Az Artisjus a zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelőjeként hatalmas zenei adatbázist gondoz, és minden évben több millió elhangzási adatot vizsgál meg. A zeneművek lejátszásait felhasználási csatornánként (rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás) méri, majd ezek alapján osztja fel a korábban beszedett jogdíjakat a szerzőik között.2020-ban 9,373 milliárd forint jogdíjat osztott fel a dalok, zeneművek alkotói között. Ennek 51 százaléka került magyar zeneművek, dalok szerzőihez. Az Artisjus 2020-as bevételei 17,7 százalékkal csökkentek az előző évihez képest. A koncertek elmaradásával párhuzamosan az élőzenei jogdíjbevételek 54,1 százalékot zuhantak, míg a vendéglátóhelyek bezárása miatt a háttérgépzenéből származó jogdíjak 26,6 százalékkal estek vissza. Ez a csökkenés pedig elsősorban a 2021-es kifizetéseknél fogja éreztetni hatását – olvasható az Artisjus szerdai közleményében.
A járványhelyzetben egyértelműen kiderült, hogy a szerzői jogdíj a szerző-előadók jövedelmének fontos pillére. 2020-ban összesen 15 468 szerző részesült jogdíjból, ennyien tudtak erre a bevételre támaszkodni egy olyan évben, amikor az élőzenei rendezvények elmaradásával az előadóként is aktív zenészek nem számíthattak fellépti díjakra.
„Jogpiramis” | 2020 | |
Bruttó jogdíj összege Ft /hónap | szerzők száma | arányuk |
1 millió felett | 48 | 0,3 % |
500 ezer – 1 millió | 77 | 0,5% |
100 ezer – 500 ezer | 572 | 3,7% |
50 ezer – 100 ezer | 509 | 3,3% |
5 ezer – 50 ezer | 2770 | 17,9% |
500 - 5000 | 4053 | 26,2% |
500 alatt | 7439 | 48,1% |
Nyilván a piramis alján lévő szerzők vannak legtöbben, mivel az új belépők új belépők többsége aligha fog rögtön annyi jogdíjat kapni, mint aki már évtizedek óta játsszák a slágereit. A piramis csúcsán a szerzők mindössze 0,8 százaléka található – ők minimum havi bruttó 500 ezer forint jogdíjhoz jutottak sikeres műveik után.
2020-ban jelentősen megugrott az Artisjusnál regisztrált új szerzők száma és a bejelentett zeneművek mennyisége is. Tavaly 1619 zeneszerző, szövegíró regisztrált náluk, ami 8 százalékkal több az előző évinél. Az új alkotók közül minden második 30 év alatti, ráadásul a regisztrálási életkor egyre korábbra tolódik:
az összes új szerző 11 százaléka volt 20 évnél is fiatalabb.
Évek óta stabilan évi 16-18 ezer új zeneszámot jelentettek be a szerzők, 2020-ban viszont 23 155 zeneművet regisztráltak, ami a 2019-eshez képest 34 százalékos emelkedés. A karantén és a koncertek elmaradoása valószínűleg csak növelte az alkotási kedvet. Az ugrásszerű növekedés okai között lehet az is, hogy az egyéb bevételi források elapadásával a korábban inkább másból élő szerző-előadók számára megnőtt a jogdíj jelentősége, és az is feltehető, hogy most lett idejük a dalok regisztrációjára.
A szerzők által megadott műfaji besorolások szerint az új szerzemények között az élen továbbra is a pop (19 százalék), a rock(16 százalék) és az elektronikus zene (12 százalék) áll, de magas (12 százalék) a „klasszikus/instrumentális” kategóriába sorolt darabok száma is. Az új daloknak bevétel szempontjából komoly jelentősége van egy dalszerző életében: a jogdíjkifizetések 35-40 százaléka 5 évnél nem régebbi szerzeményből származik. Amiből nem lesz sláger, az a dal a megjelenése után néhány évvel már nem termel jogdíjat az alkotóknak.