ÉLŐ SZÍNHÁZ VAGY MŰKÖDŐ SZÍNHÁZ? – Katarzis a világhálón: szükségmegoldás vagy a jövő útja a streaming? címmel hétfőn tartott beszélgetéssorozatot a Magyar Teátrumi Társaság. A beszélgetéseket a budapesti Karinthy Színházban tartották, és a társaság YouTube-csatornáján élőben közvetítették, a nézők pedig írásban tehették fel kérdéseiket. Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője úgy vélte, a nézők érdeklődése az előadások közvetítése iránt azt mutatja, hogy
a későbbiekben egy hibrid modellre készülhetünk.
Az élő színház varázsát semmi nem váltja ki, és ez nem is cél – mondta, ugyanakkor rámutatott arra, hogy az a virtuális nézőtér, amelyet az online tér adhat, nagyon izgalmas, többek között a földrajzi és az anyagi korlátok leküzdése miatt, de új minőséget is adhat a streaming.
Radnai Márk színművész, rendező, a SzínházTV művészeti vezetője elmondta, a színháznak fel kell ismernie azt, hogy egy másik platformon más közönséghez is el tud érni, és a streaming formai újításokat is hozhat magával. Azt is mondta, a folyamat vége szerinte is az lesz, hogy ez a műfaj a színházak nyitásával is jelen marad. Erre készülnek a Budapesti Operettszínházban is Somfai Péter műszaki igazgató szerint, aki azt mondta:
abban bíznak, hogy a valós színházlátogatók száma is visszatér a korábbi szintre, a streaming pedig új lehetőségként lesz jelen.
Lakatos Gergely, a Zeneakadémia főmérnöke, a Magyar Színháztechnikai Szövetség elnöke is egyetértett abban, hogy a streaming nem tűnik el a jövőben. A közszolgálati csatornák az utóbbi időben egyre kevesebb közvetítést készítettek, úgy tűnik, hogy ezt a feladatot átveszik a színházak - tette hozzá.
A beszélgetésen felidézték, hogy bezárásuk pillanatában a magyar színházak többségükben nem voltak felkészülve a közvetítésekre. Felvetették azt a kérdést is, hogy ez egyáltalán a színházak feladata-e hosszú távon. Felmerült az a kérdés is, hogy az újranyitás után lesz-e kapacitásuk az intézményeknek arra, hogy az élő előadások mellett folytassák a közvetítéseket is, amelyek teljes apparátust igényelnek, majdnem akkorát, mint a színház maga. A beszélgetés résztvevői szerint ez a későbbiekben alakul majd ki, de az biztos, hogy minden színháznak meg kell találnia a módját, hogy az online térben is jelen legyen.
Elmondták, hogy a színházaknak egy hosszú távon működő modellt kell kialakítaniuk, amelynél a humánerőforrás- és az eszközigények mellett figyelembe veszik például a jogdíjjal kapcsolatos kérdéseket, vagy azt, hogy a közvetítendő produkció milyen életciklusában van. Beszéltek arról is, hogy tavaly márciustól augusztusig
sokat fejlődött a műfaj, az új streamingplatformokat most fejlesztik.
A beszélgetéssorozatban a streaming színházszakmai oldaláról, a jegyértékesítésről és a jogi kérdésekről is hallhattak az érdeklődők.