Az európai és az afrikai betegségfelfogás gyökeresen különbözik egymástól. Míg az öreg kontinensen ez az egészség hiányát jelzi, Afrikában ez sokkal komplexebb. Beletartozik például az, hogy a férfiak feleségei termékenyek legyenek. Erről, és a világon egyedülálló Semmelweis Orvostörténeti Múzeumról beszélgetett a Mindentudás Egyeteme Klubjának februári záróestjén az Apród utcai intézményben Kapronczay Károly orvostörténész, Földessy Edina néprajzos, afrikanista, Varga Benedek történész.
A résztvevők balról jobbra: Egyed István, |
Az ember nem is gondolná, hogy egy orvostörténeti múzeum mi mindent rejtegethet - kezdte személyes impresszióival Egyed László moderátor az est beszélgetését, miután a klub háziasszonya sorra bemutatta az előadókat az intézmény legnagyobb tárlattermében, ahol sokaknak már csak állóhely jutott. Egyed László azzal a kevesek előtt ismert információval zárta rövidre mondandóját, hogy a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum Európa egyik leghíresebb és leggazdagabb orvostörténeti gyűjteménye; majd átadta a szót Kapronczay Károlynak.
Európában az orvosgyógyszerészet-történeti gyűjtemények akkor alakultak és formálódtak, amikor a XVIII. században kialakultak az egyetemtörténeti "kollekciók"- vezette fel a történeti háttér ismertetését az intézmény igazgatója. Ekkorra tehető az az időpont, amikor a tudomány és az orvosképzés erőteljes szemléletváltáson megy keresztül. Nyugat-Európában létrejönnek az első gyűjtemények, döntő részben azokból a tárgyakból, könyvekből, sőt enteriőrökből, amelyek elavultak, kimentek a "szakmai divatból". Az orvostörténeti gyűjtemények a medikusképzés műhelyeiként kapnak funkciót. Más a gyógyszertárak története: "az egy élő valami", s ekként válnak gyűjteménnyé.
Ezek többnyire azért nagyobb kiállítások részeiként találhatók meg - jegyezte meg Egyed László, példaként hozva a londoni Science Museum-ot, ahol a legfelső emeleten látható ez a csoda.
Tegyük hozzá, hogy az ilyen tárlatokon megtekinthető tárgyak, mondjuk az archaikus patikusbútorok a modern gyógyszertári életben alkalmazhatatlanok. Sok doboz, gondolatszerűen összerakva - reflektált Kapronczay Károly, megjegyezve, hogy idehaza is kiváló gyógyszerészeti gyűjteményeket látogathat a nagyérdemű Kőszegen, Sopronban és Győrben.
Ami a magyarországi helyzetet illeti, idehaza 1769-ben alakul meg az orvosi kar, de érdekes módon nem ebből nő ki az orvostörténeti diszciplína. - Nálunk az egyesületi- és az orvostársadalmi élet bontakoztatja ki az orvos-, illetve gyógyszerészet-történelem bázisát. 1905. április 5-én az Orvos Egyesület (OE) elhatározza, hogy az orvostörténelem tárgyi eszközeinek és könyvanyagának gyűjtésére létrehoznak egy szakbizottságot. A grémium 1905. október 14-én alakul meg, és 1909-ben, a Szentkirályi utcában, az OE székházában létrehozza az Orvostörténeti Múzeumot. Ezzel szinte "egy időben", 1906-ban a Magyar Gyógyszerészeti Társaság is létrehoz egy gyűjteményt.
A hallgatóság testközelből tanulmányozhatta |
Csakhogy jönnek a világháborúk, és 1945-ben felszámolják az egyesületi életet - folytatta fejtegetését Kapronczay Károly, hozzátéve: a fordulópont 1951. május elseje, amikor az Irgalmas Kórház volt könyvtárában létrejön az Országos Orvostörténeti Könyvtár, amely ma a Török utca 12. alatt fogadja az érdeklődőket, egy kis barokk palotában. 1958-ban jött létre az a múzeumi bizottság, amely 1964-ben létrehozta (a klubest színhelyén - a szerk.) az Orvostörténeti Múzeumot. Nem véletlenül ebben a házban, hiszen - bár sosem élt ezen a helyen - itt született Semmelweis Ignác. A II. világháború alatt annyira megsérült az épület, hogy lebontásra ítélték, de végül, mint a régi Tabán egyik utolsó "gyöngyszemét", megmentik, újjáépítik. A múzeum eleinte a könyvtártól elkülönült intézményként kezdi "új életét", majd 1968-ban egyesül vele, sőt 1972-ben levéltári jogállást is kap, így jön létre a könyvtár-levéltár-múzeum komplexum.
- Ezt azért érdemes hangsúlyozni, mert az európai orvosgyógyszerészet-történeti gyűjtemények nem így tagolódnak - nyomatékosított Kapronczay Károly.
- Itt érdemes megállni, hiszen mindenkinek eszébe jut Antall József miniszterelnök. Ő mikortól is volt itt? - tett rövid, kérdő kitérőt Egyed László.
- 1963-tól külső, egy évre rá belső munkatárs volt, majd hosszú ideig igazgató-helyettesként dolgozott és 1985-től miniszterelnökké választásáig az intézmény első embereként új modellt alakított ki - összegzett az intézmény igazgatója, hozzátéve: ennek szellemében működünk ma is.
- Az első orvostörténeti gyűjtemények tulajdonképpen a XIX. század elején, az orvosoktatás hajnalán születnek - váltott témát Varga Benedek orvostörténész. Mint mondta, ennek megvan a történelmi oka, hiszen a XVIII. század második felétől az említett időszakig tart az a paradigmaváltás, melynek során egy egészen új tudomány körvonalai bontakozik ki, amely elszakad a hagyományos orvoslástól. Az orvoskarok vezetői rájönnek arra, hogy meg kell tanítani a múltat. Van ennek a dolognak egy másik oka is, mégpedig maga a XIX. század, "amely alapvetően szeret historizálni". Az első gyűjtemények Angliában, Németalföldön és elsősorban Németországban jönnek létre, de közös bennük, hogy mindenhol egyetemekhez kapcsolódnak. A fő cél valamennyi campusban az, hogy tanítani lehessen "a kurrens orvoslás tegnapját, tegnapelőttjét".
- Erre akarták ráépíteni a napi tudást, az oktatást? - vetette közbe Egyed László.
- Igen - jött a válasz Varga Benedektől, aki kitért arra is, hogy az " ami ma van, teljesen más". A XX. század muzeológiája ugyanis érdekes történeteket akar bemutatni.
- Ennek köszönhető, hogy ez a múzeum különlegesebb, mint a német vagy angol társintézmények. Részben azért, mert az 1960-as években szándékoltan hozzák létre különféle gyűjteményekből, nagyon okosan - fejtegetett az orvostörténész. Varga Benedek úgy vélte: a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum azt akarja bemutatni, hogy a miképpen jött létre a nyugati, ma már globalizáltnak nevezhető medicina. Itt elsősorban nem preparátumokat lehet látni, hanem az egésznek valamiféle kultúrhistóriai környezetét.
- Az orvostörténet ugyanis nem csupán az orvoslás, hanem például a demográfiai helyzet, a várható élettartam, és sok más tényező együttes története - szögezte le Varga Benedek.
- Ha valaki eljön a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumba, nem hagyják magukra a tárgyakkal, hanem megpróbálják neki elmesélni mindazt, amit lát. S meg kell mondjam, amikor megálltunk Varga Benedekkel a legelső tárlónál, legalább húsz-huszonöt percig ott időztünk - erősített az orvostörténész mondataira Egyed László moderátor, aki feltette a költői kérdést: miért kellenek egyáltalán tudománytörténeti múzeumok?
Gazda István |
A klubbeszélgetés utolsó etapjában efféle rítusokról - a koponyalékelés, a metélés, a női nemiszerv-csonkolás kultúrhátteréről és eszközeiről - esett szó, így aligha csodálható, hogy a zárómondatok után az ámulatot és tapsvihart mindössze egyetlen kérdés követte. A lelkes hallgató aziránt érdeklődött, hogy mi a véleményük filmélményéről, amiben egy kenyai gyógyító sorban lékelte a "betegek" koponyáit - akik fel sem szisszentek. Az előadók egyetértettek abban, hogy az emberek fájdalomküszöbe koronként és kultúránként változik, de az ilyen beavatkozást - a leletek tanúsága szerint - csak kevesen élik túl. Kivétel - mint megannyiszor - a Kárpát-medence, ahol az antropológusok megállapították: létezett valamiféle technika, amely lehetővé tette, hogy a koponyalékelést követően akár évtizedekig is éljen a páciensek kétharmada.