A késés oka, hogy a bővítéshez szükséges új, központi adatbázis kiépítése (ennek a rendszernek az eredeti tervek szerint már 2007 márciusában működnie kellene) jelentős késést szenvedett, s legkorábban 2007 novemberére lesz készen - mondta Franco Frattini, az EU-bizottság bel- és igazságügyi kérdésekért felelős tagja a tagállamok illetékes minisztereinek tanácskozása után. Márpedig a szakértők szerint ezt követően még hónapok kellenek az új rendszer ellenőrzéséhez, a belső határellenőrzés megszüntetéséhez.
Frattini ugyanakkor - nyilván az új tagok megnyugtatására, amelyek határozottan elleneznek bármiféle késést, s egyesek közülük azt gyanítják, a "régiek", a már rendszeren belül lévők szándékosan halogatják felvételüket a schengeni övezetbe - elképzelhetőnek mondta, hogy fokozatosan szüntetik meg a határellenőrzést, előbb a szárazföldi szakaszokon, s csak ezt követően a repülőtereken. Ez utóbbi helyeken ugyanis csak két lehetséges időpont van: vagy október, vagy március, a téli, illetve a nyári menetrendek életbe lépésének időszaka.
A belső határellenőrzésektől mentes schengeni övezet 1995-ös létrehozása az EU-integráció egyik legnagyobb vívmánya volt. A 15 "régi" EU-tag közül 13, valamint Norvégia és Izland a tagja (s hamarosan Svájc is bekapcsolódik az együttműködésbe), Nagy-Britannia és Írország viszont annak idején úgy döntött, hogy kimarad az övezetből. A rendszer alapja már ma is egy rendőrségi adatbázis, a SIS-I - ez azonban Brüsszel szerint nem rendelkezik elég kapacitással az új tagok befogadására, s ezért kell egy új, kibővített rendszert, a SIS-II-t létrehozni.
A brüsszeli tanácskozáson a magyar delegációt vezető Kondorosi Ferenc, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium államtitkára újságíróknak azt mondta: Magyarország érdekelt abban, hogy minél előbb a schengeni övezet teljes jogú tagjává váljon, s van is esély arra, hogy ez az eredetileg tervezett időben, azaz a jövő év végén megtörténjen.