Mert ez a dolgok rendje itt a földi létben, hogy a fénnyel szemben az árnyékot is lássuk. Mert ahogyan november elején sötét árnyak lengik be a tájat, úgy lengi be lelkünket is a földi elmúlás, az átváltozás, „illata" szerte a világban. A földi lét mulandóságának erői kerítik hatalmába az embert, s a hősök, az ősök szelleme lengi be az élők világát...
Ám az igazi, az Örök, a kozmikus Élet nem hal meg, az ragyog. Csak idelenn a földi létben alakul át minden. Ez a nagy Anyatermészetnek a metamorfózisa. Ez az évkör körforgásának, a halottainkról való régmúltba visszanyúló, archaikus emlékezésnek a nagy titka. S éppen az élet és a halál kettőssége az, amely ember számára legnehezebben elfogadható, legfájdalmasabb tétele a Teremtés törvényének...
Ám nem a testi halállal, az elmúlással való szembesüléstől fél igazán az ember. Hanem a Teremtő végtelen erejétől és nagyságától, amelyben törpévé zsugorodik az önmaga elmúlásától, a földi „hatalmának" pusztulásától rettegő, önérdekkel teli, porszemnyi ember...
A természet körforgásának, kiiktathatatlan természeti törvényét vette alapul 835-ben a bölcs naptárkészítő is, ki „megkeresztelte" ezt az emberi lélek mélyéről kitörölhetetlen természeti jelenséget, s az ahhoz kapcsolódó ősi, természeti ünnepet, hogy azt a keresztény naptár részévé tegye. Mert a bölcs naptárszerkesztők tudták, hogy a nagy Anyatermészet erőit és törvényeit senki sem tudja legyőzni, még az ember sem... Jobb azokat keresztény módra, „békejobbot" nyújtva megszelídíteni...
Így fejlődött hosszú évszázadok alatt népszokássá a „Lölkök napján", a „halottak estéjén", a túlvilágon létezők lelki üdvéért és emlékért szóló harangszó, a „halott etetés", azaz a koporsókra rakott „Isten lepénye" és „halottak kalácsa", vagy az életet, a boldogságot, a termékenységet szimbolizáló virágba és gyertyafénybe borított sírkertek máig élő szokása.
A Szentírás szerint, ahogy Jézus mondja: „...aki úgy él, hogy hisz bennem, nem hal meg örökre. „Mert „aki hisz bennem, még ha meghal is, élni fog". (János 11.20-27)"
Így vált az ősi archaikus halottkultusz keresztény ünnepévé a november 1., a mindenszentek egyházi ünnepe, amelyben az élő és a meghalt keresztény hívek egy közösséget alkotnak az Úr színe előtt. S ezzel vált mindenszentek ünnepe az élők számára a „Küzdő Egyház", a meghalt, de még tisztítótűzben szenvedő lelkek számára a „Szenvedő Egyház", s a már üdvözültek számára a „Diadalmas Egyház" közös ünnepévé. Ebből nőtt ki november 2., a halottak napja, amelynek ünnepén a hívő ember hosszú évszázadok óta gyújt gyertyát a meghalt szerettei lelki üdvéért, hogy „az örök világosság fényeskedjék rajtuk"...
A szerző: Wieber Orsolya, a Csizio.blogstar.hu szerzője, a Teremtő Nőiség című könyv írója