Egy hónappal az Eyjafjallajökul kitörése után semmi jele annak, hogy csitulna az izlandi vulkán működése, ezért szakemberek arra számítanak, hogy a vulkáni hamu megzavarhatja a nyári időszak utazásait. A vulkán kitörését követően nem sokkal hatalmas mennyiségű, s a repülőgépek hajtóműveit eltömítéssel fenyegető vulkáni hamu árasztotta el Európa légterének északi részét, ezért április 15-től 20-ig lezárták a légifolyosókat. A légtérzárlatok miatt mintegy 10 millió utas rekedt a repülőtereken világszerte.
Az áprilisi erős kitörés okozta globális zűrzavar már lecsillapodott, de kisebb hamufelhők azóta is több helyen okoztak zavart a légi közlekedésben Izlandtól egészen az onnan 4100 kilométerre fekvő Törökországig. A légiirányítók és a geológusok szerint Európának fel kell készülnie arra, hogy időnként hirtelen fel kell majd függeszteni a légi forgalmat, a változó széljárások által mozgatott hamufelhők miatt.
Egyes társaságok már kínálnak biztosítást a vulkáni hamu miatti késések ellen, de ezek összege gyakran nem fedezi a jelentősebb váratlan költségeket, így a szállodai költségeket sem. Az egyik legnagyobb brit biztosító, a Direct Line pedig április 20-án bejelentette, hogy az általa kínált szolgáltatás nem terjed ki a hamu okozta károkra, mert az "utasok annak tudatában vásárolnak biztosítást, hogy baj van".
A hamufelhő miatti átirányítás esetén egy sugárhajtóműves repülőgépnél, a mérettől függően, csak az üzemanyagköltség 5-10 ezer dollárral is nőhet például egy kétórás kitérő esetén. A múlt hétvégén a Lufthansa gépei nem tudtak leszállni Münchenben, ezért a gépeket más repülőterekre irányították, majd az utasokat busszal szállították az eredeti célállomásra. Thomas Jachnow, a Lufthansa szóvivője szerint még nem számolták ki, hogy mennyi volt az extra költség. Több tucat európai légitársaság került hasonló helyzetbe, ami miatt kormányzati és uniós próbál kért segítséget, a többi között a földön rekedt utasok elszállásolásáért és étkeztetéséért.
A Lufthansa, Európa pénzügyi értelemben egyik legstabilabb légitársasága a terveinek megfelelően áll a jegyfoglalások terén. Elemzők szerint azonban a legtöbb, anyagilag kevésbé szilárd alapokon álló légitársaság nyeresége a nyári forgalomtól függ.