Kérem tanár urat, röviden vázolja, hogy saját életében, illetve a tanszékén milyen múlttal rendelkezik a diákköri mozgalom!
- Tanszékünkön a diákköri mozgalom több mint negyven éves múltra tekint vissza. Amikor 1963-ban elsőéves hallgatóként beléptem a diákkörbe, az már néhány éve működött a karon. A legjobb hagyományokat őrizte, azaz kevéssé befolyásolta az országos konferenciákon való részvétel lehetősége: a közös munkára, a kutatásban való elmélyedésre összpontosított. A diákkör munkája folyamatos volt: rendszeres időközönként, kéthetente, havonta ülésezett. Ezeken a találkozókon mindig aktuális témákról vitatkoztunk.
A hatvanas évek közepén a kibernetika pedagógiai alkalmazásáról tartottam előadást. Néhány évvel később Pálvölgyi Lajos, aki az első diákköröseim egyike volt, folytatta a kutatásokat ezen a téren. A pedagógiai modellezés lehetőségeiről írt dolgozatával első díjat szerzett a tudományos diákköri konferencián. (Ma egyébként kiváló komputeres szakember.) A későbbiekben is számos kiemelkedő tehetségű TDK-s hallgató munkáját segíthettem. Csak néhányat említek közülük: Szokolszky Ágnes (ma a Szegedi Tudományegyetem Pszichológiai Tanszékének vezetője, egyebek mellett egy remek kutatásmódszertani monográfia szerzője), Szivák Judit, tanszékünk docense, Kálmán Orsolya Pro Scientia-díjas egykori diákkörös, jelenleg tanszékünk tanársegédje, Gaskó Krisztina, aki ebben az évben veszi át a Pro Scientia-díjat, Sótonyi Eszter első díjas, aki még jelenleg is egyetemi tanulmányait végzi.
Meggyőződésem, hogy mindannyiuk tudományos fejlődésében - ahogy a magaméban is - a diákköri munka jelentékeny szerepet játszott. Oktatóként vallom, hogy a diákkör a kutatóvá nevelésnek, a kutatói készségek elsajátításának a legjobb módja, legbiztosabb színtere.
Kérem, ajánlja néhány mondattal weboldalunk olvasói számára egyik kiemelkedő tanítványát!
- Ollé Jánost ajánlom az olvasók figyelmébe. Azért éppen őt választom, mert az elmúlt évtized során töretlen fejlődést mutatott kutatásaiban. A neveléstudomány elméleti kérdéseiben és a korszerű kutatási technikákban és módszerekben egyaránt alapos ismeretekre tett szert. Számos izgalmas kutatásban vett részt, illetve ezek irányításában is tevékenyen részt vállalt. Több fontos fórumon jelentek meg tanulmányai, emellett szerzőtársam volt egy tankönyv megírásában. Oktatói munkája mellett sem lehet szó nélkül elmenni.