Ha az EU-csatlakozás ügyében most rendeznék a népszavazást, a lengyelek csaknem 56 százaléka biztosan részt venne rajta, és közülük 68 százalék igennel szavazna - derül ki a Rzeczpospolita című lengyel napilap legfrissebb felméréséből. A megkérdezettek 21 százaléka inkább részt venne a referendumon, 7 százalékuk biztosan nem, további 7 százalék inkább nem menne el, 9 százalék pedig bizonytalan.
A szociológusok egyetértenek abban, hogy a lengyel szavazók a közvélemény-kutatásokon nem mindig mondanak igazat, amikor a választásokon vagy népszavazásokon való részvételükről kérdezik őket. Emiatt a tényleges részvételi arány rendszerint lényegesen alacsonyabb az előre jelzettnél. Az októberi önkormányzati választásokon például a megkérdezettek 58 százaléka jelezte részvételét, miközben valójában csak 44 százalék ment el szavazni. Ugyanilyen különbség mutatkozott a deklarált és a tényleges részvétel között a tavalyi parlamenti és az egy évvel korábbi elnökválasztásokon - írja a konzervatív lengyel lap.
A szerző szerint megdöbbentő, hogy 1989 óta a lengyelek 18 százaléka semmilyen választáson vagy népszavazáson nem vett részt. Ha ehhez hozzáadjuk azokat (7 százalék), akik nem emlékeznek, hogy részt vettek-e vagy sem - valószínűleg azonban inkább nem akarják bevallani, hogy nem mentek el szavazni -, kiderül, hogy minden negyedik lengyel állampolgár teljesen közömbös a közügyek iránt. Az EU-népszavazás előtt nagyon nehéz lesz aktivizálni őket. A népszavazás érvényességéhez 50 százalékot meghaladó részvételi arányra lenne szükség.
Lena Kolarska-Bobinska, ismert lengyel politológus, a Közügyek Intézetének igazgatója úgy becsülte, hogy egy most rendezendő EU-népszavazáson reálisan a szavazásra jogosultaknak csupán 40-44 százalékának venne részt. Nem szabad elfelejteni - tette hozzá -, hogy a referendumig még legkevesebb fél év van hátra, és igazából még csak ezután kezdődik a kampány, amely tele lesz konfliktussal, és polarizálni fogja a társadalmat. Mindez növelheti a részvételi arányt. A politológus szerint nélkülözhetetlen lesz egy jól megtervezett, hatásos kampány, amelyből kivennék részüket a médiumok, a politikai pártok, a helyi vezetők, az egyházak és a nem kormányzati szervezetek is.