Egy fontos előjoguktól fosztja meg a gazdasági válság a horvát parlament, a Sabor képviselőit: február 1-től saját zsebből kell kifizetniük a parkolási díjat Zágráb belvárosában. Ivo Sanader miniszterelnök szerint a gazdasági válság miatti megszorítások terheit a lakosság mellett a képviselőknek is viselniük kell, így tőlük megvonják az ingyenes belvárosi parkolóhelyet.
A Sabor elnökének munkatársa, Barbara Tartaglia az [origo]-nak küldött levelében azt írta: korábban a képviselők autói ingyenesen parkolhattak a parlament körüli Szent Márk téren és a környező utcákban. Tavaly szeptemberben azonban Milan Bandic zágrábi polgármester kijelentette: elég az ingyenes területhasználatból, ki kell fizetni a parkolási díjat. A helyzet megoldására a parlament 250 férőhelyet bérelt a képviselők és saját alkalmazottai számára egy közeli garázsban, darabonként havi 1500 kunáért (57 000 forintért). A CroatianTimes.com hírportál szerint a 153 képviselő közül százan éltek a lehetőséggel, ami így havi 150 ezer kunába (körülbelül 5,7 millió forintba) kerül a költségvetésnek.
Ez a megoldás azonban tiltakozást váltott ki, többek közt a szakszervezetek szövetsége bírálta élesen a képviselőket. Kresimir Sever, a szervezet elnöke azt mondta, az adófizetők már így is eleget költenek a képviselők fizetésére, kedvezményes nyugdíjára, hivatalos útiköltség-térítésére, illetve a parlamenti étteremre és büfére. A tiltakozások hatására a parlament és a kormány meghátrált, így februártól minden képviselőnek magának kell megoldania a parkolást.
A Sabor január 15-én kezdte meg tavaszi ülésszakát, így a képviselők néhány napig még a bérelt helyeken parkolhatnak. Februártól azonban mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk: a zágrábi parkolási társaság honlapja szerint a belvárosi 1-es zóna közterületein 14 kunába (körülbelül 530 forintba) kerül egy óra parkolás, és egy helyen legfeljebb egy órán keresztül lehet várakozni. A horvát parlamenti képviselők fizetése havonta 16 ezer kuna (több mint 600 ezer forint).
Pesten még ingyenes
Magyarországon a Kossuth tér Országház körüli, lezárt területét használják parkolóként a képviselők és az Országgyűlés munkatársai. A parkolás rendjét az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) belső utasítása szabályozza 1997 óta. E szerint a Kossuth tér kordonnal lezárt területére behajtani és ott parkolni csak a Köztársasági Őrezred által kiadott parkolókártya felmutatásával lehet. Az épület közvetlen környezetét azóta tartja lezárva a rendőrség, hogy 1994-ben bomba robbant a XIX. kapunál.
A terület tulajdonosa, a fővárosi közgyűlés 2007 márciusában úgy döntött, 50 évre ingyenes használati jogot biztosít az Országgyűlés Hivatalának a Kossuth térre. Demszky Gábor főpolgármester akkor azzal indokolta a döntést, hogy "a Kossuth téren ma egy, a fővároshoz és a Parlamenthez egyaránt méltatlan autóparkoló üzemel", az Országgyűléssel kötött megállapodásban pedig kikötötték, a tér rendezése során meg kell építeni egy mélygarázst is.
A beruházás teljes költségét eredetileg 3,5 milliárd forintra becsülték, de tavaly szeptemberben, amikor a nemzetbiztonsági bizottság felmentést adott a közbeszerzés alól, és nemzetbiztonsági beszerzési eljárássá nyilvánította az építkezést, már hatmilliárd forintos keretösszegről szólt az előterjesztés. A mélygarázs a tervek szerint négyszintes lenne, összesen 500 férőhellyel. Az építkezésnek az előzetes elképzelések szerint már tavaly el kellett volna kezdődnie, és 2010 végére befejeződnie, de az eljárás jelenleg is folyamatban van. Ennek állásáról - a nemzetbiztonsági előírásokra hivatkozva - az eljárást lebonyolító fővárosnál nem adtak tájékoztatást az [origo]-nak.
Korábban Kardos Imre, a Köztársasági Őrezred személyvédelmi főosztályvezetője azt nyilatkozta, hogy a garázst csak a képviselők és az Országgyűlés dolgozói használhatják majd, civilek nem. Bakos Emil, az Országgyűlés Hivatalának gazdasági főigazgatója az [origo]-nak azt mondta, a garázs üzleti alapon működik majd, így bárki igénybe veheti. Ha azonban a parkoló 500 férőhelyes lesz, akkor a 386 képviselő mellett nem sok hely marad másoknak. Bakos nem tudta megmondani, hogy mennyi pénzbe kerül majd a parkoló fenntartása, így arra sem tudott válaszolni, hogy a képviselőknek az Országgyűlés bérel-e helyet vagy a parkolás önköltséges lesz.