"Nem zárjuk ki, hogy a hajó mást is szállított, mint egyszerűen fát" - közölte a rejtélyesen eltűnt Artic Sea teherhajóról az Orosz Főügyészség vizsgálóbizottságának elnöke szerdán. Ezzel az orosz hatóságok a hajó kiszabadítása óta először ismerték el, hogy valami nem stimmel a máltai zászló alatt közlekedő, orosz legénységű hajó rakományával.
A korábbi verzió szerint a hajó finn faanyagot szállított Algériába, amikor július 24-én állítólag kalózok foglalták el a Balti-tengeren. A hajót végül Nyugat-Afrika mellett, a Zöld-foki-szigetek közelében foglalta vissza egy orosz hadihajó (erről bővebben itt olvashat).
Az Arctic Sea eltűnésével kapcsolatos vizsgálatról kedden adott ki közleményt az orosz külügyminisztérium - írta a Ria Novosztyi orosz hírügynökség. E szerint a hajót jelenleg az orosz haditengerészet Ladnij nevű hadihajója kíséri a fekete-tengeri Novorosszijszk orosz kikötőjébe, fedélzetén az eredeti legénység 4 orosz tagjával, valamint a hadihajóról átszállt katonai osztaggal. A hajót átkutatták, de "az elsődleges vizsgálat során nem találtak semmilyen gyanús rakományt a fedélzeten" - közölte a minisztérium, hozzátéve, hogy egy sokkal aprólékosabb átvizsgálás is vár az Arctic Sea-re valamelyik kikötőben, az Oroszország felé tartó úton.
A hajó elrablásának története még mindig homályos, nem egyértelmű például az, hogy a hajó első, július 24-ei eltérítését megelőzte e még egy korábbi támadás - ismerte el a minisztérium. A teherhajót Svédország partjainál megtámadó fegyveresek ugyanis a legénység akkori beszámolója szerint 12 órán belül elhagyták a hajót.
Az orosz sajtó egyre többet találgat: több újság szerint is arról van szó, hogy az orosz hatóságokat rajtakapták egy fegyvercsempészési ügyleten, amit most próbálnak mindenáron eltussolni. Egy moszkvai publicista, Julia Latinyina például úgy vélte, hogy a hajó segítségével Algérián keresztül titokban Iránnak vagy Szíriának akartak illegálisan fegyvert eladni. Oroszország NATO-kapcsolattartója, Dimitrij Rogozin fantasztikusnak és nevetségesnek nevezte ezeket az elképzeléseket.
Észak-koreai szál
A hajó körüli homály a vizsgálati eredmények és újabb információk ellenére egyre sűrűbb - írta szerdán az Interfax hírügynökség. Az orosz külügyminisztérium közleménye szerint ugyanis a hajó elfogásánál annak kapitánya először azzal védekezett, hogy a teherhajó Észak-Korea tulajdona. Az oroszok rögtön megerősítést kértek a diktatúra kormányától, amely azonnal közölte, hogy nincs köze a hajóhoz: volt ugyan egy Csungdzsin-2 nevű észak-koreai teherhajó a közelben, amely meglepő módon szintén fát, konkrétan pálmarönköket szállított Kubából Sierra Leonéba, de az a hajó az elfogás idejében épp egy angolai kikötőben horgonyzott.
Az oroszok szerint a haditengerészet a helyzet tisztázása után adott parancsot a Zöld-foki-szigeteknél talált teherhajó elfogására. Az átszállás során a katonák megbizonyosodtak róla, hogy valóban az Arctic Sea-t és annak 15 fős orosz legénységét találták meg: a fedélzeten további 8 ember tartózkodott, akiket a hajó eltérítésével gyanúsítanak.
Az orosz külügyminisztérium szerint a hajó elfoglalása a nemzetközi jognak és az ENSZ rendelkezéseinek megfelelően történt, mivel az Arctic Sea-t nemzetközi vizeken tartózkodó, kalózok által eltérített járműnek lehetett tekinteni. A kalózkodással vádolt 8 ember elfogása az oroszok szerint szintén ennek megfelelően történt.
A támadók nemzetiségének azonosítása még folyamatban van, annyit lehet tudni, hogy kettő közülük orosz, egy észt és egy lett. Az állítólagos eltérítőket és a hajó legénységének egy részét őrizetbe vették, és Moszkvába szállították kihallgatásra. A 8 elfogott idegent Oroszországban kalózkodás vádjával akarják bíróság elé állítani - írja a Ria Novosztyi.
"Nem is tűnt el"
Az orosz külügyminisztérium közben azt is bejelentette, hogy a korábbi állításokkal szemben a teherhajó egy pillanatra sem tűnt el az őt követő hatóságok elől, az eltűnéséről szóló híreszteléseket a katonai akció fedezésére használták. "Természetesen a 7000 tonnás teherhajó sosem veszett el. A mozgását folyamatosan figyeltük, és a koordinátáit több forrásból ismertük, többek között a külföldi partnereinknek köszönhetően" - idézte a közleményt a Ria Novosztyi.
Előzőleg több forrás is arról számolt be, hogy a hajónak nyoma veszett, egyszer-egyszer feltűnt ugyan Anglia és Franciaország, majd Portugália partjainál. Az orosz külügyminisztérium szerint az eset nemzetközi ügy, amelybe a Zöld-foki-szigetek kormánya mellett Finnország, Svédország és Málta hatóságai is bekapcsolódhatnak. Az orosz ügyészség részletes vizsgálatot ígért, és azt sem zárta ki, hogy a hajót az eljárás végéig bizonyítékként lefoglalják.