Ötezer-háromszáz méter magasságot is megmászott Nepálban az első nagyfilmjére készülő Csoma Sándor, mert eredeti elképzelése az volt, hogy Erőss Zsolt hegymászó életét vigye filmre.
Nagyon tartok a kudarctól, ezért sok időt és energiát ölök abba, hogy pontosan és maradéktalanul megértsem azt az élethelyzetet, amit filmen meg szeretnék mutatni.
De hiszek abban, hogy az élet írja a legjobb forgatókönyvet, és a dél-ázsiai országban rengeteg dolgot tapasztalhattam, ami végül hozzáadott a filmemhez. Egyik legfontosabb élményem az oxigénhiány, ami 50 százalékra csökken ezen a szinten. Novemberben voltam covidos, akkor éltem meg ehhez hasonló légzési nehézséget, mint a magaslati pontokon" - emlékezett a rendező.
A hegymászó életét azonban nagyon költséges lett volna egy egész estét betöltő filmen bemutatni, leginkább ezért állt el eredeti elképzeléseitől a rendező. Akkoriban édesanyja betegsége miatt kezdte el foglalkoztatni, a halál és a gyász folyamata körül jártak gondolatai, és egyre mélyebbre került ebbe a gondolatkörbe. Elolvasta a Hópárduc felesége című interjúkötetet, miközben egyre érdekesebbnek érezte a női sorsot, ami nagyrészt a várakozásról szól. „Egészen véletlenül egy üzletben futottam össze Sterczer Hildával, és akkor már biztos voltam benne, hogy az ő történetét kell filmre vinnem.
A gyász és Erőss Zsolt iránti érdeklődésem Sterczer Hildában ért össze"
- állapította meg a rendező.
Külön érdekesség, hogy Csoma Sándor névrokona Kőrösi Csoma Sándornak, és Erőss Zsolt és Sterczer Hilda pedig fiú gyermeküket, Csomát, róla nevezték el.
Az első játékfilmjét a Nemzeti Filmintézet Inkubátor programja 67 millió forinttal támogatja, ez évente egységes összeg, amit 5 pályakezdő filmrendező kap meg. A programban az elmúlt években olyan sikeres alkotások születtek, mint Szilágyi Zsófia Egy nap című munkája, amely a 71. cannes-i fesztivál FIPRESCI-díját kapta, vagy Csuja László Virágvölgy című road movie-ja, ami pedig a East of the West zsűri díját nyerte el.
Csoma Sándor egyébként a Casting című munkájáért az év legjobb kisjátékfilmje elismerésben részesült 2019-ben a magyar filmkritikusok és a Magyar Filmakadémia tagsága egybehangzó véleménye alapján, és nemrég megkapta a Sára Sándor-díjat, amelyet a 40 év alatti filmesek érdemelhetnek ki.
A rendező eddigi filmjei főszerepeiben is női sorsokra fókuszál.
„Nagyon izgalmas nézőpont Sterczer Hilda házastársi vállalása, hiszen ő arra kényszerült, hogy élete nagy részében várjon a férjére.
Sok történetet megírtak már, és úgy gondolom, hogy a hősök melletti háttérbe szorított szereplőkön keresztül újabb fénytörésbe hozhatóak ezek a nagy tettek. Én hősnek találom Hildát, akinek egész életében azt a nyomást kell vinni, hogy elveszítette a férjét, és nagyobb mélységből kell felállnia, mint akár egy hegymászónak, aki balesetet szenvedett.
Eddig egész életüket Zsolt köré szervezték. Neki saját magát is újra kellett definiálnia, körvonalazni, hogy Zsolt elvesztése után valójában kicsoda ő" - fogalmazott a rendező.
Sterczer Hilda maga is mászott, Erőss Zsolttal való megismerkedése pedig filmbe illő történet. Egy társkereső oldalon bukkant rá a férfi arcképére, és felháborítónak tartotta, hogy valaki Erőss arcával próbál ismerkedni: nem hitte el, hogy a hegymászó is az interneten keres társat.
Végül megbeszéltek egy közös utat a mesés osztrák Grosslockner-re, de egészen a találkozóig nem volt biztos abban, hogy Zsoltot fogja ott meglátni. Ettől a túrától fogva pedig elválaszthatatlanok voltak.
Sterczer Hilda úgy véli, mászónak születik az ember, Zsolt mellett azonban ő is profi hegymászó lett, a világ legmagasabb pontjain járt. A világ ötödik legmagasabb hegye, a macalu-i hegycsúcs előtt azonban 30 méterrel elbizonytalanodott, nem mert tovább menni, első gyermeke, Gerda megszületése után pedig felhagyott az expedíciós hegymászással.
„Hilda kezdettől szerette a készülő film nézőpontját, attól azonban tartott volna, hogy Zsolt haláláról forgassunk. Hívő ember, és az egyik legnehezebb folyamat, hogy a tragédiával megtört az Istenbe vetett hite. A filmben azt az utat járom végig, amíg végre elkezd gyászolni, hiszen eleinte elnyomja az érzéseit, és a gyerekeit is ebben a szellemben neveli tovább. Rengeteg a média és a társadalom felé mutatott elvárt kényszer, ami meghatározza ezt az időszakot, és a hegymászói tudatos racionalizmus, amivel kezelni próbálja a helyzetet, míg rájön arra, hogy külső segítségre van szüksége. Idővel a hite is visszatér" - avat be a történetbe Csoma Sándor.
A játékfilmben természetesen a múlt jelenetei vissza-visszatérnek, a fontosabb fordulópontokat mutatja meg a házastársak életéből a Magasságok és mélységek. Április 20-án kezdődik a forgatás, a főbb szerepekben Trill Zsolttal, aki Erőss Zsoltot játssza, és néhány felkészítő mászáson is túl van már, valamit a Hildát alakító Pál Emőkével.
Trill Zsoltot is megkerestük, aki az Origónak elmondta, hogy mindig is csodálta a hegymászókat, lenyűgözte a vállalásuk, ő maga sohasem indult neki még komolyabb hegyi expedícióknak. „Látásból az Új Színházból ismertem Zsoltot, mert bejárt oda, amikor ott játszottam. Az egyik ügyelő kollégával szervezték a komolyabb expedíciókat a kétezres években.
Külsőre talán kicsit hasonlítunk egymásra, de Zsolt zárkózottsága és szófukarsága nem jellemző rám.
Nemrég jártunk a Pilisben egy próbatúrán, és azon mosolyogtunk Hildával, hogy én végig "csipogtam" az utat, míg Erőss Zsolt alig szólalt meg mászás közben, egyébként sem volt a szavak embere" - mondta a színész.
Elmondta azt is, futással tartja kondiban magát, ha teheti, minden nap, de heti háromszor fut. „Mostanában gondolkozom azon, hogy valami komolyabb expedíción vagy lelki és fizikai vállalást jelentő kiszakadáson vegyek részt: az El Camino az egyik ilyen vágyam. Nemrég, amikor tüdőszűrésen voltam, megkérdezték, hogy sportoló vagyok-e, mert olyan a tüdőm, mintha komolyabb megterhelés érne, én azt válaszoltam, ha a színház annak számít, akkor igen!".
A színész bevallása szerint nemcsak a téma érdekessége miatt, de nagyrészt Csoma Sándor miatt vállalta el a felkérést, akit csodálatos embernek tart, és nagyon szeret vele dolgozni. Az expedíciós jelenetek egyik látványosabbnak ígérkező képe az lesz, amikor egy jégbarlangba ássák be magukat a színészek.
Közel egy hónapos forgatási időszak előtt áll most a stáb, zömmel Mogyoródon készül a film, a jelen idejű képeket kézi kamerával, a múlt – főként kalandosabb - kockáit steady-cam segítségével teszik átélhetőbbé. Októberben az osztrák Alpokban folytatódik néhány hétre a forgatás.