Franciaország az egyik legtöbb uniós szabálysértést elkövető tagállam, sok vitája volt az EU-val az elmúlt években. Az Unió sokszor bírálta a francia kormányt, mert költségvetési politikájával veszélybe sodorta az eurózóna pénzügyi stabilitását. Az Európai Bizottság figyelmeztette Franciaországot, mert államháztartási hiánya 2002-ben megközelítette a GDP 3 százalékát. Párizs 2003-ban pedig újabb intést kapott, mert az EU pénzügyminisztereinek megítélése szerint nem tett megfelelő lépéseket, hogy kiegyensúlyozza államháztartását.
Az EU bírságot is kiszabott az országra. A francia kormány 1996-ban megtiltotta a kergemarhakórral fertőzött brit marhahús importját, amit azonban az uniós tilalom megszűnése után - az EU többszöri felszólítása ellenére - sem oldott fel. Az EU végül - az uniós szabályozásba ütköző állapot megszűnéséig - napi 158 ezer eurós pénzbüntetésre ítélte a francia kormányt, amely csak ekkor volt hajlandó feloldani az importtilalmat. Több uniós bírálat érte azért is, mert áramszolgáltató piacát csak részben nyitotta meg, hogy megvédje a versenytől az állami áramszolgáltató céget.
A francia kormány az egyik legnagyobb szorgalmazója az EU intézményi reformjának. A nagy tagországok azt szeretnék elérni, hogy az Uniónak legyen elnöke, külügyminisztere és alkotmánya. Elemzők szerint a reform után a nagy tagországok túlsúlya még tovább nőhet a kicsikkel szemben, ezért az európai vezető politikusok megválasztását a kis tagországok, az Európai Parlamenthez hasonlóan ellenzik.
Az egy főre jutó GDP 23 600 euró (az uniós átlag 102 százaléka). Az infláció 1,7 százalék, a munkanélküliség pedig 8,9 százalék. Gazdaságának egyik legnagyobb problémája, hogy hatalmas agrárszektorral rendelkezik. Külkereskedelmi cikkeinek nagy részét is az agrártermékek teszik ki. Az uniós agrártámogatások közel 24 százalékát Franciaország kapja, de a regionális céltámogatások nagy része (10 százaléka) is a francia gazdaságot erősíti. Bár 14 milliárd euróval járul hozzá az uniós kasszához (ez a második legmagasabb érték), befizetéseinek nagy részét a magas agrártámogatásoknak köszönhetően visszakapja, így csak 1 milliárd euróval nettó befizető.
A magas agrártámogatások miatt Franciaország a legnagyobb ellenzője a legtöbb EU-tag által támogatott uniós agráreformnak, melynek célja a költséges agrártámogatások leszorítása lenne. A kormány abban bízik, hogy a legtöbb, szintén jelentős agrártámogatásra szoruló tagjelölt támogatni fogja abban, hogy az elkerülhetetlen reform csak 2007 után kezdődjön és a támogatások csak fokozatosan csökkenjenek. Az agrárköltségvetést várhatóan 2005-ben, a költségvetési viták során vizsgálják felül.
A hivatalos fizetőeszköz 2002. január 1. óta az euró. A közös európai valuta az 1300-as évek közepe óta használt francia frankot váltotta. A francia pénzügyi intézetek azonban már 1999 januárja óta az eurót használják nem készpénzes pénzügyi tranzakcióikhoz.
A bővítés társadalmi támogatottsága az EU-tagok közül - Belgium mellett - Franciaországban a legalacsonyabb. Egy 2002 tavaszán készült felmérés során mindössze a megkérdezettek 21 százaléka mondta azt, hogy a bővítés az EU legfontosabb feladata.
Franciaország a legnagyobb nyugat-európai állam, területe 547 ezer négyzetkilométer, amely Korzikát is magában foglalja. Teljes területe kiegészül az Európán kívüli francia birtokokkal is (mint például Francia Polinézia, Francia Guayana, Új-Kaledónia és több, a Csendes-, illetve Atlanti-óceánon fekvő sziget).
Lakossága 59 766 000 fő. További 1,5 millió ember él az Európán kívüli francia területeken is. Az elmúlt ötven évben a francia népességnövekedés aránya volt az egyik legnagyobb Európában, a bevándorlók nagy számának köszönhetően. Az 1999-es népszámlálási adatok szerint az országban 3,2 millió külföldi és 4,3 millió bevándorló él. Számuk mellett népességen belüli arányuk is folyamatosan növekszik, mivel a francia születésű lakosság száma alig változott az elmúlt években.
Franciaország köztársaság. A legnagyobb közjogi hatalma az államfőnek van. Franciaországban különösen széles körűek az elnök jogai, melyeknek gyakorlásához nem kell kormányzati engedélyt sem kérnie. Az államfő nevezheti ki a miniszterelnököt, a kormány tagjait és az Alkotmányozó Tanács három tagját, illetve feloszlathatja a parlamentet. A francia államfő Jacques Chirac 1995 óta. A 2002-ben tartott elnökválasztáson Chiracot újraválasztották, azonban már csak öt évre (korábban hét év volt az elnöki ciklus). Egy ember akárhányszor betöltheti a tisztséget. A miniszterelnök Jean-Pierre Raffarin, szintén 2002 óta.
A parlament kétkamarás. A nemzetgyűlésnek (Assemblée nationale, az alsóház) 577 képviselője van, akiket öt évre választanak. A szenátusba (a felsőház) 321 szenátort választanak kilenc évre. A szenátorok közül 25-öt a tengeren túli francia területeken élők közül választanak.
Franciország területe az ősidők óta lakott. A kelta és gall törzsek által benépesített vidéket a Kr. e. I. században Julius Caesar foglalta el. A Római Birodalom fennhatósága az V. században szűnt meg, amikor a frank törzsek szállták meg a területet. Az önálló francia állam 843-ban, a Frank Birodalom felosztása után jött létre. A királyságot a Nagy Francia Forradalomban, 1789-ben döntötték meg először, később azonban még több alkalommal helyreállították a királyi ház uralmát.
Az első világháborúban több mint 1,3 millió francia vesztette életét. A második világháború pedig során német megszállás alá került. Az ötödik köztársaság 1958-ban, Charles de Gaulle tábornok visszatérésével kezdődött. De Gaulle széles jogkört kapott különleges intézkedések meghozatalára, hogy a politikai és gazdasági problémákkal küzdő országot talpra állítsa. 1968 májusában került sor a párizsi diáktüntetésre. A diáklázadás következtében1969-ben de Gaulle visszavonult a politikától.
1948-ban a Brüsszeli Egyezmény, majd 1951-ben a Szén- és Acélközösség egyik megalkotója volt. 1957-ben részt vett az Európai Közösség magalapításában. 1992-ben aláírta a Maastrichti Szerződést, amellyel létrejött az Európai Unió mai formája. Az ország tagja a NATO-nak.