Kérem, először is foglalja össze nekünk a Globe kezdeményezés lényegét és történetét.
- A Globe nemzetközi programot (Global Learning and Observations to Benefit the Environment) Al Gore egykori amerikai alelnök indította el 1994-ben az Egyesült Államokban, két évvel a híres riói konferencia után. Emlékezetes, hogy itt a világ sok országa, köztük a vezető nagyhatalmak találkoztak, és arról tanácskoztak, hogyan lehetne javítani Földünk környezetvédelmén. Az itt elfogadott egyezménynek volt egy Agenda 21 nevű pontja, amely a fiatalok környezeti (környezetvédelmi) neveléséről szólt. Al Gore azért indította el a programot, mert látta, hogy nem nagyon valósulnak meg a Rióban elfogadott tervek. Szerette volna, hogy a gyakorlatban is megvalósuljanak az ottani tervek. Egy olyan, neves tudósok által vezetett környezeti nevelési programot talált ki, mely először az Egyesült Államokban indult el, később pedig a világ majdnem összes országában elterjedt. A tudósok össze is ültek és kidolgozták a mai Globe alapjait, tehát egy olyan programot, melyben diákok végeznek különféle tudományágakhoz kapcsolódó környezeti méréseket. Ezek a területek a meteorológia, a vízkémia, a biológia és a talajtan.
A hazai művészeti pályázat egyik díjazottja (Forrás: Globe Magyarország) |
Tudna egy-két példát mondani, milyen méréseket kell végezni a diákoknak?
- Vannak, akik a meteorológia területén a napi minimum-maximum hőmérsékletet, a napi hőingadozást mérik, vagy éppen a napi lehullott vízcsapadékot. A vízkémiában például az iskolához közeli patak, vagy tó vízminőségét ellenőrizhetik, és az évek során végzett mérések tapasztalatairól számolhatnak be. A biológia területén előfordul, hogy a diákok kiszemelnek maguknak egy adott nagyságú helyet közeli erdőben, ahonnan például időről-időre talajmintát vesznek, a talaj összetételét vizsgálják és figyelik a fák rügyfakadás időpontját az ottani szakértő tanár segítségével.
Hogyan kell beküldeni az adatokat?
- A fiatalok két módon küldhetik be a méréseiket: szimpla adatként, vagy a szintén magyar sajátosságnak számító diákpályázat keretében. Utóbbira általában olyan anyagokkal lehet nevezni, melyekben a diákoknak azt kell bebizonyítaniuk, hogy összefüggéseiben látják a környezetvédelem egy-egy mai problémáját. Ezekben a pályázatokban például az szerepel, hogy a diákok mit tudnak tenni, ha felderítenek egy környezetvédelmi kihágást: melyik hatóság segítségét tudják kérni, hogyan értesítenék az ottani médiát stb. A beküldött tanulmányokat szakértőink értékelik és a legjobbakat könyvjutalomban - tehát inkább egyfajta erkölcsi díjban - részesítik. A nyertes pályázók emellett részt vehetnek a Globe Program tanárok számára rendszeresen meghirdetett továbbképzésén is.