Egyre nagyobb nemzetközi feszültséghez vezet Japán és Kína között annak az elfogott kínai halászhajónak a története, amely szeptember 8-án összeütközött a japán parti őrség két hajójával. Vasárnap a Kínai kormány közölte, hogy megszakítja a magas szintű kapcsolatait Japánnal az incidens miatt, hétfőn Japán viszont közölte, hogy velük hivatalosan senki nem közöl semmi ilyesmit - írja a Guardian című brit lap.
A kínai halászhajó kapitányát azután vették őrizetbe a japán hatóságok, hogy egy vitatott hovatarozású lakatlan szigetcsoport közelében a partiőrség hajójának ütközött. A szigetek jelenleg Japán fennhatóság alá tartoznak, de Kína is magáénak követeli őket. Mivel a terület nyersanyagokban gazdag, a vitának komoly tétje van, de a halászhajó elfogása óta úgy tűnik, egyre kevésbé sikerül a konfliktust diplomáciai eszközökkel feloldani.
Vasárnap egy japán bíróság szeptember 29-ig hosszabbította meg a halászhajó elfogott kapitányának letartóztatását. A kínai kormány, amely korábban többször is követelte már a kapitány elengedését, erre válaszul bejelentette, hogy felfüggeszti a két ország között a minisztériumi és tartományi szintű együttműködéseket. A CCTV állami televízió szerint a döntés miatt többek között felfüggesztették a tárgyalásokat a két ország közötti repülőjáratok sűrítéséről, és elmaradt egy kőszén-kereskedelemről szóló tárgyalás is.
Hétfőn a japán kormány szóvivője ugyanakkor közölte, Tokiót hivatalosan senki nem értesítette a szakításról. "Ha Kína ilyen döntést hozott, az igazán sajnálatos" - mondta a szóvivő, majd közölte: "Higgadt és körültekintő lépéseket várunk Kínától, hogy ne rosszabbodjon a helyzet". A szóvivő szerint a kínai hajóskapitány elleni vizsgálatot jogi, nem pedig politikai indokok motiválják.
Gázmezőkért harcolnak
A halászhajóról szóló vita meglehetősen feszült légkörben érte a két országot. Japánban jelenleg is kiemelt téma Kína fegyverkezésre fordított költségvetésének jelentős növekedése, Kínában pedig épp szombaton tartottak Japán-ellenes tüntetéseket Kína 1931-es Japán megszállásának évfordulóján.
Bár Japán már elengedte a halászhajót, és a kapitányon kívül az egész 14 fős legénységet is, az ügy békés lezárásának keresztbe tettek Kína lépési egy másik vitatott területen is. A halászhajó elfogása közben a sajtó arról számolt be, hogy Kína gázmezőket készül kiaknázni a Kelet-Kínai tenger vitatott hovatartozású részén, noha a két ország 2008-ban megegyezett, hogy közösen tárják fel ezeket a gázmezőket. A beszámolók szerint Japán sem akarja válasz nélkül hagyni ezt, és szintén azt tervezi, hogy egyedül kezd próbafúrásokat a térségben.
A két ország legutóbb 2003-ban függesztette fel a miniszteri szintű kapcsolatokat, ez a diplomáciai mélypont három évig tartott. A Guardian által megszólaltatott szakértők szerint azonban most egyik fél sem szeretné, ha eldurvulna a konfliktus, hiszen azzal mindketten veszíthetnek. Kína azért sem akarhat nagyon ráijeszteni Japánra, mert azzal csak közelebb zavarná Amerikához, amit biztosan nem nézne jó szemmel.