Amint az előzetes vizsgálati eredményeket taglaló iratból kiderül, a gép fedélzetén röviddel a ciprusi fölszállás után vészesen leesett a légnyomás. Azt is megállapították, hogy a végzetébe repülő utasszállító pilótafülkéjében az utolsó tíz percben egy oxigénmaszkot viselő férfi ült, aki elhaló hangon kétszer is megpróbált segélyhívást leadni, mindkétszer hiába, mert a gép kommunikációs rendszere nem a megfelelő hullámhosszon volt.
Szakértők szerint a férfi - aki előzőleg egyértelműen megpróbálta irányítása alá vonni a gépet, hogy kényszerleszállást hajtson végre - ájulásból ébredhetett, miután a repülő 10 ezer méterről 3700 méter alá süllyedt. E magasságban ugyanis - mondják szakértők - már elegendő oxigént tartalmaz a vér ahhoz, hogy valaki visszanyerje az öntudatát. A férfi egyébként minden bizonnyal azonos azzal a - szerencsétlenül járt járatra utasként fölszálló - 25 éves légikísérővel, bizonyos Andreasz Prodromuval, aki képesítéssel rendelkezett kisrepülőgépek vezetésre, s akinek a vérnyomait megtalálták a pilótafülke roncsain.
A ciprusi Helios Airways Lárnakából a görög fővárosba indult 522-es járata úti céljától 40 kilométernyire északra, Grammatiko falu közelében zuhant le nyolc napja. A 121 halálos áldozattal járó baleset a Görögországban valaha bekövetkezett legsúlyosabb légi katasztrófa volt.
A Helios-gép útját a szakértők reményei szerint teljes egészében rekonstruáló végleges jelentés fél éven belül várható.