A szervezők Oroszország mint repülőgépgyártó nagyhatalom újjászületésének kezdetét várják a Domogyedovo-repülőtéren augusztus 18-ig tartó seregszemlétől. A szalonon 19 ország vállalatai képviseltetik magukat, legújabb utas-, teherszállító, valamint sport- és magánrepülőgépeikkel, illetve helikoptereikkel. A katonai bemutatót a július 27-én az ukrajnai lembergi (lvivi) légiparádén történt, 83 ember életét követelő tragédia miatt tiltotta meg az orosz kabinet.
Az olasz Frecce Tricolori műrepülő formáció gépei 1988-ban a németországi Ramstein amerikai légibázison megtartott légishow alkalmával, egy hiba folytán összeütköztek a levegőben, majd égve a nézőkre zuhantak. A légikatasztrófának akkor hetven halálos és több mint száz súlyos áldozata volt. |
Mivel a nyáron Oroszországban is több légi baleset történt, felmerült az ötlet, hogy halasszák el a repülőszalont, de erre a radikális lépésre végül nem került sor. A harci repülőgépek bemutatóján tehát mégis látható lesz a világ legrégibb, 1961-ben alakult pilótacsapata, az olasz Frecce Tricolori, az azonban még kétséges, hogy az Orosz Vitézek nevű hasonló együttes is bemutatja-e show-ját. Az említett szerencsétlenségek miatt a szervezők kiemelt biztonsági intézkedéseket léptettek életbe a repülőtéren: a bemutatók leszállópályájának határa 300 méterre van a nézőktől a szokásos 150 helyett, és a gépeknek legalább 200 méteres magasságban kell repülniük.
Orosz szakértői vélemények szerint Lembergben is megelőzhető lett volna a katasztrófa, ha betartják ezeket az óvintézkedéseket. A moszkvai kiállításra becslések szerint legalább 200 ezer ember látogat ki, az érdeklődők számát növeli, hogy a közelmúltban átadták a Domogyedovót a fővárossal összekötő gyorsvasutat. A kétpercenként indító, illetve fogadó, döntően a belföldi légi közlekedést kiszolgáló repülőtéren csak napi két órára, a légi bemutatók idejére állítják le a forgalmat.
Alekszandr Nyeragyko, az orosz polgári repülésügyi szolgálat vezetője szerdán úgy nyilatkozott, hogy az orosz repülőgépgyártók legújabb modelljei, az Il-96, a Tu-204, és Tu-214 már megfelelnek az Európai Unió szigorú követelményeinek, az ipar egyelőre azonban még nem tudja kielégíteni a hazai keresletet. A szakember ezért az 1990-es évek mély gazdasági válságát tette felelőssé. Moszkva és az EU között komoly vitát okozott, hogy Brüsszel - elsősorban hangosságuk miatt - több elavultabb orosz repülőgéptípust kitiltott az uniós országokból. Az intézkedés döntően a charterjáratokat üzemeltető idegenforgalmi vállalakozásokat érinti hátrányosan. Nyeragyko pozitívumnak nevezte viszont az orosz helikopterek külföldi sikerét: az Mi-6 és Mi-26 típusok speciális változatai Franciaországban, Görögországban és a Dél-afrikai Köztársaságban is beváltak erdőtüzek oltásánál.