"Nagyon örültem, hogy 2011 beköszöntét börtönben ünnepelhettem, ez volt a legszebb ajándék, amelyet az elvetemült orosz hatóságoktól kaphattam" - írta az [origo]-nak Oleg Vorotnyikov, egy testes, kecskeszakállas orosz művész. A Vojna (Háború) nevet viselő radikális szentpétervári művészcsoport alapítója február végén szabadult a börtönből, miután tavaly novemberben egy rendőrautókat felborító utcai performansz miatt egyik társával együtt lecsukták. A börtönben töltött napokat azonban inkább győzelemnek fogja fel, ugyanis művészcsoportja végre berobbant a köztudatba.
"Ha a maffiózószerű hatóságokkal küzdesz, és nem figyelnek rád, az teljes bukás, de ha lecsuknak, az azt jelenti, hogy félnek tőled, hogy hatalmad van, meghallották és felbecsülték a művészetedet" - büszkélkedett a férfi az [origo]-nak. "Az, hogy lesitteltek az akcióinkért, olyan, mint egy kitüntetés." A csoport extrém utcai performansz-művészetére a börtönkaland után többek között a BBC és a New York Times is felfigyelt, Vorotnyikovot és társát, Leonyid Nyikolajevet pedig több hónap raboskodás után a világ talán leghíresebb utcai művésze, a brit graffitis, Banksy hozta ki a börtönből.
A nyilvánosságot kerülő, csak művésznevén ismert Banksy kétszer 300 000 rubelt (2x2millió forintot) óvadékot fizetett ki a két huligánkodással gyanúsított művészért. "Teljesen lenyűgözött minket, hogy ilyen hatalmas kampány indult értünk" - írta Vorotnyikov az [origo]-nak. "Banksy a legkritikusabb pillanatban karolt fel minket, nemcsak kifizette az óvadékot, de ráirányította a világ figyelmét az orosz emberijogsértésekre is."
Az orosz rendőrök, a nacionalisták, valamint Vlagyimir Putyin miniszterelnök orra alá is borsot törő művészeti csoport vezetőivel szabadulásuk után, e-mailben készítettünk interjút. Kérdéseinkre a csoport alapító ideológusa, Oleg Vorotnyikov, a vele együtt bebörtönzött művész és a csoport elnöke, Leonyid Nyikolajev, valamint a közösség koordinátora, Natalja Szokol és a csoport média-műalkotásainak szerzője, Alekszej Plucer-Szarno válaszolt.
"Megelégeltük a ragyogó szarságot"
A Vojna-csoportot 2007-ben, Moszkvában alapította meg Vorotnyikov és Natalja Szokol, akik még az év végén meghívták maguk közé Plucer-Szarnót. A jelenlegi "elnök", Nyikolajev 2009-ben csatlakozott a csoporthoz, a csapatban pedig mára több mint kétszáz aktivista fordult meg. Mégis ők négyen alkotják a közösség kemény magját, ők adják nevüket és arcukat a gyakran provokatív, a törvényesség határát súroló performanszokhoz, amelyekben aktivistáik többsége inkább szeret névtelen maradni.
"Filozófiaszakos hallgatóként az egyetemen sokat lógtunk művészekkel, de gyorsan rájöttünk, hogy a galériákban található művészet valahogy nem fér össze a valódi világgal" - írta a kezdetekről Szokol. "Megelégeltük ezt a ragyogó szarságot, aztán részt vettünk egy anarchista menetben, ahol a résztvevők azt skandálták, hogy menjünk ki, vegyük vissza a várost!" Az aktivista szerint jó jelszó volt, és ők azóta is ez alapján cselekszenek: kimentek az utcára, és elkezdtek "beszélni" az emberekhez.
Oleg Vorotnyikov obszcén Putyin-képeket mutogat (további képekért kattintson!)
A csoport szerint övék a jövő új művészete, ők vezették be Oroszországban először a modern utcai performanszművészetet, amely "monumentális, hősies és őszinte". "A Vojna baloldali művészközösség, amely háborút vív a fényűzés és a konformizmus ellen" - magyarázta a céljukat Plucer-Szarno. Hősiességük azonban legtöbbször obszcén, hatalomellenes akciókban nyilvánul meg, amelyekkel - mint fogalmaznak - "megfelelő választ adnak az Oroszország vérét szívó szörnyetegeknek", valamint "a vérfarkas-rendőröknek, akik fizikailag meg akarják semmisíteni az őszinte orosz művészetet és az ország szabadságát".
Óriás pénisz és vödörsziréna
A csoport "műalkotásai" hatalmas témaválasztékot ölelnek fel, de szinte mindet összeköti valamilyen obszcén elem, valamint a hatalom provokálása. A csoport blogján képekkel, videofelvételekkel mutatják be az akciókat, amelyeket bárki visszanézhet, szabadon felhasználhat: a Vojna büszke arra, hogy soha nem védette le egy alkotását sem, soha nem kért pénzt a művészetéért, mert elutasítja a pénz használatát a mindennapi életben.
Persze kérdéses, hogyan lehetne pénzt keresni azokkal az akciókkal, amelyeket a Vojna műalkotásként végrehajt: a csoport művészete ugyanis jobbára nyilvános rendbontásokból áll. 2008 elején tömeges orgiát rendeztek az állami biológiai múzeumban azzal a jelszóval, hogy "Dugjunk az örökösért, Medvegyev kis mackóért!", így kifigurázva az orosz elnökválasztást. Később egy múzeumban papok és állami vezetők, köztük Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök és Dmitrij Medvegyev elnök fotóinak kiállításával kavartak botrányt, mert a képekre obszcén feliratokat írtak.
Leonyid Nyikolajev a szirénák ellen tiltakozik (további képekért kattintson!)
Egy másik performanszon Vorotnyikov rendőrnek és papnak öltözve provokált egy boltban, Leonyid Nyikolajev pedig kék vödörrel a fején ugrált fel a városi forgalomban közlekedő, kék szirénával ellátott titkosszolgálati autókra, hogy a megkülönböztető jelzéssel elkövetett forgalmi szabálysértések ellen tiltakozzon. Megint máskor a csoport aktivistája egy szentpétervári piacon végzett önkielégítést egy fagyasztott csirkével, amelyet végül a vaginájába rejtve el is lopott (ezt egy videón meg is örökítette). Legismertebb akciójuk mégis az volt, amikor egy felnyitható szentpétervári hídra a felnyitás előtti percekben fehér festékkel egy 65 méter hosszú péniszt festettek.
Amikor a híd felemelkedett, nagy távolságból is jól láthatóvá vált, hogy egy hatalmas hímvessző mered az égnek a város közepén, közvetlenül az orosz titkosszolgálat, a KGB utódjának számító FSZB központi épülete előtt. "Nagyon szeretem ezt az akciót, az egész ország ünnepelte a 65 méteres farkunkat" - írta az [origo]-nak Leonyid Nyikolajev. Szerinte a műalkotás sikere abban állt, hogy "mindenki érti, mit jelent ez a hatalmas 'basszátok meg' üzenet". A csoport ideológusa, Vorotnyikov szerint legalább negyvenszer elpróbálták az akciót, mielőtt élesben kipróbálták a városban, de megérte: "A mi 65 méteres farkunk a legnagyobb a világon!"
"Szeretnénk egy nagy bazdmeget mutatni"
A csoport által végrehajtott obszcén akciók könnyen tűnhetnek céltalan gusztustalankodásnak, a művészek szerint azonban komoly ideológia és harc rejlik mögötte. "Nagyon aggódunk azért, hogy Oroszországnak nincs jövője a jelenlegi hatóságok markában, és az ország vissza fog térni a középkori maradiság rémálmába" - írták. "Oroszországban a korrupt hatóságok ellen felszólaló embereket bebörtönzik, az orosz rendőrök pedig valóságos szörnyetegek" - írta Leonyid Nyikolajev.
Vorotnyikov szerint a Vojna szereti kigúnyolni a hatóságokat, mert "nyilvánvaló, hogy azok brutális, embertelen és cinikus zsarnokok, akik olajdollárokat fosztogatnak, és megölik az orosz nemzetet". Ahogy a főművész, Plucer-Szarno fogalmaz: "Szeretnénk a maffiózó hatóságoknak nagy bazdmeget mutatni, és ehhez az általunk használt durva nyelvezet pont megfelelő." A csoport nem csinál belőle titkot, hogy az ország vezetőivel sincs megelégedve: "Próbálunk nem is gondolni rájuk [Putyinra és Medvegyevre], mert akkor könnyen elhánynánk magunkat" - írták.
Vorotnyikov csuhás rendőrnek öltözve indul akcióba (további képekért kattintson!)
A csoport, amely "szabad és európai" Oroszországot szeretne teremteni tevékenységével, nagy hatást tulajdonít magának. "A Vojna egy határvonal, mindenki vagy velünk, vagy ellenünk van, szimbolikus barikádot jelentünk a konformista és a lázadó emberek között" - írta Plucer-Szarno. Szerinte minden szabad gondolkodású ember támogatja őket Oroszországban, de művészetük nem korlátozódik határok közé. Ahogy Vorotnyikov fogalmazott: "Szabad szellemű emberek bárhol csinálhatnak ilyen művészetet, csak bátornak és őszintének kell lenniük."
"Mint a katonai küldetések"
A csoport nem véletlenül hangsúlyozza olyan sokszor a bátorságot, akcióikkal ugyanis rendre kockáztatják a személyes szabadságukat. "Minden akciónk egyre monumentálisabb és egyre kockázatosabb, és kitartunk e mellett az alapelv mellett" - írta Vorotnyikov, aki szerint a letartóztatás előbb-utóbb elkerülhetetlen, de "nem félnek a börtöntől". Ezt be is bizonyították, amikor "Palotaforradalom" című, rendőrautókat fejre állító akciójuk után Vorotnyikov és Nyikolajev három hónapig ült a börtönben meglehetősen rossz körülmények között.
A művészeket "szervezett csoportban elkövetett huliganizmussal" vádolják, amelynek indítéka a hatóságok szerint "egy meghatározott társadalmi csoport (a rendőrség) elleni gyűlölet". Fogva tartásuk alatt állításuk szerint egy hétig nem telefonálhattak, nem hívhattak ügyvédet, és jegyzőkönyv nélkül faggatták őket. Nyikolajev szerint a cellában mindenhol poloskák voltak, és a törvényi előírás ellenére TBC-s és HIV-fertőzött rabokkal zárták össze. Vorotnyikov az [origo]-nak azt írta, hogy nem érzi a bal karját, mióta egyszer 17 órán át volt megbilincselve. A csoport ideológusának gombásodó, nyirkos cellájában a törött ablakon befújt a hideg szél, nem volt sem ivóvize, sem gyógyszere, sem sportolási lehetősége: "A cellatársaimmal koszos zoknikból gyúrtunk labdát, hogy focizhassunk" - mesélte az [origo]-nak.
A bebörtönzött művészek mégis mosolyogva jöttek ki, miután újdonsült támogatójuk, Banksy letette értük az óvadékot, majd - miközben az ellenük felhozott vádak továbbra is állnak - arról beszéltek, hogy a börtön valóságos megvilágosodás volt a számukra. "Az orosz bötönökben rengeteg jó és érdekes embert tartanak fogva, ilyen embereket nem találni a hatalom bitorlói között" - írta Nyikolajev, aki szerint talán új tagokat is sikerült toborozniuk csapatukba, akcióik pedig folytatódnak. "Az akciók szinte olyanok, mint a katonai küldetések" - írta Vorotnyikov. "Továbbra sem félünk a kockázatoktól és a következményektől, és nem változunk."