A manhattani negyedikesek izgatottan fészkelődnek a székeken. Azt várják, hogy megtudják, mennyi pénz üti a markukat a jól elvégzett olvasás- és matekfeladatokért. Néhányan akár ötven dollárt is kaphatnak, ha tökéletes lett a tesztjük - ez valóságos kis vagyonnak számít a manhattani Lower East Side-on levő 188-as számú iskolában. A tanítónő, Ruth Lopez, szintén profitál az iskolások teljesítményéből. Ha egy tanévben a gyerekek jelentősen fejlődnek egy-egy tantárgyból, és az a teszteredményeiken is látszik, az iskola minden tanára akár háromezer dollár plusz jutalmat kaphat - számol be az új típusú iskolai ösztönzésről a The New York Times.
Az Egyesült Államokban számos iskola kezdett kísérletezni azzal, hogy a teljesítményt pénzben honorálja. Ez történhet akár a tanárok jutalmazásával, akár úgy, hogy az iskolásoknak a szorgalmas tanulásért járó díjakat készpénzben osztják ki. Az ötlet megvalósításában New York iskolái járnak az élen - a városban több mint kétszáz tanintézet alkalmaz próbaképpen hasonló módszereket. Több mint egy tucat iskolában az igazgatók, tanárok, gyerekek számíthatnak némi plusz pénzre, amelynek kiosztása a diákok egységesesített teszteken elért eredményeitől függ.
New York iskoláiban programszerűen tesztelik, vajon valamilyen értékelhető díj ösztönzi-e az iskolákat jobb teljesítményre. Michael R. Bloomberg polgármester hisz a sikerben. A gyerekek közül ugyanis sokan - állítja a The New York Times - nem tartják sokra a kiemelkedő iskolai teljesítményt. A város eddig több mint félmillió dollárt osztott ki a programban résztvevő 58 iskola 5237 tanulójának, a pénzt az egységesített iskolai tesztek eredményei alapján osztották szét.
Hamburgert és pizzát is osztanak
Az USA más részein hasonló kísérletek zajlanak. A díjak közé díszes bizonyítványok, gyorséttermi menük osztogatása tartozik, másutt a jól teljesítő osztályokat pizzával vendégelik meg. Baltimore-ban is tervezik a készpénzes díjazás bevezetését. Másutt olyan játékpénzt kapnak a gyerekek, amelyet játékboltokban lehet elkölteni.
A módszer kritikusai azt hangoztatják, hogy a gyerekeknek tudásvágyból kellene tanulniuk, nem pénzért, és megkérdőjelezik, hogy a díjazás hosszútávon valóban fejlesztő hatással van-e a gyerekekre. New York városvezetése úgy igyekezett kivédeni a támadások egy részét, hogy a kiosztandó összeget nem adófizetői pénzből, hanem adományokból gyűjtötte össze - írja a The New York Times
"Az utcával harcolunk" - jelentette ki Virginia Connelly, a 123-as számú, bronxi városi iskola igazgatója. "A kicsik bármikor kimehetnek oda, és a hét bármelyik napján illegálisan is kereshetnek napi ötven dollárt" - tette hozzá. Egy másik iskola igazgatója, Barbara Slatin viszont nem rokonszenvezett a módszerrel: "Nem szeretném összekötni a fizetés, a pénz gondolatát a tudással" - mondta.