Hat ember életét vesztette és több tucatnyian, egyes források szerint százan megsebesültek két utasszállító vonat - köztük egy vadonatúj expresszvonat - frontális ütközésében szerdán Törökország északnyugati részén. A súlyos vasúti baleset Isztambultól 60 kilométerre keletre, Kocaeli tartományban, Gebze város közelében történt, nem messze attól a helytől, ahol a múlt hónapban 39 ember halt meg egy másik vasúti szerencsétlenségben.
A török közlekedési minisztérium egyik illetékese szerint úgy tűnik, hogy a szerelvények egyike nem vette figyelembe a tilos jelzést. Más forrás szerint az Ankarából Isztambulba tartó expresszvonat hagyta figyelmen kívül a piros lámpát.
A két hónappal ezelőtt látványos ünnepséggel üzembe helyezett nagysebességű Ankara-Isztambul vonaton 171 utas és kilencfőnyi személyzet utazott. A karambolban a másik, az Isztambulból Adapazariba tartó személyvonat járt rosszabbul, mivel annak négy kocsija rongálódott meg, sőt az első kocsija oldalára dőlt és összenyomódott, mint egy harmonika. A szuperexpressznek egy vagonja rongálódott meg.
A tévében megszólaló szemtanúk szerint mindkét vonat első kocsijában sokan megsebesültek. A legközelebbi település, Tavsancil falu polgármestere a halottakon kívül 30 sebesültről beszélt, míg a csendőrség száz sebesültről tett bejelentést. Az egyik helyi kórházba eddig 19 sérültet szállítottak be. A mentőalakulatok azon fáradoznak, hogy kiszabadítsák az Isztambul-Adapazari vonat súlyosan megrongálódott első kocsijában rekedt túlélőket. Sok mentő- és tűzoltóautó sietett a helyszínre.
Az újabb súlyos törökországi vasúti szerencsétlenség három héttel azután történt, hogy ugyancsak az Isztambul és Ankara közti nagysebességű vasúti pályán kisiklott egy vadonatúj szerelvény és a katasztrófában 39 ember a halálát lelte, nyolcvanan pedig megsérültek. Három nappal később 15 ember halt szörnyet egy vonat és egy kisbusz karamboljában egy vasúti-közúti kereszteződésben Törökország nyugati részén.
Elavult és fejletlen a török vasúthálózat
Fejletlen és elöregedett, mindössze 11 ezer kilométer összhosszúságú vasúthálózatot működtet a TCDD török állami vasúttársaság. Összehasonlításul: a nem egészen fele akkora Németországban 36 ezer kilométernyi vaspálya üzemel.
A törökországi vágányok majdnem 80 százaléka - 8671 kilométernyi - a kevés vasúti főpályára jut, a vasútvonalak egy részén pedig csak áruforgalmat bonyolítanak. A mozdonyok többségek dízelüzemű. Az állam az elmúlt évtizedekben alig eszközölt beruházást a vasútba, a hálózat ezért elöregedett. Mindössze 2122 kilométernyi pálya villamosított. A vasúti vezérlőrendszerek primitív technikával működnek, csak 2505 kilométernyi pályán szabályozzák a forgalmat jelzőberendezések. A legtöbb vonat alacsony sebességgel közlekedik, a gyors szerelvények száma csekély. Sem a Fekete-tengert, sem a Földközi-tengert nem lehet simán elérni vonattal. A külföld felé Bulgáriával és Grúziával van közvetlen vasúti összeköttetése Törökországnak.
A sok emberéletet követelő július 22-i vasúti szerencsétlenség után sok bírált érte a török kormányt, amiért a szakemberek előzetes intelmeire fittyet hányva két hónapja presztizsokokból nagysebességű expresszvonatokat helyezett üzembe az azok üzemeltetésére nem alkalmas Isztambul-Ankara vonalon.