Az amerikai legfelsőbb bíróság hétfőn megkezdte annak az egészségbiztosítási reformnak az alkotmányossági vizsgálatát, amelyet Barack Obama amerikai elnök hivatali ideje legfontosabb vívmányának tart. A bíróság ítélete - amelyet a várakozások szerint júniusban fog kihirdetni - nemcsak a hivatalban lévő elnök újraválasztására lehet hatással, de jogi szakértők szerint nemzedékekre meghatározza majd a szövetségi kongresszus hatáskörét.
A 2010-ben elfogadott törvény a betegek védelméről és megfizethető ellátásáról teljes egészében 2014-ben lépne életbe, de annak rendelkezéseit az Egyesült Államok 50 tagállamából 26 megtámadta, és a felperesek között szerepel a Független Üzleti Nemzeti Szövetség és több magánszemély is.
A bíróság a tervek szerint három nap alatt, hat órában hallgatja meg a peres felek képviselőit. Az Egyesült Államok 9 fős legfelső bírói testülete négy jogi kérdés alkotmányosságát fogja vizsgálni, amelyek közül a legtöbb vitát az váltotta ki, hogy vajon kötelezhető-e minden amerikai állampolgár - bírság kilátásba helyezése mellett - a szövetségi kormány által meghatározott, minimális szintű egészségügyi biztosítás megkötésére.
A testület azt is vizsgálja, hogy adóként értelmezhető-e a 2014-ben bevezetendő kötelező egészségbiztosítás, mert ha igen, akkor annak kérdésében a bíróságok egyelőre nem illetékesek ítélkezni.
Tilos lenne magasabb díjat kérni a betegektől, mint az egészségesektől
A bíróság dönteni szándékozik abban a kérdésben is, hogy amennyiben az egészségbiztosítás kötelezővé tétele alkotmányellenes, akkor a törvénycsomag többi része érvényben maradhat-e. A per tárgya továbbá, hogy a bíróság igazságot tegyen a tagállamok és a szövetségi szervek között a legszegényebbek egészségügyi ellátására hivatott Medicaid program kiterjesztésének ügyében keletkezett konfliktusban.
Obama elnök választási kampánya során az amerikai egészségügyi ellátás általánossá tételét ígérte. A törvény a kormány szándékai szerint a mintegy 50 millió biztosítással nem rendelkező amerikai közül mintegy 30 millióra terjesztené ki a megfizethető ellátást, a biztosítóknak pedig egyúttal megtiltaná, hogy azoktól, akiknek egészségügyi problémájuk van, magasabb díjat szedjen, mint az egészségesektől.
Nincs konszenzus a törvényről
Mivel a legfelsőbb bíróságnak a szövetségi és a tagállami jogkörök szétválasztására vonatkozó ítéletei az elmúlt évtizedekben nem voltak egységesek, jogi szakértők szerint nehezen lenne megjósolható, hogy hogyan dönt majd a testület. A probléma bonyolultságát mutatja az is, milyen kacskaringós úton jutott el a törvény a legfelsőbb bíróság elé.
Az egészségügyi biztosítás kötelezővé tételének ügyében eddig hat körzeti szövetségi bíró foglalt állást; ebből három támogatta, ugyanennyi pedig törvénytelennek minősítette a rendelkezést. Másodfokon egy szövetségi fellebbviteli bíróság igazat adott a felpereseknek, kettő ellenük döntött, egy pedig elutasította az ügy tárgyalását.