Szabotázsakciót intéztek éjjel a francia expresszvonatok, a TGV-k hálózata ellen - közölte az SNCF állami vasúttársaság illetékese, Guillaume Pepy. "Az éjszaka folyamán egyidejűleg több helyen elkövetett szabotázs óriási késéseket okoz a TGV gyorsvonat-rendszerben" - idézi a BBC.
Pepy nem nyilatkozott arról, ki vehette célba a TGV hálózatot. Az SNCF szakszervezeti aktivistákat vádol a vonalhálózat megrongálásával, és vandáloknak nevezte a rongálókat. Az SNCF szerint az aktivisták célja az volt, hogy ellehetetlenítsék a sztrájknak véget vető, szerdán kezdődő tárgyalásokat. A vasúttársaság közleményben tudatta: egy időben több helyen rongálták a vasutat, a vonalhálózat úgynevezett Atlanti ágán óriási tűz égett, amely 30 kilométer hosszan megrongálta a vágányt.
A Párizsból induló négy TGV-szuperexpressz vonalon történt szándékos gyújtogatások következtében az elektromos vezetékekben keletkeztek károk. A sztrájk ellenére is közlekedő vonatok több órás késéssel indulnak. A nyugati irányú Atlanti-hálózaton 108 kilométernyi vezeték sérült meg és harminc kilométeres szakaszon használhatatlan a jelzőberendezés, ezért ezt a vonalat teljesen lezárták.
A legjelentősebb szakszervezet, a CGT "gyávák által elkövetett minősíthetetlen akcióknak" nevezte a rongálásokat. Dominique Bussereau közlekedési miniszter jelezte: a sztrájk kezdete óta számos túlkapás történt füstbombák vagy a síneket elfoglaló vasutasok formájában.
Túszul ejtett párizsiak
A párizsi tömegközeledésben továbbra is jelentősek a fennakadások. A főváros körül 250 kilométeres torlódás alakult ki a délelőtt folyamán. Átlagosan csak minden negyedik metrószerelvény, a buszoknak és villamosoknak pedig 55 százaléka közlekedik.
Eközben a Párizsi Tömegközeledési Vállalat (RATP) igazgatósága, valamennyi szakszervezet és a kormány képviselői között tárgyalások kezdődtek a nyugdíjreform miatt kompenzációról a várhatóan egy hónapig tartó, s az SNCF-nél is a nap folyamán ül tárgyalóasztalhoz a három fél. A kérdés jelenleg az, hogy a szakszervezetek felszólítják-e tagjaikat a munka felvételére.
Több száz millió eurós kár naponta
A kormány az 1995-ben elindított, de akkor a három hétig tartó sztrájk miatt visszavont reformot 2012-ig kívánja végrehajtani. A speciális nyugdíjrendszerhez tartozó félmillió munkavállaló (a vasutasok mellett az energiaszektorban dolgozók, a képviselők, a tengerészek, a közjegyzők és a kiemelt művészeti közintézmények dolgozói) átlagosan 37,5 éves járulékfizetését a kormányzat a magánszektorban dolgozó 18 millió francia negyven éves munkaviszonyához kívánja igazítani.
Laurence Parisot, a francia vállalkozók szövetségének (MEDEF) elnöke katasztrófának nevezte a sztrájkot, amelynek szerinte "valószínűleg gigantikus méretű" lesz a gazdasági ára. Christine Lagarde gazdasági miniszter szerinte naponta 300 és 400 millió euró közötti összegbe kerül Franciaország gazdaságának a sztrájk, amelyet egy szerdán nyilvánosságra hozott felmérés szerint a franciák 68 százaléka nem tart jogosnak.