A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Környezetbarát műanyag?

Vágólapra másolva!
A világon manapság közel kétszázmillió tonna műanyagot gyártanak évente. A természetes polimerekből ennél sokkal több, százmilliárd tonna keletkezik cellulózként, gyapjúként, bőrként és még sok más formában az esőerdőktől egészen a tundra övezetig. Vajon ezt a nagy részben természetes polimerekből álló biomasszát fel lehet-e használni arra, hogy a műanyagok és gyártási technológiájuk ember és környezetbarát legyen? A műanyaggyártás és a környezet viszonyáról kérdeztem a téma egyik legszakavatottabb hazai ismerőjét és művelőjét, Czvikovszky Tibort, a Budapesti Műszaki Egyetem Polimertechnika Tanszékén.
Vágólapra másolva!
Angliai műanyaggyár

Angliai műanyaggyár

Professzor úr! A műanyaggyártáshoz nagy mennyiségű kőolajat használnak fel. A kőolaj világpiaci ára növekszik, az ismert tartalékok fogynak, illetve egyre nehezebben termelhető ki belőlük az olaj. Ez milyen hatással van a műanyagiparra?


Van-e már alternatívája a kőolajnak?
- Erről szól előadásom a Mindentudás Egyetemén: van-e jövője a műanyagnak a fenntartható fejlődésben és abban az ökoszisztémában, amelynek a megújítható nyersanyagbázisra kell támaszkodnia? Nos, egyelőre kőolajunk még mindig sok van, és - érdekes módon - a készletek sem fogynak olyan ütemben, mint ahogyan azt korábban jósolták.
A kőolaj fő fogyasztója nem a vegyipar (s azon belül nem is a műanyagipar), hanem az energiaipar, vagyis fűtünk vele, áramot termelünk, járműveket hajtunk. A műanyagipar csak mintegy 7-8 százalékban részesedik a kőolajfogyasztásból. Az sem mellékes, hogy műanyag körülbelül ugyanannyi fűtőértéket tartalmaz kilónként, mint amennyit a kőolaj (kilogrammonként közel 40 megajoule-t), vagyis polietilén-hulladékkal ugyanolyan jól lehetne fűteni, mint kőolajjal. A világ kőolajkészlete, persze, véges, épp ezért fel kell készülnünk arra a korszakra, amikor nem kőolaj lesz a polimergyártás alapanyaga.

Vannak már olyan eljárások, amelyek gazdaságosan használnak más anyagokat erre a célra?
- Alternatív energia- és nyersanyagforrásaink vannak régóta. A műanyag egyik nagy felhasználója az autóipar. Ez rengeteget (évi 10-10 millió tonnát) fogyaszt természetes és mesterséges gumiból is. A trópusi vidékeken, azelőtt Brazíliában, ma inkább Malajziában és Indonéziában, nagy mennyiségű kaucsukot termelnek. Sőt! Európa bebizonyította, a II. világháború előtt és az azalatti években, hogy műgumi (szintetikus kaucsuk) készíthető természetes alapanyagokból. A hitleri és a sztálini diktatúra el volt vágva a meleg tengerektől. Emiatt stratégiai iparágaik (például a hadiipar) nem jutottak elegendő természetes gumihoz. Az orosz és a német kémia is egy roppant egyszerű szerves anyagból, az erjesztett keményítőből állított elő gumit: például krumplihéjból cefrét, abból alkoholt készítettek. Aztán az alkoholból néhány kémiai lépéssel butadiént nyertek, ezt polimerizálva gumit kaptak. Ezt az eljárást ma is elő lehetne húzni a fiókból, csak nem lenne gazdaságos a kőolaj alapú technológiákkal szemben. Polietilént, PVC-t, polisztirolt és sok minden mást is előállíthatnánk hasonló módon készült etilénből, csak a jelenleginél jóval drágábban.

A műanyag lassanként az autóalkatrészekben is tért hódít
A műanyag lassanként az autóalkatrészekben is tért hódít

A GDP értéke egyenes arányban áll az adott ország műanyag-felhasználásával. Ennek csak az az oka, hogy ha egy ország lakosai jobb anyagi helyzetben élnek, akkor több műanyag csomagolású élelmiszert vesznek, gyakrabban váltják autóikat, mobiltelefonjaikat?
- A fejlett országok lakosai sokat költenek kényelmükre (az egy főre jutó átlagos nemzeti jövedelem évente 25-35 ezer dollár). A GDP és a műanyag-felhasználás arányossága azt mutatja, hogy ez a mesterséges anyag technikai civilizációnk elválaszthatatlan részévé vált. A műanyag nem elsősorban csomagolóanyag, ahogyan az sokszor bántóan a szemünkbe ötlik. A műanyagok mintegy háromnegyedét a gépipar, az elektrotechnika, az építőipar és a mezőgazdaság hasznosítja. Vegyük például az autóipart: számtalan alkatrész készül kompozit-műanyagokból, ezek nemcsak kényelmesebbé, hanem könnyebbé is teszik a gépkocsit. Ha pedig könnyebb az autó, kevesebbet is fogyaszt, az üzemanyag-megtakarítás pedig bőven fedezi a műanyag gyártásához felhasznált kőolajat. (Egy 1 tonnás gépkocsiban körülbelül kétszáz kilogramm műanyag van.)
Korszerű közműveink fő anyaga is a műanyag. Az én gyermekkoromban még villanypóznákon érkezett az áram, a híreket pedig a vasút mellett távírópóznák közvetítették. Ma már az áram is föld alatt fut, köszönhetően az olyan szigetelőanyagoknak, amelyek százezer voltos kábeleket is betemethetővé tesznek.

Élet és tudomány folyóirat


Bánsági Éva

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!