóbbi ihletője a híres Dürer-metszet orrszarvúja, amelynek történetét Orosz István évek óta kutatja, és számtalan módon visszatükröződik munkásságában.
A második filmes blokkban 19 órától szerzői rövidfilmeket láthatunk, amelyek révén nosztalgikus vagy épp kalandos utazásokat tehetünk az alkotó gyerekkorának világába (A kert), a szocializmus időszakának városi és vidéki mindennapjaiba (Vigyázat, lépcső!, illetve Álomfejtő) az élet, a környező világ, az idő és a tér útvesztőibe (Sírj!, Fehér lyuk, fekete lyuk, Az idő látképei, Útvesztők, A rajzoló). Két történelmi ihletésű animáció is került a válogatásba: az egyik a XIX-XX. század „amerikás” magyar kivándorlóiról szól (Ah, Amerika!), a másik egy történelmi sakkjátszmát rekonstruál, amely valamikor Lenin és Bogdanov pártvezető között zajlott (Sakk!).
A szerzői nap során 17:30-tól könyvbemutatót is tartanak Orosz István két legújabb kötetéből.
Először az év elején a Typotex kiadónál napvilágot látott Pótszarv című munkáról lesz szó, amelyben a jeles grafikus irodalmi kirándulásait, azaz novelláit adta közre. A könyvet Szabó Borbála szerkesztő és Horváth Balázs kiadó ajánlja az olvasók figyelmébe, és beszélget a szerzővel. A kötet furcsa címét a már említett Albrecht Dürer-féle rinocérosz ihlette. Mint a fülszövegben olvasható, a kötet tartalma
személyes történetek, önvallomás: a szerző maga a rinocérosz, akinek az igazi szarva a képzőművészet, a pót meg az irodalom. Bár elég kicsi ez a pótszarv…
Ezt követi a Méry-Ratio Kiadónál a napokban megjelenő Örömajkon örömének… című
Képes történelmi fejtágító” bemutatója. A könyv „a többnyire felszabadulásnak nevezett 1945-től az általában rendszerváltásként aposztrofált 1990-ig eltelt majdnem fél évszázad címszavakban és rajzokban történő bemutatására vállalkozik.
Szövegei
a korra jellemző hurráoptimizmust idézik meg, de a tréfás-kritikus hangütés ellenére pontos definícióját adják az ismert politikai, gazdasági és kulturális fogalmaknak.
A 64 oldalas album kétharmadát színes illusztrációk teszik ki, amelyek a korabeli karikatúrák, plakátok és pártbrosúrák stílusát idézik, illetve parodizálják. A szerzővel Buglya Zsófia, az Uránia programigazgatója beszélget.
Kiállítás is nyílik ezen a napon, melynek révén bepillantást kapunk Orosz István grafikusi munkásságába. A művész ezúttal az Örömajkon örömének című kötet illusztrációiból állít ki egy válogatást, illetve olyan munkákat mutat be, amelyek stilárisan kapcsolódnak a könyv grafikai világához. A tárlat szeptember 30-ig lesz látható az Uránia emeletén.
A vetítéseken és a könyvbemutatón a részvétel regisztrációhoz kötött. Regisztrálni az Uránia Nemzeti Filmszínház honlapján lehet, az esemény programoldalán.
A szerzői nap a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg. Együttműködő partner a rövidfilmek felújításáról gondoskodó Nemzeti Filmintézet - Filmarchívum, valamint a Kecskemétfilm, amely díjmentesen biztosította a stúdióban készült rövidfilmek vetítését.