Remekművek elevenítették fel a bécsi romantikát
Balog József január 25-én a Magyar Zene Házában adott lemezbemutató koncertje után Bécset nem lehet nem hallani; a művész elénk állt és a hangok nyelvén egy óriási vásznon csendben rajzolni, majd festeni kezdett, mi pedig feszült figyelemmel vártuk, mit akar mondani. Balog József neve garancia a hazai zenei életben a magas szintű művészi igényességre, bíztunk tehát abban, hogy ismét egyedi és virtuóz módon idézi meg a bécsi zenei romantika legnagyobbjait.
Műsorának zenei palettáján Schubert, Beethoven, Schönberg, Berg és Grünfeld álltak, saját bevallása szerint pedig két fő elv vezérli programjai kialakításánál:
feledésbe merült, esetleg be sem mutatott remekműveket választ, és fontosnak tartja, hogy összefüggéseket mutasson ki a művek között.
„Úgy érzem, hogy ez a lemezanyag igazi kuriózum és mindkét kritériumnak megfelel, valódi utazást kínál a bécsi zene szerelmeseinek és azoknak is, akik csak szeretnék ezt a korszakot felfedezni.
Az ösztön és tudatosság egysége magas művészi fokon
Juan Gris szerint a festő minősége attól függ, milyen mennyiségű múltat hord magában. Igaz ez ugyanígy a zongoraművészre is, aki korok történetét kapta mesekönyvéül,
és hangjaival a 19. századba repített vissza bennünket, műsorával mintegy kilencven évet átölelve.
Az Osztrák–Magyar Monarchia, a „Zeit der Monarchie” két nép sorsközösségének ideje volt, egymásra utalva éltük meg az iparosodás évtizedeit, centrifugális történelmi erők forgatagának közepette.
A művész eleinte bájos, biedermeier leányábrándokat festett, önmaga szépségéről még mit sem tudó fiatal női mosolyt, taftruhák susogását, graciőz lipicánereket, kahlenbergi lankákat, púderes gyerekszobát és zeneórát, de mindig megszólalt mellette a mély tüzű, fiatal bajszos magyar tekintetének ősereje is, sudár termete, büszke tartása, ruganyos léptei, fiatal erejének, szeme hunyorgásának és hegedűjének lányokat magával ragadó ellenállhatatlan vonzása. Az előadó a zenei karaktereket hibátlanul definiálta, hol könnyedén kifinomult, hol erős ecsetvonásokkal, hol elgondolkodva, őszintén és hitelesen; koncertjén az ösztön és a tudatosság tökéletes elegye valósult meg, magas művészi fokon.
Hullámvasútként peregtek a hangok milliói
Az est második felében Alban Berg és Alfred Grünfeld darabjaival Balog József hintóba invitált bennünket, tágra nyílt szemmel követtük selyemruhákban, cilinderekkel, sétapálcával és csipkés keszkenőkkel; repültünk a Ringen a Duna felé, kegyesen integettünk erre is, arra is, mámorosan szippantottuk magunkba a varázslatot, azon évek bűvöletét, amikor a Ring épült.
Ámultunk, hány és hány kézműves, szobrász, stukkókészítő, textiltervező, kőfaragó, üvegfestő, képkeretező, építész, ékszerész, bútorkészítő, festő és zeneszerző alkotott itt csodát; micsoda anyagokból, milyen intenzitású ihlet hatására, milyen elegáns, illatos, nevető nők között; milyen precizitással, izgalommal és merészséggel álmodták, majd tervezték meg az Albertinát, az Operát, a Városházát, a Börzét - majd egyszerre a hintó emelkedni kezdett, tüzes paripává vált és vágtatni kezdett velünk a levegőben. Kit érdekelt már a szalag, a kalap és a fűző, csak lobogni akartunk, alattunk pedig hullámvasútként peregtek a hangok milliói.
Erő és szín jellemezte az estet, mi pedig csak ültünk ott, átlényegülten, néztük az üvegfalak mögött hajladozó fákat és emlékeztünk. Úgy mondják: lehet Bécs nélkül is élni. Csak nemigen érdemes. Aki szívében őriz egy ősi lenyomatot Bécs városának eleganciájáról; tiszta, fegyelmezett, mégis bájos loknijairól; melankolikus blondel–bordűr–brokát pompájáról; feltétlenül szívébe zárja Balog József immáron tizedik cd-felvételét a Hungaroton kiadásában.