A Petőfi Kulturális Ügynökség 2020-ban indította útjára a magyar irodalom egyes szeleteit és zsánereit bemutató „best of" kiadványsorozatát, mellyel a Hipnózis Kreatív Reklámversenyen ezüst-díjat és az RGB Creative Design Awardon bronz-díjat nyertek. Az immáron tizenegy kötetesre bővült szériába a széppróza, a dráma és a gyerekirodalom mellett új műfajként került be a krimi és a képregény.
Az angol nyelvű katalógusok célja, hogy átfogó képet nyújtsanak az utóbbi évek magyar irodalmának legjobb műveiről a nemzetközi könyves szakma szereplői számára. A sorozat alkotói továbbra is törekedtek arra, hogy a kiadványsorozat első pillantásra felismerhető legyen, a dizájn tekintetében mind a tizenegy kötet ugyanazt a vizuális koncepciót követi.
Pál Dániel Levente, a Petőfi Kulturális Ügynökség irodalomszakmai igazgatója és a sorozat főszerkesztője elmondta: tavaly a formával és a nyelvvel dolgoztak, az volt a céljuk, hogy megtalálják a közös nevezőt a profi reklámosok-marketingesek és az avatott irodalmárok között. A fő kérdés az volt, hogyan tudják az irodalmi műveket jól és fogyaszthatóan kommunikálni. Hozzátette:
Ha belterjesen beszélsz, csak egy szűk irodalmár közeget érsz el. Ha viszont túlságosan el akarod adni, akkor nem egy elegáns és vagány kiadványt csinálsz, hanem egy tűzijátékos reklámbrosúrát. Úgy érzem, megtaláltuk a kettő közti harmonikus egyensúlyt, mind kivitelben, mind tartalomban. Ezt igazolja vissza a két rangos szakmai elismerésünk is, és a számtalan pozitív visszajelzés is. Idén bővítettük a koncepciót: olyan embereket, egyetemi tanárokat, elismert alkotókat bíztunk meg a válogatással, akik mélységeiben ismerik az adott irodalmi zsánert.
Az újonnan megjelent kiadványok szerkesztésére az egyes műfajok elismert szakértőit kérte fel a Petőfi Kulturális Ügynökség.
A második számmal jelentkező drámakiadvány, a New Hungarian Drama 10,1 Plays tíz kortárs drámája szinte kivétel nélkül a mindennapi izolációval foglalkozik. Talán a COVID-19 hatásának is betudható, hogy az utóbbi évben a megszokottnál nagyobb számban láttak napvilágot kevésszereplős kamaradrámák. A kiadvány kapcsán Garajszki Margit dramaturg kiemelte:
a darabok jellegüknél fogva finoman, árnyaltan mutatják be a hétköznapok mikrodrámáit, az elmagányosodás stációt, hol mélyen drámai, hol ironikus, önironikus hangot ütve meg.
A „Mindennapi csodák, csodás mindennapok" szlogent viselő gyerekirodalmi katalógus, a New Hungarian Childlit 10,0 Tales legújabb kiadásában tizenkét mű kapott helyet. A szerkesztő, Harmath Artemisz irodalomtörténész, irodalomkritikus hangsúlyozta: nagy figyelmet fordítottak arra, hogy egyensúlyt tartsanak a speciálisan magyar ízek és a külföldi trendek között, de fontos volt az is, hogy a már befutott, kelendő nevek és izgalmas irodalmi újdonságok egyaránt helyet kapjanak.
A kortárs magyar prózairodalom tavalyi gyöngyszemeit bemutató katalógus legújabb száma, a New Hungarian Fiction – 12,7 Books középpontjában az egyéni, családi és társadalmi traumák, valamint azok feldolgozásának lehetőségei állnak. Jászberényi Sándor szerkesztő a kötet kapcsán elmondta: a legfontosabb céljuk az volt, hogy minél nagyobb merítésben mutassák be a kortárs magyar prózát.
Politikai szempontjaik nem voltak, ellenben igyekeztek rendet tenni abban, hogy kiadványunkban egyenlő arányban képviseljék magukat a nemek, hiszen mint kiemeli: a homogenitás a szépirodalom halála.
A New Hungarian Comics and Graphic Novels – Speech Bubbles to Leave You Speechless című katalógus az elmúlt évtized magyar képregényeiből válogat. A katalógus célja, hogy bemutassa a kortárs magyar képregény jellemző tendenciáit, és felvillantsa a könyvnyi terjedelmű képregények témabeli, műfajbeli és esztétikai sokszínűségét. A tematikai szempontjából igencsak vegyes a válogatás:
klasszikus hőstörténetek mellett történelmi, posztapokaliptikus, vagy éppen az élet nagy és banális kérdéseit vizsgáló sztorikkal is találkozhatunk.
A magyar társadalmi krimi az új skandináv krimi szlogent viselő kortárs magyar krimiválogatás szerkesztésének legfontosabb elve az volt, hogy ne csak az elmúlt évek megjelenéseiről, hanem a rendszerváltás óta zajló folyamatokról is reprezentatív képet adjon. Ezért jut benne központi hely Kondor Vilmosnak, aki a műfaj hazai újrapozícionálásában elévülhetetlen érdemeket szerzett különböző regénysorozataival. A kiadványból kiderül, hogy melyek a legfontosabb sorozatok, hogyan jelennek meg a történelmi krimik mellett a kortárs ügyeket feldolgozó regények, illetve az is, hogy a műfaj képviselői között szinte egyenlő arányban találunk nőket és férfiakat. Az egyre sokszínűbb magyar krimi nemcsak a műfaji invenciók miatt érdemel figyelmet, hanem a feldolgozott politikai, társadalmi kérdések miatt is;
a krimi ugyanis nagyon érzékeny a társadalmi folyamatokra, gyorsan képes reagálni a politikai, gazdasági, társadalmi problémákra.
A Petőfi Kulturális Ügynökség a kiadványokat online formában juttatja el a külföldi kiadóknak és könyves szakembereknek, illetve színházaknak. Remélhetőleg a koronavírus-járvány enyhülésével a könyvvásárok magyar pavilonjaiban nyomtatott formában is bemutathatja a sorozatot.