A jellel áldott jeles-napok, mivel jelentőségteljes üzenetet hordoznak, ezért ünnepelni csak úgy van értelmük, ha lényünk legmélyén értjük, s át is éljük a jelentés valóságos tartalmát.
Mert december 8-án ünnepli a keresztény világ a legenda szerinti „Kedd úrasszonyának", a magyar hagyomány Nagyasszonyának, Szent Annának, azaz a Megváltó „Öreganyjának" égtől foganó méhében, a leendő Szűz Mária szeplőtelen fogantatásának az ünnepét.
Vagyis egy különleges nagymama, az „eredeti bűntől" mentes, különleges leánya ad majd életet az emberiség Megváltójának...
Gyökér adja fáját,
fája adja ágát,
ága adja bimbaját,
Bimbó adja virágát,
virág adja almáját...
December 8.-a – amely éppen 9 hónapra áll Szűz Mária szeptember 8-i napjától - a kereszténység „kezdőpontja", ahol a Teremtő akarat ágyaz meg a „szent tehernek", a „remény hajnalának", hogy valami szép, valami szent, hogy valami magasztos kezdődjék el a világban...
Amint azt az ősi, magyar, archaikus imádság is mondja, december 8-a olyan kezdőpont, amelyben Szent Anna a Kereszténység szent „gyökere", kinek égtől fogant méhe olyan szent gyermeket, Máriát hozza majd a világra, aki felnövekedvén az érintetlen méhébe a Teremtő Istennel azonos erőt:
az Égi Törvényt,
a Szent Tudást,
a teremtő energiát,
a Fény Fiát,
magát Jézust,
az Igazság Napját
fogadja magába.
Jézuson keresztül pedig a Teremtőt,
s a teremtő akaratot magát.
Vagyis az emberiség elmúlt kétezer éves gondolkodásmódját legmélyebben befolyásoló keresztény kultúra szellemi magját.
- Értjük-e egyáltalán ezt a csodát ebben a tudatilag megveszekedett, lelkileg kiégett, spirituálisan eltompult, s fizikailag megtört jelenkorban?
- Felfogjuk-e egyáltalán december 8-a spirituális üzenetének a magasztosságát?
Az anya-leány-fiú, azaz a gyökér, az ág és a virág, vagyis az életet adó, archaikus Életfa analógiájával bíró, ősi szent hármasságát, amelynek a fát szimbolizáló kompozíciója, messze nem a véletlen műve, hanem a bölcs naptárkészítők spirituális tudatosságának a tudatos alkotása.
Mert jézus születésekor az égre nézve, ahogy azt - a kozmosz működésének és a naptári hagyománynak az avatott tudója - Jankovics Marcell is megfogalmazta:
„A Nyilas csillagkép (amelyben naptári értelemben most járunk - a szerk.), s vele a tejútfa töve... a napisten születési helye tolódott díszletül, így a világfa gyümölcseként megszülető isten képe is élesebben rajzolódott ki..."
Bátran kimondható hát, hogy a szakrális év olyan naptári időszakában járunk, amelyben december 8-a olyan igazodási pontot, alázatot, tudást és erkölcsöt, hitet és szellemi fényt, vagyis jövőt idéző szent pillanat, amely évről évre szellemi fényt hoz egy - minden értelemben - fénytelen világba...
Szent Anna méhe egy olyan égi vérvonal elindítója, amely a mindenkori jövő tartóoszlopa.
A hagyomány úgy tartja, hogy más Mária-ünnepekkel azonos módon - a kereszténység e legmisztikusabb ünnepe, szintén magyar közvetítéssel - „királyi származású magyar pap által" - került a nyugati legendáriumba.
Eleink a Nagyboldogasszonyként nevezett Szent Anna anyaságát és a belőle foganó „patyolattiszta" Boldogasszony-Szűz Mária leányságának kettősségét az ősi Nagyboldogasszonyi hitükben tisztelték és ünnepelték.
Mert ők ketten - a szent anya és szent leánya – az anyaság női misztériumának égi, s földi őrei, kik a magyar hagyomány szerint máig óvják, védik, gyámolítják a magyar lélek minden rezzenését.
Ezért eleink ő bennük, s ő általuk ünnepelték a termékeny földi lét minden jóságát és bőségét: a női élet, a család, a várandósság, s az anyaság minden szent rezzenését, a mindennapok boldog asszonyi létét.
Nem véletlen, hogy az „Egek tartóoszlopá"-nak nevezett Szűzanya december 8-i foganatának a napján, az asszonyok a házak „Boldogasszonyfájának" nevezett főoszlopát körbeállva fohászkodtak az Igazság Napjához, a horizonton felkelő, életadó, áldott Naphoz. Mert e napon is - mint az évkör más Boldogasszony ünnepén is - rendíthetetlen hittel, tisztelettel és ragaszkodással lesték, keresték, várták, s óhajtották e misztikus napban rejlő, Istenes élményt.
December 8-a ezért a Megváltás művének szent kezdete, s a magyar néplélek mindenkori jövőjének a „szent gyökere"...
A szerző, Wieber Orsolya, a Csízió.blogstar.hu szerzője, a Teremtő Nőiség című könyv írója