Szinte egyszerre lettek koronavírusosak is, de míg Straub Dezső felgyógyult, Böröndi Tamás 65 évesen, az égi társulathoz szerződött. Straub Dezsőt azzal kereste meg a Bors, hogy megkérdezzék, hogy állnak a színház ügyei, hol lesz játékterük, hiszen a teátrumot befogadó Eurocenter legalább 2022 tavaszáig zárva tart felújítás miatt, de mindenekelőtt azt kérdezték, hogy Böröndi Tamás hagyott-e a teátrum jövőjét érintő, szakmai végakaratot? A Jászai Mari-díjas művésszel készült interjú:
Mi a helyzet most a színházzal?
A legnagyobb sajnálatomra nem tudok információkkal szolgálni a teátrum folyóügyeivel kapcsolatban. Tudtommal ügygondnok tevékenykedik jelenleg a színházban.
Ön a művészeti vezető. Hogy lehet az, hogy nem tudja, hogy mi történik most a színházában?
Bocsánat, de nekem nincs színházam! Tamás halála óta minden kapcsolatom megszakadt a Vidám Színpaddal. Csak pletykaszinten jutok információkhoz! Úgy fest, Götz Anna, Tamás özvegye vette át az ügyvezetői feladatokat, és a volt műszaki vezetőnkkel közösen terveznek fiatalokkal új bemutatókat. Megpróbáltam kapcsolatba lépni vele, átbeszélni Tamás elvesztését, de sajnos a művésznőtől nem kaptam erre lehetőséget.
Csak addig tartotta velem a szoros kapcsolatos, amíg a temetéssel, megemlékezésekkel kapcsolatos dolgokban számított a segítségemre. Utána elérhetetlenné vált számomra.
Kértem időpontot, hogy beszéljünk, de azt a választ kaptam, hogy ha fontos, akkor írjam le... Viszont én úgy gondolom, hogy Straub Dezsőnek harmincöt éves Vidám Színpadi sikerszéria után nem kell senki felé kérvényeket írnia, ha a Vidám Színpadról, vagy Böröndi Tamásról akar beszélgetni. Tamás színházzal kapcsolatos végakarata az élete volt. Ezt mégis hogyan írnám le?
Fél év elteltével, ilyen körülmények között, nyilván sok mindent át kell gondolnia.
Úgy tűnik, más fórumon kell a megélhetésemről gondoskodnom a jövőben. Nem tudok várni arra a bizonytalanságra, ami itt van. Nehéz döntés ez. Egyfelől tiszteletben kell tartani a gyászt. Az, hogy Csala Zsuzsa, vagy Lorán Lenke férjeik elvesztésének másnapján kabarét játszottak, egy dolog. Mindenki máshogy dolgozza fel a tragédiát. A közönségnek nincs köze a gyászunkhoz, ők nevetni jönnek. Jómagam tíz év alatt elveszítettem a feleségemet, az édesanyámat, az öcsémet, az édesapámat, majd a bátyámat. Higgye el, én tudom, mi a gyász. Ezt az „önkényes kizárásos" feldolgozási formát még nem ismertem, most tanulom.
Van B-terve?
Természetesen van. Mintha megéreztem volna... 2015-ben, egy ilyen váratlan esetre felkészülve levédtem a Budapesti Bulvárszínház nevet, és egy izgalmas tervet a hazai színházi élet megreformálásáról. Ezek új és remek feladatok az életemben, most vagyok hozzá partnerkeresőben. Mivel én nem örököltem pár száz milliót, önmegvalósítási célra, tőkeszegényen olyan társakat keresek, akik egy ilyen ügyért, a világhírű magyar humor fellegvárának újrateremtéséért áldozni tudnak és akarnak. Akik tudnak segíteni az indulásban vagy éppenséggel a folytatásban.
A Wikipédián, a Vidám színpad oldalán egy idézet szerepel öntől: "Vidám Színpad ott van, ahol mi vagyunk." Mit gondol most erről?
Ezt a kifejezést egy zseniális pénzügyi szakember használta először, aki anno, a „Magyar Kabaré Atyjának", Nagy Endrének ajánlotta fel a pénzügyi segítségét. Nagy Endre először kinevette a zsebében „kuncogó krajcárok" tudatában. De a pénzügyi zseni a „Nagy Endre Kabaréját" üzemeltető úriembernek ezt mondotta: „Uram! Ön csak egy termet bérel. A Nagy Endre kabaréja ott van, ahol Nagy Endre van!"
Nos, a Vidám Színpadból lehet „szeretetszínházat", vagy „emberszínházat" csinálni, ahogyan azt az ügyvezető körlevelében írta, de a Vidám Színpad szelleme ott van, ahol azok vannak még néhányan, akik sokat tettek azért, hogy ez a fogalom, ez a csoda, a magyar színpadi humor tovább éljen. Hívják azt akár Vidám Színpadnak, akár Budapesti Bulvárszínháznak!