Barack Obama amerikai elnök hétfőn aláírta a mérföldkőnek számító új dohányzásellenes törvényt. A jogszabály példátlan jogokkal hatalmazza fel az USA szövetségi élelmiszer- és gyógyszerfelügyeletét (FDA) a dohánytermékek reklámozásának és előállításának szabályozásában.
A törvény több mint egy évtizedes kongresszusi küzdelem után került az elnök asztalára, hogy Obama aláírásával életbe lépjen. "Ez a törvény amerikai életeket fog megmenteni" - jelentette ki az aláírási ceremónián Obama.
A családi dohányzásmegelőzési és dohányfelügyeleti törvény felhatalmazza az FDA-t, hogy csökkentse a dohánytermékek nikotin- és károsanyag-tartalmát, betiltsa az édesített cigarettákat, valamint az olyan félrevezető jelöléseket, mint például "alacsony kátránytartalmú" (low tar) és "könnyű" (light). Kötelező lesz nagyméretű figyelmeztető feliratok elhelyezése a termékek csomagolásán.
Az új törvény nem engedi az FDA-nak a dohányáruk betiltását, de a termékek tartalmának szabályozása mellett korlátozhatja a reklámkampányokat, főleg azokat, amelyek a gyerekeket célozzák. Tilos lesz dohányáruk reklámozása például az iskolák és játszóterek 300 méteres körzetében, ezen kívül a dohányipari cégek egyáltalán nem szponzorálhatnak majd sport- és szórakoztató jellegű rendezvényeket.
Obama az aláírási ceremónián arról beszélt, hogy az Egyesült Államokban több mint 8 millió ember szenved valamilyen, dohányzás okozta súlyos betegségben. Azt mondta, hogy a dohányosok csaknem 90 százaléka 18 éves kora előtt kezd el cigarettázni, és ennek egyik oka a gyártók agresszív reklámkampányaiban rejlik.
Az előző elnök, George W. Bush ellenezte a dohányzásellenes törvényt, és kilátásba helyezte, hogy megvétózza, ha a kongresszus elfogadná. A dohánytermelés az amerikai ipar egyik alapágazata. A fő dohánytermelő államok, közöttük Észak-Karolina szerint a dohányzás megelőzése, illetve az arról való leszoktatás helyett inkább olyan alternatívákat kellene a fogyasztók számára felajánlani, mint a füstmentes dohány.