Bár a kiállított képek általában mindannyiunk által átélt vagy ismert eseményekről szólnak, mégis egészen másként, mint ahogyan a többség látja, fogalmazott Erdei Anna immunológus, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) főtitkárhelyettese a 39. Magyar Sajtófotó Kiállítás megnyitóján, majd hozzátette:
Mindannyian átéltük a Coviddal járó bezártságot, sokszor kilátástalanságot, és sajnos sokan a betegséggel járó fájdalmakat, a kórházi létet, a halálközeliséget és sokan szeretteiknek az elvesztését is. De olyan megrendítően szépen, mint ahogy itt nem egy fényképen is láthatjuk, csak az tudja látni, akinek ehhez különleges érzéke van. Sokszor nyomorúságos emberi hátterek tárulnak fel a karantén idejéből, és bár az ember ezt szeretné elhessegetni magától, nem teheti, mert ezek a képek nem hagyják, hogy ezt megtegye. A kép elé szegeződünk, hosszasan nézzük a részleteket is.
Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója köszöntőjében elmondta,
ha készülne térkép a Föld aktuális fotókiállításairól, és ott egy rangsort is kifejező grafikával ábrázolt képet láthatnánk, hogy hol van éppen a fotográfia világ fővárosa, azon most Budapest lenne ez a rangos hely.
A csütörtöki megnyitón az idei díjazottakat is bejelentették: Balogh Zoltán MÚOSZ Nagydíjjal jutalmazott sorozata, amely korábban már a Képriport kategória első díját is elnyerte, kilenc fotón ad bepillantást a koronavírus-járvány alatti, megváltozott életbe. Kovács Bea szabadfoglalkozású fotós Pillangólány című sorozata, amely a legjobb emberközpontú dokumentarista pályázati anyagért járó André Kertész-nagydíjat érdemelte ki, Mirandának, egy epidermolysis bullosa nevű ritka génbetegséggel született tizenkét éves lánynak és családjának a mindennapjait mutatja be. A sorozat elnyerte a Mindennapi élet című kategória második díját is.
Capa Központ által, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya partnerségével alapított Fotóriporteri Életműdíjat Benkő Imre vehette át. Az elismerést Kőrösi Orsolya, a Capa Központ igazgatója adta át, hangsúlyozva, hogy
a kuratórium Benkő Imre életművét a hazai kortárs fotográfia egyik legfontosabb dokumentarista életművének tartja, az általa készített fotográfiák a magyar fotóművészet csúcsán helyezkednek el.
Bánkuti András, a MÚOSZ Fotoriporterek Szakosztályának elnöke megköszönte a kollégáknak, hogy egy ilyen nehéz év után is ennyi jó anyagot csináltak. Mint fogalmazott,
ezeknek a képeknek egy része biztos, hogy a történelemkönyvekbe is be fog kerülni.
Hozzátette azt is, hogy már készülnek a 40. Magyar Sajtófotó Kiállításra, a tervek szerint a jubileum alkalmából a hagyományos tárlat mellett külön kiállításon mutatják be harminckilenc év legjobb fotóit, emellett szeretnék online elérhetővé tenni az összes fotográfiát. Elmondta, hogy a hagyományok szerint idén is megjelent Az év fotói című album, amely a díjnyertes képeken kívül bő válogatást tartalmaz a pályázatra beküldött művekből.
A nemzetközi zsűri tagja volt: Szlukovényi Tamás, a Toronto/London székhelyű Archive of Modern Conflict kurátora, a Reuters volt globális fotó főszerkesztője (elnök); Heidi Levine Izraelben élő amerikai szabadfoglalkozású fotóriporter, a Sipa Press francia fotóügynökség munkatársa; Stephane Arnaud, az AFP fotó főszerkesztője; Hannah Hess, az EPA tartalomfejlesztési igazgatója; valamint Szigeti Tamás fotóriporter, szerkesztő, 2015 óta a Magyar Sajtófotó Kiállítás kurátora.
Az idei pályázat legjobb munkáit, köztük a két nagydíjas sorozat képeit rendhagyó módon szabadtéri kiállításon láthatja a közönség. A Magyar Újságírók Országos Szövetsége és a Capa Központ által rendezett tárlat augusztus 15-ig látható a Műcsarnok mellett, az Olof Palme sétány elején, majd Debrecenben, Gödöllőn és Békéscsabán is bemutatkozik. A pályázat valamennyi képe megtalálható a Sajtófotó Pályázat hivatalos oldalán.