Vágólapra másolva!
Művészettörténet - az emlékezés tudománya?
Vágólapra másolva!

A művészeti tanulmányok helyszíne: a műgyűjtemény

Maerten van Heemskerk nyomán Dirk Volkertsz Coornhert: A Sassi család szoborgyűjteménye, rézmetszet, 1553

Az Itáliában működő ("romanista") flamand festő nagy figyelmet szentelt a római antik emlékeknek. Így örökített meg a 16. században szokásossá vált számos gyűjtemény közül egyet, amelyet a Sassi család házának udvarában rendeztek be. E szoborkertek, szoborudvarok divatjának legfőbb mintaképe az a pápai hatalmat reprezentáló válogatott gyűjtemény volt, amelyet a vatikáni palota (a Bramante építette Belvedere) szoborudvarában II. Gyula és utódai, X. Leó, VII. Kelemen idején rendeztek be.
Hans III. Jordaens: Művészeti és ritkasággyűjtemény, festmény, 1630 körül tölgyfa, olaj, 86 x 120 cm Bécs, Kunsthistorisches Museum

A Lipót Vilmos főherceg gyűjteményéből származó kompozíción a vendégek éppen Rubens 1624-ben készült Lázár feltámasztása c. képét tanulmányozzák. Valószínűleg nem valamely konkrét gyűjtemény megörökítéséről van szó, hanem a művészeti és ritkaság-kabinet 17. századi eszményének ábrázolásáról. A falakat képek borítják, alig hagyva szabad felületet, az asztalon szobrok vannak, elől ötvös- és kerámiaritkaságok, tengeri kagylók, földgömb, továbbá egy felütött illusztrált művészeti könyv is. A látogatók nemesemberek, előkelő öltözetben és rangjukhoz illő kísérettel, rangjukhoz illik ez az érdeklődés is; a személyzet tárlatvezetést tart. Máig ez a múzeumi alkalmazottak legjellemzőbb elfoglaltsága.


vissza az előadásra

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről