Sokat gondolkodtam, válaszoljak-e ez ügyben Nénémnek, mert nem volt egyértelmű, jó-e az az intézményi érdek szempontjából. De mostanra, hétfő délutánra azt látom, már az Opera érdeke is ez, ráadásul a mellette végig furdaló igazságérzet és emberiesség ugyancsak kiköveteli magának az őszinte beszédet. Először is tényleg idemásolom és tényleg betűhíven azt a szócikket, azt a 13 sort, amelyet a bő ötszáz oldalas kalendáriumunkból a „sors" most kiragadott.
RUBINT RÉKA REKREÁL
Nőnapi ajándék az Operából
Az Eiffel Műhelyház sokcélú épületegyüttesének multifunkciós tornacsarnoka már 2020-ban munkába állt. Második nagy eseménye a ma legdivatosabb, tömegek által űzött sport (nem mindig tömegsport) különleges alkalma lesz, egy fitnesz edzés. Ennek a műfajnak hazai koronázatlan királynője (vagy királynéja?) Rubint Réka, akinek videóit – most már kevésbé DVD-kről, inkább – az internetről követik sokan. Vajon mit talál ki Réka a (máshogy) edzett balettművészeknek és más, vállalkozó szellemű kollégáknak, hisz sok éve mindig a mi csapatunk nyeri a színházi futóversenyeket is... És vajon mit kezd azzal az operamuzsikával, amelyet keze alá tol az Opera csapata?
Közreműködik: Rubint Réka
Jelentkezés: fitnesz@opera.hu
(A közös tornáról az Opera gondozásában film készül.)
Ennyi volt. Elemezzünk szöveget.
Édes Néném,
és végezetül a 10. pont: tényleg szomorú vagyok a sajtó miatt. Tisztelet a kivételnek – lám, én is egy sajtótermékben írom a levelem, de itt téma lehet az opera és a balett, és bőven nem csak a saját írásaim által. De azok a lapok, akik az elmúlt egy hétben oda-vissza járatták a témát, pofozgatták a nemtelen anyagot, mikor tudósítanak valóban rólunk? Készítenek-e művészeinkkel interjúkat? Beszámolnak-e a premierekről? De kérdezhetem úgy is: a most „a balettszínpadok ünnepelt sztárjának" epitheton ornansával megajándékozott Juratsek Julianna előadásairól írtak-e vajon? 2014-ig megtehették volna, ugyanis addig táncolt az Opera színpadain karköteles szólistaként a művésznő, szinte megszakítás nélkül, 23 éven át. De semmire minden: ez a mai magyar sajtó bulvártempója.
És a művészek miatt is szomorkodom. Ami pedig azt illeti, nem szoktunk szólni amiatt, ha valaki az intézménytől való távozás után is az Opera művészének hívja magát (megteszik sokan, valaha itt énekelt, táncolt, zenélt, rendezett művészek), eddig nagy visszaélést nem is tapasztaltunk ezzel. És ugyanígy (nem) járunk el az orgánumokkal szemben, amelyek az Opera művészének titulálnak valakit, amennyiben annak valóságalapja még ha véget is ért, de legalább egykor és viszonylag tartósan létezett. Azonban ehhez az is kell, hogy az illető művész ugyanezt a lojalitást érezze egykori intézménye iránt. Hogy tehát viszontszeresse – és ebbe beletartozik, hogy ha az Opera netán olyasmit is lépne, ami neki magának személy szerint nem tetszik – pl. olyan műsortervet készít, amiben számára valamilyen kifogásolni való akad –, akkor nem esik neki a nyilvánosságban.
Juratsek Julianna az Opera közösségi oldalán indított – finoman szólva is – „markáns" elszámoltatására megkapta a tájékoztatást tőlünk, ennek dacára hagyta nyilvános üggyé dagadni a dolgot. A „beteg" jelzőt is használta az ötletre, és szerintem bárki zokon venné, miközben azzal semmi bajom, hogy a művésznő éppenséggel ugyancsak fitneszt oktat a saját vállalkozásában. Mást esetleg elgondolkodtat.
De nem „beteg" dolog az, ha az Opera készíteni tervez egy nőnapi fitneszvideót: beteg dolog volna mondjuk, a járdán vakítani egy fehér sportkocsival, rokkantigazolvánnyal. Mondtam egy példát. És az sem volt „beteg" dolog, amikor a nem épp félteni-, sokkal inkább belevaló balettművészeink a Jerusalema tánckihívást az Eiffel parkjában teljesítették: ugyan klasszikus tudással ez a koreográfia talajszinten mozog, másodperc alatt tanulják és járják el, mégis mindenki élvezte a tavasz beköszöntét és a maszkok alatt szuszogó magyarok százezrével nézték a sok esztétikus, remek mozgású művészt – akikhez már akkor is csatlakoztak más operás dolgozók. (A videó most 550 ezer megtekintés felett jár.) Ugye, ezzel sincs baj? Ez is valahol fitneszecske csak egy balettművész számára, bőven nem a Hattyúk tava – de kirándulásnak, közönségsikernek nagyszerű.
A Juratsek-Rubint szóváltást országossá már a bulvármédia és a magukat iszonyú komolynak tartó, ugyanakkor ide mégis lemerészkedő segédcsapatai tették, de ezt meg előre lehetett látni, hisz nem az Opera itt a bulvárértékű célpont, hanem Rubint Réka, aki férjével együtt az egyik legnépszerűbb, ráadásul nagycsaládos magyar házaspár. Szándékkal nem írok celebet, mert – Gálvölgyi János örökbecsű aranyköpésével – „a celeb semmiből jött senki", ez pedig rájuk egyáltalán nem igaz. Írom mindezt úgy, hogy életemben egyikükkel sem beszéltem, mi nem ismerjük egymást, ők semmiben nem hibásak, hisz elment egy felkérés, amire le fogunk szerződni, Rubint Réka, a diplomás edző pedig jön és tartja a tréninget. Ennyi történt. És írom mindezt a zógennante magaskultúra tornyából, ahol szintén nem árt, ha a méltányosságot legalább hírből ismerik, és nem nézik le mások kemény teljesítményét – meg ha az elhízott főnök látja otthon a saját feleségét, lányait tornázni. És mire tornázni!
Mindenkihez kéréseim vannak:
- hagyják az Operát műsort tervezni és ajándékozni a márciusi nőnapon!
- hagyják az Operát a társadalom felé tovább nyitni!
- hagyják az Operát eredménykommunikálni!
- ne mondják fel korábbi művészeink a kölcsönös megnemtámadási egyezményt, értsd: lojalitás;
- írjanak balettelőadásról, balettművészekről ugyanezek a botrányfújó lapok penitenciaként! Juratsek Julit interjúvolják a balettpályájáról!
- jelentkezzenek és jöjjenek a hölgyek az Eiffel Műhelyházba, a fitnesztréningre!
Talán drága Nénémnek azt már sok lenne végigcsinálni, de legalább nézze el Kegyed, és nézze szimpátiával majd a filmet, amelyet Rubint Réka és az Opera csapata összerak 2022 márciusában! Ne engedjük bulvárzabáló Loch Ness-i szörnnyé válni a fitneszt!
„Zsdú átvétá, kák szálávej létá!"
Üdvözli
Szilveszter
2021. július 26.