A teherforgalom csak szombattól veheti igénybe az alagutat, igen szigorú biztonsági intézkedések mellett: csak egyirányú forgalomban és 150 méter követési távolsággal. Ezek a szabályok jövő tavaszig lesznek érvényben - amíg el nem készül az új szellőztető rendszer -, azután a teherjárművek is részt vehetnek a normális forgalomban.
Az október 24-i tűzvészt két teherautó összeütközése és az egyik rakományának kigyulladása okozta: 11 ember vesztette életét zömmel füstmérgezés következtében, és a helyreállítási költségek összege elérte a 12 millió svájci frankot.
Az 1980-ban megnyílt 16,3 kilométeres Szent Gotthárd az Alpok leghosszabb alagútja. Kétszer egy sávján a katasztrófa előtt napi 18 700 jármű haladt át, 21 százalékuk teherautó, kamion. Noha átlagosan évi öt tűzeset történt itt, az alagút viszonylag biztonságosnak számított: a német autóklub 1999-ben végzett vizsgálatánál "jó" minősítést kapott, s egyedül azért részesült bírálatban, mert a menekülőfolyósóban csak emberek férnek el, és a mentőjárműveknek a forgalmi sávokon kell eljutniuk a balesetek helyszínére.
Az alagút felújítása alatt a forgalom jelentős része a Szent Bernát-útvonalra tért ki, ahol a teherforgalom átlagosan 25 százalékkal, napi 2700 járműre nőtt, a személyforgalom pedig duplájára. A forgalom egy része ugyanakkor Ausztria felé tért ki, ahol a Brenneren a szokásoshoz képest napi 500 teherautóval többet számoltak.
Egyelőre zárva marad az Olaszországot Franciaországgal összekötő Mont Blanc-alagút: az ugyancsak december 22-re tervezett megnyitást egyelőre január közepére halasztották, mivel még egyszer át akarják izsgálni a biztonsági berendezéseket. A Mont Blanc-alagút 1999 márciusa óta van zárva: amikor egy szintén tűzzel járó baleset 39 emberéletet követelt.
Korábban: