A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0
HUNMuhari Eszter
19:25VívásEszter Muhari-Auriane Mallo-Breton
HUNMuhari Eszter
20:40VívásEszter Muhari-Nelli Differt
HUNMagyarország
21:44ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNPóta Georgina
22:15AsztaliteniszGeorgina Pota-Xiaona Shan
NyílNyíl

Agyunk előre tudja, mit fogunk csinálni

Vágólapra másolva!
Az agyi képalkotó vizsgálat jobban előrejelzi a cselekedeteinket, mint mi magunk. Ezzel igen hatásos eszköz kerülhet a reklámszakemberek és az egészségügy kezébe az ügyfelek és betegek motiválására.
Vágólapra másolva!

A tudósok találtak egy módszert arra, hogy értelmezzék az "adott pillanatban" látható agyi felvételeket arra nézve, hogy miként cselekednek majd a jövőben. Emily Falk és munkatársai a Kaliforniai Egyetemről a Journal of Neuroscience-ben számoltak be arról, hogy a vizsgálat eredményei pontosabbak voltak, mint maguk az önkéntesek.


"Próbáljuk kitalálni, hogy van-e az agynak valamiféle rejtett bölcsessége." - nyilatkozta telefonon Falk. "Sok ember elhatározza, hogy megtesz valamit, aztán meggondolja magát." - tette hozzá Matthew Lieberman, pszichológus professzor, a tanulmány vezetője. A funkcionális mágneses rezonanciavizsgálattal (fMRI) azonban Falk és munkatársai a szándék mögé tudtak nézni, és így megjósolni a valódi cselekedetet. Az fMRI mágneses tér segítségével méri meg a véráramlást az agyban. Kimutatja, hogy mely agyi területek aktívabbak a többihez képest, de nagyon körültekintően kell értelmezni.


Falk csoportja 20 fiatal férfit és nőt toborzott a kísérlethez. Az fMRI gépben fekve a fényvédő szerek biztonságos használatáról olvastak és hallottak instrukciókat más üzenetek közé keverve, így nem tudhatták, voltaképp miről is szól a kísérlet. "Az első napon az fMRI-s mérés előtt mindegyik résztvevő elmondta, hogy az előző héten mennyiszer használt fényvédőt, és hogy a következő héten hányszor fogja, illetve miként vélekedik általánosságban ezekről a szerekről." - írták a kutatók.Az üzenetek megtekintése után az önkéntesek több kérdésre is válaszoltak a szándékaikkal kapcsolatban, majd ajándékcsomagot kaptak, melyben - más termékek közt - fényvédős törlőkendőket is találhattak. "Egy héttel később meglepetésszerűen rákérdeztünk, hogy használták-e." - mesélte Falk.


Az önkéntesek nagyjából fele pontosan jelezte előre a fényvédő használatát. A kutatócsoport kétszer is elemezte az MRI-felvételeket, hogy találnak-e olyan agyi aktivitást, ami jobban megfogható. A mediális prefrontális kéreg egy bizonyos részének aktivitása szolgáltatta a legjobb információt."Az agynak ebből a területéből előre tudjuk jelezni az emberek háromnegyedénél, hogy többet fogják-e használni a naptejet, mint amennyit mondtak." - állította Lieberman. "Ez a prefrontális kéreg egy olyan része, amelyről tudjuk, hogy aránytalanul nagyobb az embernél a többi főemlőshöz képest. Ezzel a területtel függ össze az öntudat, és valószínűleg kritikus szerepet játszik abban, ahogy magunkról, az értékrendszerünkről gondolkodunk."


Falk tájékoztatása szerint a csapat most az agy más területeit is vizsgálja a technika pontosságának felmérése végett. Míg az eredmények fontosak lehetnek a motiváló hatású üzenetre vadászó reklámozók, ugyanolyan nagy hasznát vehetik az egészségügyi szakemberek is, akik egészségesebb életmódra szeretnék rávenni az embereket. A csapat épp most készíti jelentését arról a kísérletről, amelyben azt igyekeztek megjósolni, vajon leszoknak-e a dohányzásról azok, akik látták az erre buzdító üzenetet.


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!