A Panama-csatorna fejlesztésétől reméli fellendülését a vízi útnak nevet adó közép-amerikai ország. A tervek szerint egy újabb hajóút épülne, a fejlesztés egyik legnagyobb támogatója Martín Torrijos elnök - írja a Guardian. Torrijos elnök annak az Omar Torrijos-nak a fia, aki 1977-ben kiharcolta, hogy a csatorna feletti forgalom ellenőrzése az Egyesült Államoktól Panama kezébe kerüljön. Az átadási folyamat 2000-ben zárult le véglegesen.
Az ötlet felkarolói szerint a bővítés megoldást jelent az ország gazdasági problémáira, például a lakosság szegénységi küszöb alatt élő 40 százalékának nehézségeire. Az ellenzők azonban a társadalmi hatások mellett a kiszámíthatatlan környezeti és gazdasági következményeket is megjósolhatatlannak tartják. A munkálatok jövőre indulhatnak, de addig még a panamai kormány képviselői a világ minden táján népszerűsítik az elképzeléseket, illetve kiírnak egy népszavazást is Panamában.
Jelenleg évi 15 000 hajó halad át a csatornán 200 millió tonna rakománnyal és a számok folyamatosan emelkednek. Ráadásul nő a hajók mérete is, márpedig a csatorna nem fogad 965 lábnál hosszabb, 106 lábnál szélesebb és 39,5 lábnál mélyebb hajókat. A mostani kapacitás legkésőbb 2012-re megtelik. A csatorna bővítését ráadásul az is sürgeti, hogy a világkereskedelem erre áramló 4 százalékából a többi környező állam is hasznot akar húzni: Nicaragua saját vízi út kiépítésén gondolkodik, míg Mexikó és Kolumbia vasúton és közúton kínálna alternatívát. Panama 5,25 milliárd dollárt szánna a teljes beruházásra, amit a lakosság többsége támogat is.