Tömegével vesznek elővételben jegyet Kálomista Gábor producer politikai krimijére: az október 21-én induló Elk.rtukra, többteremnyi jegy elkelt már, ami manapság a legnagyobb kasszasikert ígérő amerikai filmeknél sem szokott előfordulni. Gyurcsány Ferenc őszödi beszédén, annak politikai hátterén és a 2006-os tiltakozássorozaton, majd az azt követő utcai brutális rendőri terroron alapuló filmet
kezdetektől támadta a baloldali kulturális közeg.
Kálomista Gábor az Origónak úgy fogalmazott, az első nagy szereplőválogatás után, már a nulladik fázisban fenyegetések érkeztek a szereplők irányába.
Olyan üzeneteket kaptak, hogy ha ezt vállalják, akkor kiírják magukat a szakmából."
Közel negyven szereplő játszik a filmben, emellett rengeteg statiszta. Az egyik fontos szerepet egyébként az egyik legnagyobb magyar színész, Trill Zsolt alakítja, ő a politikai elemzőt alakító főszereplő lány édesapja. Trill Zsolt az Origónak elmondta, hallott a színészeket ért fenyegetésekről, és őt is többen felhívták neki szegezve a kérdést, mintegy számonkérően, hogy „te elvállaltad?"
Nem szeretnék egy olyan országban élni, ahol rettegnem kell amiatt, hogy életünk egyik pillanatát feldolgozó filmben szerepelek- e vagy nem. Ez egy katasztrofális helyzet. Ha egy baloldali ember csinálta volna ezt a filmet, biztos, hogy zseniális lenne így látatlanban is"- mondta a videóinterjúban Trill Zsolt.
Kálomista Gábor a Pesti TV-ben nemrég elmondta, a rendező, Keith English és Josep M. Civit katalán származású operatőr, észrevették a színészeken a félelmet, és partnerek voltak abban, hogy feloldják ezt bennük. (Josep M. Civit magyarországi szerepvállalását egyébként - teljes joggal - hisztérikusan ünnepelné a baloldal, hiszen ő Pedro Almodóvar operatőre is.)
A forgatást a Karácsony (pontosabban Gyurcsányék) vezette főváros a helyszínfoglalások megnehezítésével akadályozta tovább. A legmeglepőbb mégis az volt, hogy szeptemberben a főváros tulajdonában lévő Budapest Film Zrt. és a multinacionális cég, a Cinema City alig akarta műsorra tűzni a politikai krimit, csak egy-egy délutáni időpontban tervezték vetíteni. Eleinte a Budapest Film Zrt. hálózata csak a Corvin moziban, és kizárólag a bemutató hetében egy délutáni időpontban szándékozott levetíteni.
A producer azt is elmondta, a vidéki kis mozik is fenyegető üzeneteket kaptak, hogy ha ezt a filmet levetítik, soha többet nem kapnak premierfilmet.
„Eddig azzal voltak elfoglalva, hogy a színészeimet gyalázták, a kollégáimat fenyegették, a forgatási helyszíneken is keresztbe tettek, ahol csak lehetett, de legnagyobb meglepetésükre mégis elkészült a film. Rájöttek, hogy már nem tudják megállítani, kint van az előzetes, ott vannak az óriásplakátok, csináljuk a promóciót. Hol lehet még elgáncsolni egy filmet? Ott, hogy nem engedjük be a mozikba.
Cenzort játszanak, visszaélnek a hatalmukkal. Ilyen alapon miért ítélik el a második világháborús könyvégetéseket, akik most filmet égetnek
- mondta korábban Kálomista Gábor.
Az Elk.rtuknak a Budapest Film Zrt. először egy nap egy előadást engedett egy moziban - emlékeztetett Kálomista Gábor a Pesti Tv-nek adott interjúban -, amire körülbelül két óra alatt fogytak el a jegyek úgy, hogy foglalni sem lehetett még, csak megvenni. Később adtak egy 21 órai időpontot, amire szintén azonnal elmentek a jegyek, ezután egy ötórás sávot adtak neki, hétvégére az is elfogyott, és most már nem adnak többet.
Példátlan, ahogy velünk viselkednek, ha kijön egy amerikai blockbuster, akkor ugyanez a mozi napi kilenc előadást szán neki három teremben."
Ha szakmai hiba, akkor nagyon nagy tévedés,
de én azt mondom, ez egy nettó politikai ügy - állítja Kálomista.
Az átlátszó trükköt hatalmas közfelháborodás követte, az interjúk után a mozik megijedtek, és vetítik a hihetetlen érdeklődéssel várt filmet.
A Budapest Film Zrt. vezetője Kálomista nyilatkozatai után magyarázkodni kezdett, aminek lényege az volt, hogy a közönségfilmek esetében a nézői érdeklődés áll mindenek előtt. Az Origo megnézte, hogy az adott héten milyen nézettséggel vetítik a műsorukon szereplő filmeket fő mozijukban, a Corvinban: az eredmény szánalmas képet mutatott.
Akadt olyan amerikai film, amelyre nulla jegyet sikerült elővételben eladniuk, de volt olyan nagytermi előadás is, amelyre mindössze 4 darabot.
A Cinema City marketingigazgatója szintén a marketingre és az októberi időszak szerinte gazdag premierkínálatára hivatkozott, amikor megmagyarázta, hogy miért döntöttek lassan az Elk.rtukról. Arról is beszélt, hogy kampányfilmeket nem szoktak vetíteni alapvetően, de ez a film nem kap más elbírálást, mint bármelyik másik.
A „kampányfilm" elszólás egyértelmű: egy politikai témájú, a közelmúlt történelmét feldolgozó (nem baloldalinak tűnő) filmmel kapcsolatban. Tény, hogy aktív politikai szereplőről nemigen készült itthon magyar film, de ez a műfaj egyrészt Európában és Amerikában bevált,
másrészt néhány magyar színházrendező előszeretettel karikíroz ki vagy ábrázol rendszeresen cinikusan a konzervatív polgári oldalon álló politikusokat.
Máté Gábor, Pintér Béla, Alföldi Róbert rendezéseiben sem kell nagyítóval keresni a konzervatív oldalon álló, negatív színben feltüntetett embereket, vagy akár politikusokat, de ha baloldali aktuálpolitizálás, akkor Ascher Tamást is említhetnénk. Pintér Béla egyik (természetesen a Katona József Színházban bemutatott) darabja nemcsak, hogy aktív, vezető jobboldali politikusról, de annak feltételezett magánéleti drámájáról is szólt.
Az ilyen darabok esetében sohasem merül fel a baloldalon a politikai korrektség kérdése, sőt, zseniális mesterműként üdvözölték a szóban forgó (művészi értékét nézve is kínos) előadást.
Az Elk.rtuk sikerét mindenesetre nem tudta megakadályozni a baloldal.
A nézők viszont elkezdtek azzal szavazni, hogy elindultak megvenni a jegyeket. Három héttel a bemutató előtt ekkora érdeklődés teljesen példátlan mostanában a mozizásban.
A premier hete előtt a multiplexek engedve a film körül kialakult kivételes érdeklődésnek és a sajtóban tapasztalt felháborodásnak,
Magyarország első, valós eseményeken alapuló politikai krimijét minden magyar multiplex műsorára tűzi.
Régóta tudjuk, hogy Gyurcsánynét Gubás Gabi, a Thália Színház színésznője alakítja, de a
Gyurcsány Ferencet játszó színészről egyelőre találgatások vannak, a film készítői a premierig nem árulják el kilétét.
A napokban egy élő videóban erről faggatták a film másik producerét, Helmeczy Dorottyát, aki annyit mondott: „Az elejétől kezdve világos volt számunkra, hogy ki játssza Gyurcsány Ferencet."
A főhős, Réka szerepére Bánovits Vivianne volt az első színésznő, akit megnéztek, és bár utána még közel 100 pályázó volt, végül az alkotók úgy érezték, hogy az első megérzésükre kell hallgatniuk.
A filmet - ahogy írtuk - az angol Keith English rendezi, aki 2019-ben a The More You Ignore Me című munkája a brit National Film Awardson a legjobb vígjátéknak járó díjat kapta.
A film, ami szorosan kötődik a 15 évvel ezelőtti nemzeti ünnephez, támogatóinak és nagyközönségének a Megafilm közönségtalálkozót szervez
október 23-án este 20.15-től a budapesti MOM Parkban található CinemaMOM moziban.