Milyen megfontolásból kezdeményezte a Matáv a Mindentudás Egyetemét, milyen fantáziát látott benne? Milyen közvetett és közvetlen hasznot vár tőle?
Mi, magyarok mindig is büszkék voltunk a magyar tudomány teljesítményére. Tudósaink sora vívta ki Európa és a nagyvilág elismerését hazánk számára. 2000-ben hallottunk egy francia kezdeményezésről a "L'Université de tous les savoirs" programról, melyben a legkülönfélébb tudományos vagy hétköznapi kérdésről beszéltek tudósok és szakértők, egy éven keresztül, minden nap. Az előadásokból füzetek, tematikus kiadványok, videofelvételek készültek, így az előadások széles közönséghez jutottak el. György Péter esztéta javasolta, hogy csináljunk valami hasonlót Magyarországon is. Szerencsére a Magyar Tudományos Akadémia elnökével, Vizi E. Szilveszterrel, az Akadémia képviselőivel, a magyar tudósokkal hamar egymásra találtunk. Olyan modellt dolgoztunk ki, ami egyrészt valódi magyar innováció lett, másrészt megoldásaiban illik cégeink profiljához. A Matáv és az Axelero kommunikációs vállalatként, a programba belevitte a kommunikációs know-how-n kívül gyártási kapacitását is.
A tudományos ismeretterjesztés megújításában való részvétel örömén túl számunkra ez a projekt érdekes stílusgyakorlat is. A Mindentudás Egyeteme egyszerre élő előadás, televíziós műsor, rádiós közvetítés, újságcikk, könyv és interaktív elemekkel részvételre serkentő internetes honlap. Arról van szó tehát, hogy társadalmi méretekben - talán nem túlzás azt mondani - ez az első olyan kommunikációs elegy, szaknyelven "mix", amelyben tudatosan fűzzük össze az egyes kommunikációs csatornákat. Ez a kombináció aztán megsokszorozza az eredményt is. Most az a feladatunk, hogy minden egyes kommunikációs elemet önmagában is erősítsünk, és az egymásra hatás lehetőségeit még jobban kihasználjuk. Mint kommunikációs vállalatcsoport ezt szakmai értelemben is örömmel tesszük. A vállalat tehát nem közvetlen, vagy közvetett hasznot vár a Mindentudás Egyetemétől: a program révén a Matáv új dimenzióba lép - úgy tesz a közjóért, hogy közreműködik egy társadalmi intézmény megszületésében, menedzselésében.
Miért gondolta azt a Matáv, hogy olyan szegmensben vállal szerepet, ami minden szempontból alulfinanszírozott (a vállalatok nem igazán szponzorálják, az állam nem ad megfelelő költségvetési keretet)?
- A Matáv példát mutatott a nagyvállalatoknak. Egy az ország jövője, sikere szempontjából kiemelten fontos területen vállalt szerepet. Olyan modellt hozott létre, ahol mindenki jól jár: a magyar tudományos elit méltó szereplési lehetőséget, ismertséget kap, a Matáv tovább növelheti vállalati goodwill-jét, a magyar közvélemény színvonalas, máshogyan nem, vagy alig elérhető információkhoz jut, és ebből hosszabb távon az egész ország profitál. Mi a Matávnál úgy gondoljuk, hogy minden erre elköltött forint hosszabb távon jelentős hasznot hoz az országnak.
Milyennek látja a hazai kulturális élet mecenatúráját?
- Egy folyamat elején járunk. Én abban bízom, hogy a mecenatúra egyre jelentősebb hangsúlyt kap a vállalatok életében. Ebben a Matáv élen akart járni, hiszen a gazdaság meghatározó szereplőjeként pontosan érezzük a felelősségünket. De szeretném hangsúlyozni, hogy a Mindentudás Egyeteme nem hagyományos értelemben vett mecenatúra. A támogatás mellett tudást és projekt-menedzsment ismereteket is átadunk. Sok száz millió forinttal indítottuk el a Mindentudás Egyetemét. Ez nem kevés pénz még egy ilyen nagyvállalatnál sem. Ám igazolva látjuk, hogy a módszer, amit választottunk, jó, az egykori kezdeményezés mára már társadalmi szerepet tölt be. Természetesen a kulturális élet mecenatúrája problémás terület: szemmel látható, hogy egy ilyen nem kiérlelt piacgazdasági környezetben ez még nem működik olyan hatékonyan, ahogyan az elvárható lenne. A Matáv magatartásában azonban fellelhető, hogy tudjuk, hogyan kell működnie, és ami fontosabb, magunk is gyakoroljuk. A gazdasági társaságok körében egyébként növekvő tendenciát mutat a kulturális célú adományozás. Ez mindenképpen nagyon jó dolog. Azonban a támogatások soha nem fogják tudni a magas kultúra éltetéséhez alapvetően szükséges állami szerepvállalást jelentős mértékben helyettesíteni.
Korábban elsősorban a sportot támogatta, miért váltott? Milyen megfontolások alapján dönt arról, hogy mikor, kit támogat?
- Valóban támogattunk és még mindig támogatunk sportrendezvényeket és sportegyesületeket is , de a kultúra és az oktatás támogatását a Matáv mindig is a kiemelten fontosnak tartott támogatási területek között tartotta számon. Hadd hívjam fel a figyelmét a Bartók Rádió, vagy a Ghymes együttes folyamatos támogatására, a Matáv Szimfonikus Zenekar vagy a Puskás Tivadar Híradástechnikai Technikum működtetéséhez nyújtott támogatásra. Amikor egyébként új szponzorációs elképzelésekről van szó, akkor kétségtelen, hogy nem ötletszerűen végezzük ezt a tevékenységet sem, hanem tudatosan felépített stratégia szerint.
Mi térül meg a Matáv számára a Mindentudás Egyetemére fordított összegekből?
- Elmondhatjuk: a Mindentudás Egyeteme kétségtelenül siker. Az eredmények önmagukért beszélnek. Adva van egy sikeres előadássorozat, ahol most a 100. előadást fogjuk ünnepelni. Több, mint 30 000 ember látta személyesen a helyszínen, hetente több, mint 250 ezren követik a televízióban, több tíz ezren a rádióban, a napilapokban és széles körben terjed az interneten, ahol eddig 5 millió látogatót és 15 milliónál több oldalletöltést regisztráltunk. Ma már a közvélemény kétharmada ismeri a Mindentudás Egyetemét. Vitathatatlan érték létrehozásában működünk közre, és ez maga a siker. Minden erőnkkel azon dolgozunk, hogy napról napra - a Magyar Tudományos Akadémiával közösen - a legjobb minőséget, legnagyobb értéket adjuk át minél több embernek. Ezt tartjuk a legfőbb nyereségnek. Másrészről ez egy olyan történet, ahol az, ami jó az országnak, az jó a Matávnak is. Minél többen nézik a Mindentudás Egyetemét, annál többen ismerkednek meg az e köré épülő egyéb kommunikációs csatornákkal. Olyan termékek születnek ebből a kezdeményezésből is, amelyek új tartalmat és újszerű eljárásokat jelenthetnek azzal, hogy a Matávot teljesen új fejlesztési területekre viszik. Ilyen például a tartalomszolgáltatás, médiaproduktum előállítása. Ezzel párhuzamosan a Magyar Tudományos Akadémiának a modern nagyvállalati projektmenedzsment know how-ját adjuk át. A jövő az, hogy a most még alapvetően különálló kommunikációs csatornák egymást erősítő hatásban működnek együtt. Egy példát hadd mondjak: a szélessávú interneten zene, mozi, TV műsor is elérhető lesz A fogyasztóknak új eszközöket, új lehetőségeket kínálunk, amiből hosszú távon Magyarország egésze, és benne a Matáv is profitál.