Már a baleset előtt tudott arról mind a három, a Mexikói öbölben elsüllyedt Deepwater Horizon olajfúró-platformban érintett cég, hogy a platform biztonsági rendszerei hibásak. Ez a 11 munkás halálával, és az USA legsúlyosabb környezeti katasztrófájával fenyegető baleset ügyében az amerikai képviselőházban két napja folyó meghallgatásokon derült ki.
A képviselőház illetékes bizottságának tagjai előtt nyilatkozó olajipari vezetők szavaiból kiderült, hogy mind az olajkút tulajdonosa, a BP, mind a platformot üzemeltető Transocean, mind pedig az olajkút betonkeretét készítő Halliburton tudatában volt azoknak a hibáknak amelyek előre jelezték a későbbi olajkitörést. Ezek többek között a következők voltak: egy rossz akkumulátor és egy hidraulikaolaj-szivárgás a kitörésgátlóban, egy feltételezett rés a kútkeretben, és egy hiba abban a vészszelepben, amelynek el kellett volna vágnia és lezárni az olajcsövet egy esetleges kitöréskor.
Az április 20-án történt balesetet feltehetően az okozta, hogy metángáz került az olajkútba a mélyből, amely berobbant. A baleset következtében megrongálódott olajkútból már legalább 15 millió liter nyersolaj ömlött a Mexikói-öböl vizébe, a szennyezés amerikai természetvédelmi területeket fenyeget. Az szivárgást eddig sikertelenül próbálták megszüntetni.
Miközben a BP szakemberei azon küzdenek, hogy legalább a lecsökkentsék a kiömlő olaj mennyiségét, John Kerry és Joe Liebermann demokrata szenátorok egy új klímatörvényt nyújtottak be az amerikai szenátusnak. Ennek értelmében 10 éven belül 17, 2050-re pedig 80 százalékkal csökkentenék a klímaváltozásért felelős gázok kibocsátását. A törvényhez az olajfúró-platform balesete miatt kiegészítést is csatoltak, amely lehetővé tenné, hogy az amerikai tagállamok megvétózzák a partjaiktól 120 kilométernél közelebb tervezett fúrásokat.